کد خبر: ۸۱۱۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

علی القاصی: دشمن امروز در مقابل مردم ایران اسلامی ایستاده است

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: دشمن امروز نه تنها در مقابل حاکمیت بلکه در مقابل مردم ایران اسلامی ایستاده و درصدد ایجاد چنددستگی و تفرقه در میان مردم است.
علی القاصی: دشمن امروز در مقابل مردم ایران اسلامی ایستاده است
آفتاب‌‌نیوز :

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان قدس با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و امنیت اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که شهدای عزیز مظلومانه جان خود را برای دفاع از امنیت و آرامش جامعه و به‌دور از هر گونه ادعایی تقدیم کرده و می‌کنند و بر همین اساس، تمامی اقشار جامعه مدیون شهدا هستند.

رئیس کل دادگستری استان تهران مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها را به‌مثابه امانتی از سوی شهدا و جامعه دانست و گفت: فرصت خدمت، گذرا، موقت و محدود است و بر همین اساس هر شخصی که فرصتی برای خدمت به جامعه اسلامی پیدا می‌کند، باید نهایت بهره را ببرد و برای کسب رضایت جامعه و پروردگار متعال از هیچ اقدامی دریغ نکند.

وی با تاکید بر این گزاره که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم است، توسط مردم شکل‌گرفته، اداره می‌شود و بقای آن نیز در دستان مردم است، اظهار کرد: خدمت در سایه حاکمیت شریعت اسلام و قرآن توفیق بزرگی است؛ لذا باید قدر این فرصت‌ها و نعمت بزرگ خدمت به مردم را دانست و به‌راحتی آن را از دست نداد.

القاصی مشروعیت و مقبولیت یک حکومت را در گرو انجام صحیح وظایف از سوی مسئولان و خدمت بی‌منت برای مردم ذکر کرد و گفت: مردم از مسئولان به‌عنوان خدمت‌گزاران خود در نظام اسلامی انتظاراتی دارند و اعتماد آن‌ها زمانی به خود جامه عمل می‌پوشاند که این انتظارات برآورده شود و یا در صورت عدم تحقق، علل آن تبیین گردد.

رئیس کل دادگستری استان تهران صحت و خلوص در عمل، روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر و پاسخگوی مردم بودن را ضامن حفظ مشروعیت و مقبولیت مسئولان دانست و گفت: دوام و قوام جامعه اسلامی در گرو خدمت خالصانه و توام با رضای خداوند متعال و مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دوران ۴۳ ساله انقلاب اسلامی را سرشار از وقایع، اتفاقات و فرایندهای گوناگون در عرصه‌های مختلف دانست که در عین پندآموز بودن، انسان‌ساز بوده و هست.

القاصی تصریح کرد: تورق در تاریخ انقلاب اسلامی گویای این واقعیت است که در هر مرحله و برهه وقتی مسئولان و متصدیان امور، صادقانه عمـل کردند و خالصـانه گام برداشتند و از تجمل‌پرستی و دنیادوستی دوری گزیدند، در آن مرحله و برهه، کمترین آسیب و مشکل وجود داشته و در عین حال بیشترین اعتماد مردم نسبت به حاکمیت و مسئولان شکل گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مقوله خدمت در دستگاه قضایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خدمت در عدلیه و گره‌گشایی از کار مردم نمود و جلوه متمایز و ویژه‌ای دارد و در عین حال آثار متفاوت و ویژه‌ای در مقایسه با سایر دستگاه‌ها و نهادها در جامعه در پی خواهد داشت؛ چرا که دستگاه قضایی محل رجوع مردم است و هر زمان که شخصی ناامید می‌شود، احساس ظلم می‌کند اما دست او به جایی نمی‌رسد و در شرایطی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند حق خود را از ظالم بگیرد، به دستگاه قضایی متوسل می‌شود.

القاصی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی مسئول «اجرای عدالت» و «احقاق حق» در جامعه است، گفت: اگر عدالت و فرایند احقاق حق به‌درستی در جامعه پیاده‌سازی و اجرا شود، می‌توان ادعا کرد که جامعه در مقابل تهدیدها و آسیب‌ها صیانت می‌شود و نجات پیدا می‌کند؛ اما اگر دفع ظلم و شر، احقاق حق و اجرای عدالت در مسیر درست خود و به‌نحو احسن اجرایی نشود، بدون شک نمی‌توان صحت عمل همه نهادها و دستگاه‌ها را تضمین کرد؛ چرا که به عبارتی، عملکرد صحیح دستگاه‌ها و نهادها در گرو صحت عملکرد دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: قوه قضاییه، مستقل از همه جریانات، گروه‌ها، اشخاص و متعلق به همه مردم و اقشار است؛ چرا که هر شخص، گروه و جریانی که ادعایی داشته باشد که قانون‌گذار برای آن حقی به رسمیت بشناسد این شرایط و فرصت برای آن شخص، گروه و جریان فراهم است که به دستگاه قضایی مراجعه و احقاق حق کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی مقتدر و واجد نیروهای صالح، توانمند، کارآمد، متدین و خداجو می‌تواند مسیر جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سمت آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تسهیل کند، عنوان کرد: در فرایند احقاق حق و اجرای عدالت علاوه بر قوه قضاییه، دستگاه‌ها، نهادها و اشخاص مختلفی ذی‌نقش و ذی‌سهم هستند و بر همین اساس نباید از نقش این دستگاه‌ها، نهادها و اشخاص غافل شد.

القاصی تصریح کرد: زمانی که یک قاضی نسبت به پرونده‌ای که در دستگاه قضایی تشکیل شده، اقدام به صدور رای می‌کند، رای آن قاضی بر اساس مستندات، ادله و محتویات پرونده است و اشخاص مختلفی در شکل‌گیری، جمع‌آوری، تهیه و تدوین این مستندات، ادله و محتویات نقش دارند؛ لذا تعامل، هماهنگی، هم‌افزایی و انسجام در میان دستگاه‌ها و به‌طور خاص دستگاه‌هایی که در این مسیر به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نقش دارند، بسیار مهم است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه دستگاه‌های ضابط، به‌عنوان قوه اقتدارآفرین نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف نقش اساسی در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت دارند، اظهار کرد: ضابطین در کنار سایر ارکان تحقق عدالت، در تقویت و مساعدت به فردی که می‌خواهد احقاق حق کند، نقش محوری و اساسی دارند.

وی در ادامه ارکان نقش‌آفرین در تحقق عدالت و احقاق حق را برشمرد و گفت: برای اینکه نقش دستگاه قضایی در جامعه به‌درستی ایفا شود و احقاق حق و اجرای عدالت در جامعه که مورد مطالبه مردم است، به‌درستی پیاده‌سازی شود، دستگاه قضایی نیازمند مساعدت و همراهی همه دستگاه‌ها و اشخاص است.

القاصی نقش شورای تامین را در تامین و حفظ امنیت پایدار در جامعه مهم و اثرگذار توصیف کرد و در عین حال هم‌افزایی، تعامل و همکاری میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف عضو این شورا، در جهت پیشگیری از آسیب‌ها، تهدیدات و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن، مهم و موثر دانست.

وی تصریح کرد: در هر جایی که همدلی و همراهی میان دستگاه‌های مختلف و نقش‌آفرین در حوزه امنیت عمومی جامعه بیشتر و پررنگ‌تر بود، کمترین مشکل وجود دارد و بر همین اساس تاکید می‌شود تا تمامی مدیران واحدهای قضایی در استان تهران از ظرفیت خوب و موثر شورای تامین در جهت صیانت از جامعه کمال استفاده را کنند.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی شرق و غرب را در مقابل خود به زانو درآورده و دوست و دشمن به توانمندی‌ها واقتدار آن اذعان دارند، اظهار کرد: ایران اسلامی، امروز توانسته است که زورگویان عالم و استکبار جهانی را به زانو درآورد و محور مقاومت در منطقه و ملجاء و پشتیبان مستضعفان جهان باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به خیز همه‌جانبه دشمنان برای نابودی ایران اسلامی گفت: استکبار جهانی با همکاری صهیونیسم برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در جهت ایراد ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی تهیه و تدوین کرده‌اند و بودجه‌های کلانی را در جهت تحقق این برنامه‌ها تدارک دیده‌اند تا مردم را مایوس و ناامید کنند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی چیزی جـز خود مردم نیست، اذعان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی برآمده از متن مردم، برای مردم و در خدمت مردم است و دشمن امروز نه تنها در مقابل حاکمیت بلکه در مقابل مردم ایران اسلامی ایستاده و درصدد ایجاد چنددستگی و تفرقه در میان مردم است؛ اما مردم عزیز، بابصیرت و هوشمند نسبت به اغراض شوم و نیت‌های پلید دشمنان آگاه شدند و اجازه ندادند که دشمن به اهداف خود دست پیدا کند.

القاصی بیان کرد: همین گزاره که “همه شهدای قضایای اخیر در کشور از مردم بودند”، مهر تاییدی بر این موضوع است که مهم‌ترین سرمایه و دارایی جمهوری اسلامی، مردم است و همین مردم اجازه نمی‌دهند که احدی به وحدت ملی، انسجام کشور و امنیت جامعه کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه در شرایط بمباران افکار عمومی که به‌واسطه امپراتوری رسانه‌ای غرب و مرتبطین با آن‌ها صورت می‌گیرد، داشتن روحیه انقلابی و خستگی‌ناپذیر بسیار مهم و موثر است، گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها در فرمایشات اخیر خود توطئه‌ها و اهداف پلید دشمنان را برملا و تبیین کردند و بر همین اساس، مسیر برای همگان روشن و مشخص است.

وی اذعان کرد: برای انجام امورات مردم باید گوش شنوا داشت و در همین راستا به همه همکاران توصیه شده است تا با شخصی که به دادگستری مراجعه می‌کند، با صبر، حوصله و گوش شنوا پاسخگویی شود و حرمت او حفظ گردد؛ چرا که هیچ عبادتی بالاتر از این نیست که انسان بدون ادعا، تکبر و با خلوص نیت در خدمت مردم و مراجعان به دستگاه قضایی باشد.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت برخورد با فساد و صیانت از سلامت اداری به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم و کلان عدلیه در دوره «تحول و تعالی» تاکید کرد و در عین حال این مهم را مطالبه به‌حق مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از دستگاه قضایی دانست که باید به آن جامه عمل پوشانده شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: برخورد با مفسدین، متعرضان به بیت‌المال و اشخاصی که به اعتماد مردم خیانت می‌کنند، باید بدون مسامحه و در چارچوب قوانین و مقررات مورد بازخواست قرار گیرند و محاکمه و مجازات شوند.

وی با اشاره به اینکه کسی که با سواستفاده از مسئولیت و جایگاه خود به اعتماد مردم آسیب می‌زند و به بیت‌المال دست‌درازی می‌کند، باید بدون اغماض و با رعایت موازین قانونی در کوتاه‌ترین زمان مجازات شود، عنوان کرد: رویکرد دستگاه قضایی در دوره «تحول و تعالی» این است که این نوع از پرونده‌ها به‌صورت ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد و این سیاست با جدیت دنبال خواهد شد.

القاصی در ادامه با تقدیر از اقدامات بازیار به‌عنوان رئیس دادگستری سابق شهرستان قدس در حوزه تکریم مراجعان و کاهش اطاله دادرسی گفت: از آقای حسینی که از این به بعد توفیق خدمت به‌عنوان رئیس دادگستری این شهرستان را دارند، خواسته می‌شود مساله تکریم مراجعان را کمافی‌السابق و با کیفیتی بهتر از قبل مورد پیگیری قرار دهند و امورات مراجعان را در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسانند.

رئیس کل دادگستری استان تهران بر اینکه هدف‌گذاری مجموعه قضایی استان تهران بر رسیدگی به‌روز به پرونده‌های قضایی است، تاکید کرد و در عین حال اظهار داشت: از تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها در چارچوب قوانین و مقررات و در جهت ارائه خدمت شایسته به مردم نباید غافل شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تشریح بیشترین عناوین مجرمانه در شهرستان قدس گفت: حتما با برنامه‌ریزی و تعامل می‌توان این جرایم را کاهش داد.

در این مراسم که با حضور علی القاصی رییس کل دادگستری استان تهران، کوروش زارعی معاون نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری، سیدرضا سجودی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران، جعفر داراب خانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و داراب رحمتی معاون مالی، عمرانی و پشتیبانی دادگستری استان تهران، امام جمعه شهر قدس و فرماندار شهرستان قدس و اعضای شورای تامین و برخی از مسئولین و مقامات محلی برگزار شد از تلاش های ابوالقاسم بازیار تقدیر و سید حمیدرضا حسینی به عنوان رییس جدید دادگستری شهرستان قدس حکم انتصاب خود را دریافت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین