کد خبر: ۸۱۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
سید حسین هاشمی خواستار شد:

برداشت‌ها از حساب ذخیره‌ارزی شفاف شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسین هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب با اشاره به برداشت‌هایی که از صندوق ذخیره ارزی صورت می‌گیرد، گفت: «در سال جاری حدود 34 میلیارد دلار مجلس به دولت مجوز برداشت از این حساب را داده است اما دولت به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و یا برخی مباحث فرهنگی درخواست‌های بیشتری در این زمینه از مجلس داشته است». 

هاشمی با اشاره به بودجه 25 میلیارد دلاری حساب ذخیره‌ ارزی بر اساس آمار ارائه شده گفت: «تعهداتی که برای این حساب وجود داشت بیش از این رقم است لذا اگر درآمدها و هزینه را بررسی کنیم حساب در نهایت با سرنوشت منفی مطرح می‌شود». 

این نماینده‌ مجلس با اشاره به این گفته‌ دولت که بدون اجازه‌ مجلس هیچ برداشتی از حساب ذخیره ارزی صورت نگرفته است، اظهار داشت: «بهترین قاضی در این زمینه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است که صراحتاً هم اعلام کرده برداشت غیرمجاز از این صندوق صورت گرفته است». 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است: «بهترین راه این است که میزان برداشت‌هایی که از حساب ذخیره ارزی انجام شده کاملا شفاف مطرح شود تا در نهایت بتوان درباره عملکرد دولت، قضاوت کرد». 

هاشمی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها اینست که کسری بودجه پنهان شود، گفت: «امروز میزان واردات نفتی که دولت انجام داده بیش از مجوز مجلس است. سوال اینجاست که از کجا منابع آن را تأمین کرده‌اند»؟ 

وی ادامه داد: «بر اساس تحقیقات به عمل آمده میزان وارداتی که انجام می‌شود بیش از سقفی است که در قانون بودجه مشخص شده که منابع این باید مشخص شود». 

وی با تأکید بر اینکه دولت باید شفاف‌سازی کند و میزان درآمد و کسری بودجه را علنا مطرح کند،‌اظهار داشت: «در تمام دنیا به صراحت کسری بودجه اعلام می‌شود و نسبت به آن سیستم مناسب را پیاده می‌کنند، اما متأسفانه در کشور ما چه در این دولت و چه دولت گذشته همیشه کسری بودجه پنهان می‌شده و می‌شود». 

این نماینده‌ مجلس افزود: «به دولت توصیه می‌کنیم که در بودجه‌ی 88 برای اولین بار این شهامت را داشته باشد و کسری بودجه را شفاف کنند و با مردم صادق باشند.
قطعا مردم اگر از وضعیت بودجه و روند اقتصادی مطلع باشند راحت‌تر مسائل را تحمل می‌کنند». 

وی در ارائه راهکاری در این زمینه عنوان کرد: «بهترین راه اینست که دو کمیسیون ذی‌ربط اقتصادی و برنامه و بودجه و ناظرین مجلس بر روی کارشناسی انجام داده و لیست برداشت‌ها و هزینه‌ها و میزان فروش نفت را مشخص کنند».

هاشمی با بیان این نکته که بر خلاف برخی تصورات این کار موجب تضعیف دولت نمی‌شود،‌ ادامه داد:« باید از این بحث‌های تقابلی که وجود آمده جلوگیری کرد. اگر کمیسیون برنامه و بودجه حتی مرکز پژوهش‌های مجلس این کار را انجام دهد و نظر خود را قرائت کند از بحث‌های پیش آمده جلوگیری می‌شود». 

این نماینده‌ مجلس با اشاره به کاهش قیمت نفت به زیر 60 دلار، گفت: «با این وضعیت راهی نیست جزء اینکه بودجه ریاضتی برای سال آینده تنظیم کنیم». 

هاشمی گفت: «دولت در این قضیه به جای حاشیه‌سازی، قضایا را شفاف مطرح کرده و موجودی حساب ذخیره ارزی را برای همگان روشن کند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین