کد خبر: ۸۱۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

داستان یک کلاهبردار ارز دیجیتال که به خودکشی ختم شد

رونق رمز ارزهای دیجیتال برای همیشه دوام نیاورد. در نهایت، هر سه ارز دیجیتالی که بیوسکا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود با نرخی بسیار سریع‌تر از توانایی او به منظور جمع آوری مشتریان جدید ارزش خود را از دست دادند. یک سال پس از تاسیس گروه الگوریتمز پرداخت حقوق کارمندان با تاخیر صورت گرفت سپس کمیسیون‌های پرداختی از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و سپس ۸ درصد کاهش یافتند.
داستان یک کلاهبردار ارز دیجیتال که به خودکشی ختم شد
آفتاب‌‌نیوز :

«خاویر بیوسکا» یک معامله‌گر ارز دیجیتال که از ۳۰۰ سرمایه گذار اسپانیایی کلاهبرداری کرده بود، پس از مواجهه با آزار و اذیت مافیای بین المللی به خودکشی مبادرت ورزید.

به گزارش ال پائیس؛ روز سه شنبه ۲۲ نوامبر «خاویر بیوسک» از طبقه پنجم هتلی در استپونا در اسپانیا به بیرون پرید. خودکشی او به عمر کارگزاری بین المللی پایان داد که به اندازه ارزهای دیجیتالی که او بر روی آن کار می‌کرد کوتاه و نامنظم بود. آن چه از بیوسکا باقی مانده یک همسر و یک فرزند پسر است. با این وجود، هیچ اثری از هواپیمای شخصی، عمارت یا خودروهای لوکسی که ظاهرا او در طول چند سال اخیر خریداری کرده بود وجود ندارد.

زمانی که او روز جمعه در شهر تفریحی استپونا به خاک سپرده شد تنها گروه کوچکی از بستگان‌اش در مراسم خاکسپاری‌اش شرکت کردند. علاوه بر همسر و پسرش تنها مادرش و تعدادی از دوستان او حاضر شده بودند. با توجه به وضعیت بدن تابوت بسته نگه داشته شد.

بیوسکا از مارس ۲۰۱۹ تا پاییز ۲۰۲۰ میلادی بزرگترین کلاهبردار ارزهای دیجیتال در اسپانیا بود. او با بیان واژگانی مانند «بلاک چین» و «کیف پول دیجیتال» موفق شده بود صدها مشتری از جمله وکلا، تاجران و اوباش خطرناک روس و رومانیایی مستقر در اندلس در جنوب اسپانیا را فریب دهد. بر اساس منابع پلیسی که «ال پائیس» با آنان در تماس بود هر فردی که با او ارتباط بود دست کم ۵۰ هزار یورو (۵۲ هزار دلار) در طرح هرمی خود ضرر کرده است.

بیوسکا ۵۰ سال پیش در بارسلونا متولد شد. او تا سال ۲۰۰۱ در آنجا زندگی کرد و پس از آن «عاشق پالوما گالاردو» آرایشگری از استان تولدو شد. آنان با یکدیگر خانه‌ای را در توریخوس شهری با جمعیتی کم‌تر از ۱۰ هزار نفر خریدند و تلاش نمودند تا یک فروشگاه فروش تجهیزات سخت‌افزار را راه اندازی کنند اما تلاش‌شان ناموفق بود.

مدت کوتاهی پس از آن این زوج به فوئنسالیدا یک شهر مجاور نقل مکان کردند جایی که بیوسکا در آنجا تبدیل یک طراح مستقل وب سایت شد. او سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین را آغاز نمود و یک برنامه رایانه‌ای را تکمیل کرد که به وی اجازه می‌داد هزاران عملیات خرید و فروش سکه را به طور همزمان انجام دهد.

بیوسکا در سال ۲۰۱۹ میلادی گروه الگوریتمز را در لندن تاسیس کرد شرکتی که به جذب سرمایه گذاران کوچک مشتاق به فعالیت در بازار رمز ارزهای دیجیتال اختصاص یافت. یک گروه ۱۹ نفره از دوستان بیوسکا اولین کسانی بودند که در دام کلاهبرداری او افتادند. او پیشنهاد کرد آنان سه نوع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال انجام دهند: بیت کوین، اتریوم و لایت کوین.

بیوسکا که ظاهرا یک همکار آرام و غیر کاریزماتیک بود خود را به عنوان یک متخصص ارز دیجیتال معرفی کرد که می‌تواند هر هفته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. زمانی که شرکت او در تابستان ۲۰۱۹ میلادی شروع به کار کرد ارزش هر بیت کوین حدود ۱۰۰۰۰ دلار بود.

داستان یک کلاهبردار ارز دیجیتال که به خودکشی ختم شد

او با همراهی همسرش که به عنوان «فردی جاه طلب» قلمداد می‌شد توانست هر کاری که تمایل داشت را انجام دهد. بیوسکا توانست عملیات خود را توسعه دهد. او چهار متخصص روابط عمومی را استخدام کرد که مشتریان ثروتمندی را از سراسر اسپانیا جذب می‌کردند. در ماه‌های اولیه حقوق کارمندان او به موقع پرداخت می‌شد و مشتریان شاهد رشد سود خود از خرید رمز ارزهای دیجیتال بودند.

با این وجود، رونق رمز ارزهای دیجیتال برای همیشه دوام نیاورد. در نهایت، هر سه ارز دیجیتالی که بیوسکا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود با نرخی بسیار سریع‌تر از توانایی او به منظور جمع آوری مشتریان جدید ارزش خود را از دست دادند. یک سال پس از تاسیس گروه الگوریتمز پرداخت حقوق کارمندان با تاخیر صورت گرفت سپس کمیسیون‌های پرداختی از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و سپس ۸ درصد کاهش یافتند.

تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی گروه الگوریتمز پرداخت سود به مشتریان خود را متوقف کرد. در همان زمان، ارزش بیت کوین به حدود ۵۷۰۰ دلار سقوط کرد. روند نزولی ادامه یافت. در توریخوس شهری که در اطراف کلیسایی به سبک باروک قرار دارد و پرچم‌های اسپانیا در هر بالکنی از خانه‌های آن دیده می‌شود هیچ کس «خاویر بیوسکا» را به یاد نمی‌آورد و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که علاقه‌ای به ارزهای دیجیتال داشته باشد.

در آن منطقه اقتصاد محلی هنوز قدیمی و سنتی است و مردم به دامپروری و شراب‌سازی مشغول هستند. تنها عناصر بین المللی قابل مشاهده توریخوس مهاجران مراکشی هستند که در خیابان‌ها کالا می‌فروشند و کافه سوئیسی که در مقابل شهرداری به فروش قهوه مشغول هستند. در فروشگاه سخت‌افزار کارمندی که آنجا کار می‌کند هیچ مالک سابقی را که میلیونر شده است به یاد نمی‌آورد.

با این وجود، در جنوب اسپانیا بیوسکا و خانواده‌اش را به بهتر به یاد می‌آورند. چند ماه پس از آغاز کسب درآمد این زن و شوهر و پسرشان به یک عمارت دیدنی در ماربلا نقل مکان کردند. آنان ماهانه ۱۵ هزار دلار اجاره پرداخت می‌کردند چهار صندوق امانات را فعال کردند و چندین خودروی لوکس اجاره کرده بودند. بیوسکا هم چنین مهمانی‌های فوق العاده‌ای برگزار کرد که در امتداد کاستا دل سول هیجان‌انگیز بود و تیمی از محافظان را استخدام کرده بود که شامل افسران پلیس سابق اسپانیایی و کلمبیایی می‌شد تا از مهمانان ثروتمندش محافظت کنند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، ظاهر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. بیوسکا حتی تا آنجا پیش رفت که در مورد خرید یک بانک در کیپ ورد و دیگری در گینه بیسائو پرس و جو کرد.

در مارس ۲۰۲۱ میلادی چند نفر از مشتریان بیوسکا متوجه شدند که او فریب‌شان داده و علیه‌اش شکایت کردند. قاضی «سانتیاگو پدراز» حکم بازرسی و بازداشت بیوسکا را به دلیل کلاهبرداری، پولشویی، جعل اسناد و اداره یک سازمان جنایی صادر کرد.

داستان یک کلاهبردار ارز دیجیتال که به خودکشی ختم شد

پلیس اسپانیا چهار ماه بعد او را در جریان یک توقف معمولی در ناحیه نرجا دستگیر کرد. او هشت ماه را در زندان گذراند تا آن که در مارس ۲۰۲۲ میلادی یک ضامن مرموز وثیقه یک میلیون یورویی (۱.۰۴ میلیون دلار) برای آزادی‌اش پرداخت کرد. بیوسکا زمانی که از زندان بیرون آمد بیش از ۱۸ کیلوگرم وزن کم کرده بود. او در دوران حبس از سوی دیگر زندانیان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. به گفته دو دوست نزدیک به بیوسکا ضامن در واقع گروهی از افراد کلاهبردار بوده اند. آنان زمانی که متوجه شدند او نمی‌تواند پول‌شان را پس بدهد وثیقه را پس گرفته و دادگاه دستور بازگشت بیوسکا به زندان را صادر کرد.

یکی از نزدیکان بیوسکا می‌گوید: «او از ایده بازگشت به زندان یا تیراندازی در خیابان وحشت داشت». دادگاه او را به کلاهبرداری ۸۱۵ میلیون یورویی (۸۴۸ میلیون دلاری) متهم کرد. در همین حال، خطرناک‌ترین مافیاهایی که بیوسکا به آنان بدهکار بود پیش‌تر به دنبال او بودند.

سبالوس وکیل افرادی که بیوسکا آنان را فریب داده بود می‌گوید: «بیوسکا با این رنج و ناراحتی زندگی می‌کرد که مبادا تبهکاران روس و بلغاری که او از آنان کلاهبرداری کرده بود وی را به قتل برسانند. ما باور داریم که پول‌هایش هنوز در دست همسر و پسرش هستند. همسرش فردی بود که کدها را کنترل می‌کرد و به پول دسترسی داشت».

هم چنین این وکیل «لوئیس مونخه» که تحت بازجویی قرار دارد را نیز متهم دانسته فردی که از افراد نزدیک به بیوسکا بوده است. با این وجود، مونخه ادعا می‌کند که صرفا یکی دیگر از قربانیان کلاهبرداری بیوسکا بوده است. او به «ال پائیس» گوید که تنها با بیوسکا تماس داشته زیار در تلاش بوده تا ۱.۵ میلیون یورویی را که او در جریان کلاهبرداری رمز ارز از وی دزیده بود پس بگیرد.

او می‌افزاید: «وکیل افراد فریب خورده به این موضوع اشاره نمی‌کند که او نیز خود ۵۰ هزار یورو به صورت نقدی در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده بود. این رد حالیست دادگاه از چنین فردی خواسته تا منشاء پول را پیدا کند».

منابع پلیس که «ال پائیس» با آنان صحبت کرده تایید کرده‌اند که مونخه در روز مرگ بیوسکا در استپونا نبوده است. با این وجود، آنان اشاره می‌کنند که ساعت‌ها پیش از خودکشی بیوسکا مونخه با تبهکاران محلی ملاقات کرده بود. این که آیا آنان در مورد تهدیدهایی که بیوسکا دریافت کرده بود به او گفته‌اند یا خیر یک راز فاش نشده است یک راز بزرگ به اندازه جایی که تمام پول‌ها رفته است.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین