کد خبر: ۸۱۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
عضو هیات رئیسه مجلس خواستار شد:

قیمت نفت در بودجه 88 باید زیر 50 دلار باشد

برداشت از حساب ذخیره ارزی در جهت اهداف و قوانین نبود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمیدرضا حاجی‌بابایی اعلام کرد: «هیچگونه طرحی درباره تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی به هیات رئیسه ارائه نشده است».

عضو هیات رئیسه مجلس هشتم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب ضمن بیان این مطلب با اشاره به آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح تحقیق و تفحص توضیح داد: «طرح تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مطرح و به کمیسیون تخصصی مربوطه برای بررسی و تصویب ارجاع می‌شود. در صورتی که کمیسیون آن طرح را تصویب کند برای رای‌گیری در صحن علنی مطرح خواهد شد».

در این میان اگر طرحی به هیات رئیسه ارائه شود قطعاً اعلام وصول می‌شود اما تاکنون چنین طرحی به هیات رئیسه داده نشده است».

وی درباره برداشت‌های فراتر از برنامه دولت از حساب ذخیره ارزی گفت: «هرگونه برداشت از این حساب باید قانونی و با مجوز مجلس باشد، اما اگر برخلاف قانون برداشت از حساب انجام شود می‌توان گفت که فراتر از برنامه نیز بوده است».

وی ضمن بی‌اطلاعی از اینکه تمام برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی قانونی بوده است یا خیر گفت: «برای پی بردن به این مسئله باید بررسی‌هایی صورت گیرد. در غیر این صورت نمی‌توان گفت که تمام برداشت‌ها قانونی بوده یا غیرقانونی. حساب ذخیره ارزی در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که قیمت نفت کاهش شدیدی پیدا کرده و این موضوع بر موجودی حساب اثرگذار است».

حاجی‌بابایی ادامه داد: «دولت در سال‌های گذشته برداشت‌های زیادی از حساب داشته که چندان هم در جهت اهداف قوانین و برنامه نبوده. اما آنچه که مجلس در این رابطه تصویب کرده با در نظر گرفتن الزامات کشور بوده است».

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اهمیت ذخایر ارزی در شرایط خاص تصریح کرد: «حساب ذخیره ارزی و موجودی آن ضریب اطمینان را در اقتصاد بالا می‌برد. حال هرچه که این موجودی بیشتر باشد ضریب اطمینان برای اقتصاد کشور بالاتر است و در شرایطی که قیمت نفت نیز پایین می‌آید این ضریب اطمینان کاهش می‌یابد».

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره مهمترین اثر کاهش قیمت بر اقتصاد ایران نیز گفت: «بزرگترین مسئله در این رابطه بودجه سال 88 است که این قیمت نفت به طور قطعی انقباضی بسته خواهد شد».

وی تاکید کرد: «اگر قیمت نفت بین 70 تا 60 دلار باشد قیمت نفت در بودجه سال آینده باید 50 و حتی کمتر از آن در نظر گرفته شود».

حاجی‌بابایی افزود: «حتی اگر قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه دهد و کاهش بیشتری داشته باشد بودجه سال آینده باید متناسب با قیمت نفت بسته شود که این مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین