کد خبر: ۸۱۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

با بچه "بی‌ادب" چگونه رفتار کنیم؟

یک روانشناس کودک و نوجوان به تشریح نحوه برخورد با کودکانی پرداخت که ادب را رعایت نمی‌کنند.
با بچه
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عظیم عظیمی با بیان اینکه نباید به کودکان صفت داد، گفت: صفت "بی ادب" برای کودکان خوب نیست و باید از این کودکان به عنوان کودکانی یاد کنیم که ادب و اخلاق را چندان رعایت نمی کنند.

وی افزود: بهترین راهکار برای برخورد با این کودکان بی توجهی به رفتار نامطلوب و تقویت رفتار مطلوب آنهاست، بطور مثال اگر کودک زبان درازی و دهن کجی می کند به هیچ عنوان نباید به او توجه کنیم.

وی افزود: برخی والدین در این شرایط اقدام به برخورد یا قهر با کودک می کنند که این رفتارها اشتباه است. بهترین راهکار بی توجهی به این رفتار است و زمانی که کودک این رفتار را کنار گذاشت آن زمان باید پدر و مادر او را درآغوش گرفته و به او محبت کنند تا به این طریق به او بفهمانند که آن رفتار زشت بوده و حالا که آن رفتار زشت را کنار گذاشته مورد توجه قرار گرفته است.

عظیمی گفت: راهکار دیگر در این زمینه استفاده از "قصه درمانی" است و باید در قالب قصه برای کودکان تعریف کنیم که سرنوشت بچه هایی که ادب را رعایت نکنند، چه می شود. بطور مثال والدین می توانند از قصه حیوانات استفاده کنند که مثلا یک بچه کلاغ ادب را رعایت نکرده و مادرش او را از لانه بیرون انداخته و او در معرض خطر حمله عقاب قرار گرفته است، اما زمانی که تصمیم گرفته ادب را رعایت کند و از مادر می خواهد که او را ببخشد، مادر هم او را به لانه راه داده و در کنار سایر بچه کلاغ ها در لانه امن به بازی و شادی پرداخته است.

عظیمی گفت: این داستان ها تاثیر بسیاری روی کودکان داشته و بطور غیرمستقیم به آنها می فهماند که بی ادبی نتیجه خوبی ندارد.

این دکترای روانشناسی سلامت گفت: روش بعدی استفاده از تنبیه جانشینی و الگو است. به این صورت که از فیلم ها و انیمیشن هایی که در آن یک کودک که ادب را رعایت نمی کند و تنبیه می شود، استفاده شود.

وی افزود: این فیلم ها و انیمیشن ها کودک را متوجه می کند که اگر ادب را رعایت نکند چه تنبیه ها و چه عاقبتی در انتظار اوست و از آنجا که با نقش های فیلم همزاد پنداری می کند، تاثیر بسیاری در او دارند.

وی افزود: درکنار این روش های غیرمستقیم، روشی که بصورت مستقیم بر روی ادب کودکان موثر است رفتار خود والدین است و آنها می توانند با احترام با یکدیگر و احترام به دیگران، ادب و نحوه برخورد با دیگران را به فرزند خود یاد بدهند.

عظیمی گفت: یادمان باشد زمانی که خودمان از الفاظ زشت و رکیک استفاده می کنیم نباید انتظار داشته باشیم که کودک این رفتارها را ببیند و الگوبرداری نکند، بنابراین درگام اول باید رفتار خودمان را اصلاح کرده و آنگاه از کودک انتظار ادب و احترام داشته باشیم.

این روانشناس گفت: برخی والدین از این گلایه دارند که ادب و احترام را رعایت می کنند اما کودک آنها الفاظ یا رفتارهای زشت یاد گرفته که این مسئله به تماشای فیلم ها و کارتون هایی برمی گردد که برای کودک مناسب نیستند و والدین باید نسبت به این مسئله هوشیار بوده و اجازه تماشای چنین فیلم ها و کارتون هایی را به کودک ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین