کد خبر: ۸۱۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

هواشناسی ۱۱ آذر ۱۴۰۱/ وضعیت بارش‌ها در هفته پیش رو

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر خبر داد.
هواشناسی ۱۱ آذر ۱۴۰۱/ وضعیت بارش‌ها در هفته پیش رو
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت شرایط جوی کشور گفت: امروز یازدهم آذرماه بارش در سوحل دریای خزر و به صورت پراکنده در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات مرکز البرز مرکزی پیش بینی می‌شود.

وی با بیان این‌که در روز شنبه (۱۲ آذرماه) با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر، بارش در اردبیل و سواحل دریای خزر تشدید می‌شود، تصریح کرد: همچنین برخی مناطق شمال غرب و برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز، بارش و وزش باد پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: یکشنبه (۱۳ آذرماه) بارش در شمال غرب کاهش می‌یابد و در سواحل شمالی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان بارش باران، ارتفاعات این مناطق و اردبیل برف پیش بینی می‌شود.

ضیاییان با بیان این‌که در روز دوشنبه (۱۴ آذرماه) این وضعیت در غرب سواحل دریای خزر و اردبیل ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: همچنین برای استان‌های البرز و تهران بارش انتظار می‌رود و با ورود سامانه بارشی به جنوب غرب کشور در این روز افزایش ابر و رگبار و رعد و برق در جنوب غرب، مناطق زاگرس مرکزی، برخی مناطق بوشهر، فارس و کرمان آغاز می‌شود و سه‌شنبه (۱۵ آذرماه) بارش‌ها در مناطق اعلام شده، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: قابل ذکر است که ارتفاعات رشته کوه البرز طی روز‌های یکشنبه تا سه‌شنبه (۱۳ تا ۱۵ آذرماه) شاهد بارش برف خواهد بود که احتیاط برای تردد در محور‌های مواصلاتی این مناطق ضروری است و همچنین از یکشنبه تا سه‌شنبه (۱۳ تا ۱۵ آذرماه) کاهش نسبی دما بین چهار تا هشت درجه برای نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز پیش‌بینی می‌شود و تا روز دوشنبه (۱۴ آذرماه) دریای خزر و از فردا ظهر تا یکشنبه (۱۲ تا ۱۳ آذرماه) خلیج فارس مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در مورد وضعیت جوی تهران طی روز جاری نیز گفت: برای جمعه (۱۱ آذرماه) تهران با بیشینه ۱۴ و کمینه هفت خواهد بود و آسمان تهران قسمتی ابری گاهی وزش باد و در بعد از ظهر افزایش ابر پیش بینی می‌شود.

ضیاییان اضافه کرد: طی روز جاری جمعه (۱۱ آذرماه) بندرعباس با بیشینه ۳۱ و کمینه ۱۶، گرم‌ترین و همچنین اردبیل با بیشینه چهار و کمینه منفی یک درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور هستند.

هشدار تقویت سامانه بارشی در کشور/ کاهش ۸ درجه‌ای دما در نوار شمالی

سازمان هواشناسی با هشدار تقویت و نفوذ سامانه بارشی از بارش باران، برف و وزش باد شدید و کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز بارش‌ها در سواحل دریای خزر و به‌صورت پراکنده در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی پیش بینی می‌شود.

شنبه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر، بارش در اردبیل و سواحل دریای خزر تشدید می‌شود. همچنین در برخی مناطق شمال غرب و برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز، بارش و وزش باد پیش بینی شده است.

یکشنبه بارش در شمال غرب کاهش یافته و در سواحل شمالی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان بارش باران، ارتفاعات این مناطق و اردبیل برف پیش بینی می‌شود.

دوشنبه آینده این وضعیت در غرب سواحل دریای خزر و اردبیل ادامه خواهد داشت و در استان‌های البرز و تهران بارش انتظار می‌رود. در این روز همچنین با ورود سامانه بارشی به جنوب غرب کشور افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق در جنوب غرب، زاگرس مرکزی، برخی مناطق بوشهر، فارس و کرمان آغاز می‌شود. روز سه‌شنبه آینده بارش‌ها در این مناطق ادامه دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در ارتفاعات رشته کوه البرز طی روز‌های شنبه و سه‌شنبه آینده برف می‌بارد و احتیاط در تردد در محور‌های مواصلاتی این مناطق ضروری است. همچنین از روز یکشنبه تا سه‌شنبه آینده کاهش نسبی ۴ تا ۸ درجه دما برای نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز پیش بینی می‌شود.

توصیف سامانه: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۲

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف و کاهش ۴ تا ۸ درجه دما.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۲: اردبیل، گیلان، نیمه غربی مازندران، ارتفاعات شمال زنجان، ارتفاعات شمال قزوین.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۳: نیمه جنوبی اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات شمال زنجان، ارتفاعات شمال قزوین، ارتفاعات شمال البرز، ارتفاعات شمال تهران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در سفر‌های بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون‌شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و آمادگی راهداری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین