کد خبر: ۸۱۱۷۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶

هواشناسی ۱۴۰۱/۰۹/۱۳؛ هشدار کولاک برف در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی نفوذ سامانه بارشی کشور از بارش باران، برف، وزش باد شدید و احتمال وقوع کولاک در ۲۰ استان خبر داد.
هواشناسی ۱۴۰۱/۰۹/۱۳؛ هشدار کولاک برف در ۲۰ استان
آفتاب‌‌نیوز :

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است.

توصیف سامانه: تداوم و نفوذ فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۶

نوع مخاطره: بارش باران، وزش باد شدید موقت، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف، کولاک برف، رخداد پدیده مه، کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیر توام با رعدوبرق

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۳: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، جنوب خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب فارس.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۴: اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۵: شمال و شرق اردبیل، گیلان، نوار شرقی و جنوب خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه غربی کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۶: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان، جنوب یزد، جنوب اصفهان، اردبیل، گیلان و آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: لغزندگی کاهش شعاع دید در جاده‌ها، کولاک برف، اختلال در سفر‌های بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال خسارت به سالن‌ها و تأسیسات گلخانه‌ای و احتمال اختلال در عملیات عمرانی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن‌ریزی، تمهیدات لازم در حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی راهداری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۳

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۶

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در سواحل بین ۱ تا ۱.۵ متر در فراساحل تا ۲.۵ متر همراه با رگبار باران و رعدوبرق

منطقه اثر: دریای خزر، استان‌های گیلان و مازندران، مناطق شمالی خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناور‌های سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در سفر‌های دریایی با شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز از بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در ۲۱ استان، بارش برف در مناطق کوهستانی و کاهش دما تا ۸ درجه سانتیگراد در نوار شمالی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۱۳ آذر) در گیلان، مازندران، گلستان و برخی مناطق استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود همچنین در برخی مناطق جنوب خوزستان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و هرمزگان افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: دوشنبه (۱۴ آذر) بارش در غرب سواحل دریای خزر و برخی مناطق شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی ادامه خواهد داشت همچنین با فعالیت سامانه بارشی در جنوب غرب در برخی مناطق جنوب و شرق خوزستان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب فارس و هرمزگان افزایش ابر گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

به گقته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۵ و ۱۶ آذر) در غرب سواحل دریای خزر و برخی مناطق شمال غرب کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد همچنین سه‌شنبه در جنوب غرب، بخش‌هایی از جنوب و مرکز کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: چهارشنبه علاوه بر مناطق فوق در برخی مناطق شرق و شمال شرق کشور نیز بارش پراکنده رخ می‌دهد. سه‌شنبه و چهارشنبه بارش در کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌شمالی و غرب فارس، شمال بوشهر و جنوب خوزستان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

ضیاییان ادامه داد: پنج‌شنبه (۱۷ آذر) در غرب سواحل دریای خزر، برخی مناطق جنوب غرب، جنوب شرق و مرکز کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد. طی این چند روز بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی به‌صورت برف خواهد بود.

وی افزود: امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ آذر) دما در نوار شمالی بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

به گفته ضیاییان از امروز تا چهارشنبه دریای خزر و سه شنبه تا پنج شنبه شمال و مرکز خلیج فارس مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ آذر) نیمه ابری تا ابری و در برخی ساعت‌ها بارش پراکنده و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (۱۵ آذر) نیمه ابری تا ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ آذر) بندرعباس با دمای ۲۹ و ۲۸ درجه سانتیگراد گرمترین و اردبیل با دما ۵- و ۶- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
1
دفعه قبل هم گفته بودید برف و کولاک ، آفتابی شد و هوا گرم تر هم شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین