کد خبر: ۸۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
این بار"خوارزمی" و "صنعتی اراک"

مسمومیت غذایی زنجیره‌ای دانشجویان؛ ماجرا چیست؟

مسم جمع کثیری از دانشجویان ۳ دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی واحد کرج و صنعتی اراک که جمعیت آن‌ها به بیش از ۱۲۰۰ نفر برآورد می‌شود طی یک هفته اخیر دچار عوارض جسمانی پس از مصرف غذای سلف شده‌اند. چنین اتفاقاتی موجب نگرانی و تشویش دانشجویان و خانواده‌هایشان می‌شود.ومیت غذایی زنجیره‌ای دانشجویان؛ ماجرا چیست؟
مسمومیت غذایی زنجیره‌ای دانشجویان؛ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی حوادث هفته گذشته دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، خوارزمی واحد کرج و صنعتی اراک شاید بتوان ادعا کرد، دانشگاه‌های کشور با یک بحران جدی یعنی موج مسمومیت غذایی دسته‌جمعی دانشجویان مواجه هستند؛ موضوعی که از سازمان امور دانشجویان انتظار می‌رود به عنوان یک نهاد ناظر بر امور دانشجویی هر چه زودتر به آن ورود کرده و ادامه این زنجیره را متوقف کند.

اگرچه مشکل مسمومیت غذایی در دانشگاه‌های ایران موضوع جدیدی نیست، اما آنچه طی هفته گذشته در ۳ دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج و صنعتی اراک اتفاق افتاده، حاکی از آن است که مسمومیت غذایی دانشجویان به دلیل استفاده از غذای سلف بسیار حاد و فراگیر شده و دانشجویان بسیاری را درگیر کرده است و این امر نیازمند توجه فوری مسئولان و اقدامات در خور برای پیشگیری از تسری این موضوع به سایر دانشگاه‌ها و جلوگیری از بحران است.

هفته گذشته خبری مبنی بر مسمومیت دسته‌جمعی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد، اگرچه آمار ضد و نقیضی درباره تعداد دانشجویان دچار مسمومیت منتشر شد، اما این موضوع نمی‌تواند عاملی برای کاهش اهمیت این حادثه باشد. دکتر سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد این افراد را ۲۷۰ نفر اعلام کرده بود، برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مدعی شدند که تعداد دانشجویان مسموم شده حدود ۴۵۰ نفر بوده است، اما در نهایت تعداد دانشجویان مبتلا شده حدود ۶۰۰ نفر اعلام شد.

پس از مسمومیت دسته‌جمعی دانشگاه صنعتی اصفهان انتظار می‌رفت که شاهد چنین اتفاقی نباشیم، اما این‌بار نه در یک مرکز آموزش عالی، بلکه دانشجویان دو دانشگاه دچار مسمومیت غذایی شدند. کانال تلگرامی انجمن صنفی دانشجویان کشور، حوالی نیمه‌شب گذشته (پنج‌شنبه ۱۰ آذر) نوشت: بنا به اخبار رسیده از دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج، جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و لرز شده‌اند و بحران مسئله تا حدی است که درمانگاه سرم و مکان برای رسیدگی به دانشجویان ندارد و داروخانه دانشگاه تعطیل است و به دانشجویان دختر اجازه خروج از خوابگاه در این زمان داده نمی‌شود تا بتوانند خود به وضعیت سلامتی‌شان رسیدگی کنند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که چند ساعت پس از مراجعه موارد اولیه دانشجویان، تعداد آن‌ها افزایش یافته و درمانگاه با ازدحام دانشجویان بیمار مواجه شد. برخی از دانشجویان نیز به مراکز درمانی استان اعزام شده‌اند. اگرچه آمار رسمی در ارتباط با این موضوع اعلام نشده، اما برخی تعداد این افراد را ۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفتگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: وضعیت دانشگاه به معنای واقعی کلمه، افتضاح بود. یک اتوبوس برای انتقال دانشجویان مسموم شده به محوطه دانشگاه آمد تا بچه‌ها را به بیمارستان کوثر کرج منتقل کند. ظرفیت اتوبوس پر شد و برای همه جا نبود.

خبرنگار ایسنا در کرج نیز برای پیگری شرایط دانشجویان به درمانگاه دانشگاه خوارزمی می‌رود، اما به دلیل مخالفت دکتر علی حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی، موفق به گفتگو با پزشک درمانگاه در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان، تعداد مراجعین و بررسی علت وضعیت پیش‌آمده نمی‌شود.

در حالی که دانشجویان سرو چلوگوشت چهارشنبه ۹ آذر سلف این مرکز آموزشی را علت مسمومیت دسته‌جمعی اعلام کرده‌اند، روابط عمومی این دانشگاه خوارزمی درباره وضعیت پیش آمده اعلام کرد: دانشجویانی که با علائم بیماری به درمانگاه دانشگاه مراجعه کردند با بررسی‌های پزشک کشیک مراحل درمانی خود را طی و دارو‌های ملزوم توسط دانشگاه برای آن‌ها تهیه شد. همچنین با استقرار اتوبوس آمبولانس استان البرز در کنار خوابگاه دانشجویی شرایط حضور دانشجویان برای درمان تسهیل شد. در حال حاضر درمانگاه در شرایط عادی است و دانشجویان به خوابگاه برگشتند یا توسط آمبولانس به بیمارستان اعزام شدند. نکته قابل ذکر بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند.

یک دانشجو دراین باره گفت: ادعای دانشگاه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ تمام دانشجویانی که بیمار شده‌اند از غذای سلف مصرف کرده‌اند.

بنابر اعلام این دانشگاه خوارزمی، قرار شده چرایی علت حادثه تا ۴۸ ساعت آینده مشخص شود. این مرکز آموزشی در وبسیات خود نوشت: در پی بروز علائم بیماری در دانشجویان دانشگاه خوارزمی، تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی البرز از شب گذشته در دانشگاه مستقر شد. پزشکان و کارشناسان علوم پزشکی ضمن نمونه برداری انسانی از دانشجویان بیمار برای انجام آزمایش‌های تکمیلی از مواد اولیه غذایی، مواد غذایی موجود و آب مصرفی سلف سرویس نمونه برداری‌های لازم را برای تحقیقات پزشکی انجام داده‌اند. طبق نظر متخصصان، نتایج آزمایشگاهی حدود ۴۸ ساعت دیگر معلوم می‌شود.

همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک به دلیل مصرف غذای سلف دچار علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ شده‌اند. برخی از دانشجویان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. کانال تلگرامی انجمن صنفی دانشجویان کشور درباره این موضوع نوشت: مسئولان دانشگاه ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت، ابتلای دانشجویان به نوعی ویروس است، اما این ادعا براساس تجربه و مشاهده شده اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان، ادعایی باطل است.

مسئولان وزارت علوم بار‌ها اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند کیفیت غذا‌ها را در حد مطلوبی حفظ کنند، اما بیماری و مسمومیت دسته‌جمعی دانشحویان چهار دانشگاه کشور، چنین ادعایی را نقض می‌کند. جمع کثیری از دانشجویان ۳ دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی واحد کرج و صنعتی اراک که جمعیت آن‌ها به بیش از ۱۲۰۰ نفر برآورد می‌شود طی یک هفته اخیر دچار عوارض جسمانی پس از مصرف غذای سلف شده‌اند. چنین اتفاقاتی موجب نگرانی و تشویش دانشجویان و خانواده‌هایشان می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود که سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی بحث تغذیه دانشجویان به این مساله ورود کند و در صورت لزوم با متخلفان برخورد کرده و نتیجه کار خود را اطلاع رسانی کند. همچنین شعار "ارائه غذایی با کیفیت با قیمت مناسب" بار‌ها و بار‌ها از سوی مسئولان داده شده به معنای واقعی اجرا شود تا دیگر شاهد مسمومیت دسته‌جمعی و زنجیر وار دانشجویان نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین