کد خبر: ۸۱۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۲

تجلیل حضرت آیت ‌الله صافی از جشن‌های رضوی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی صبح دوشنبه‌ 13/8/87 اعضای ستاد برگزاری جشن‌های رضوی را به حضور پذیرفتند.

به‌گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، در این دیدار ایشان با تشکر و تقدیر از برگزارکنندگان جشن‌های رضوی، فرمودند: «هرچند از ما بیش از این برنمی‌آید ولی باید در حد توان و آنچه که شایسته ائمه طاهرین علیهم السلام است در تجلیل و اکرام مقام آن بزرگواران سعی و تلاش نمود تا به این وسیله نشان بدهیم که ما قدردان نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام هستیم». 

آیت الله العظمی صافی، ادامه دادند: «این برنامه‌ها در برابر با مقام آنان چیزی نیست و آنها محتاج به این برنامه‌ها نیستند، بلکه ما محتاج و نیازمند آنهاییم که باید به در خانه‌ آنها برویم و بگوییم که ما نیازمندان این آستانیم».

ایشان روز ولادت ثامن الحجج را از ایام الله بزرگ خواندند و افزودند: «‌این روزها باید حفظ شود و فراموش نشود و پیام‌هایی که این روزها دارند را مردم باید دریافت کنند و کسانی که با این پیام‌ها آشنایی دارند، این پیام‌ها را به مردم برسانند». 

ایشان با بیان اینکه این مراسم و برنامه‌ها علائم حیات دینی، شعور مذهبی، و رشد فکری جامعه است، تصریح کردند: «‌باید از این ایام در جهت اصلاح همه امور و جنبه‌های مختلفی که مورد حاجت بشر است؛ در جهت حیات اجتماعی، سیاسی و فکری حداکثر استفاده را ببریم».

این مرجع تقلید، با اشاره به اینکه همه ائمه، عالم آل محمد بودند، افزودند: «از آنجایی که علم آل‌محمد به واسطه حضور حضرت رضا علیه‌السلام در برنامه‌ها، احتجاجات و جلساتی که داشتند ظهور پیدا کرد، عالم آل محمد نامیده شد و وقتی در تاریخ زندگی ایشان تأمل کنیم انوار ولایت در تمامی زندگی آن امام همام ظاهر و درخشان است».

ایشان مسافرت حضرت رضا علیه السلام از مدینه تا مرو را امری الهی و سری غیبی خواندند که آثار و برکات فراوانی چه در آن زمان و چه بعد از آن برای بشریت داشت و افزودند: «وضعیت شیعه با آن ظلم‌های هارون‌الرشید و حبس‌های طولانی امام موسی‌بن جعفر علیه‌السلام نامشخص بود و باعث نگرانی بود که این وضعیت به چه منتهی می‌شود ولی مواضع و مواقف حضرت رضا علیه‌السلام، اسلام را احیا کرد، تشیع را زنده کرد و حیات دینی مردم را تجدید نمود». 

ایشان در ادامه به شور و شوق مردم نیشابور در استقبال از حضرت رضا علیه‌السلام و حدیث ایشان اشاره کردند و بیان داشتند: «حضرت در آنجا مسأله توحید را بیان فرمودند که در واقع رسالت همه انبیاء و اولیاء، توحید بود و مردم را به خدای یگانه دعوت کردند».

آیت‌ا...العظمی صافی با بیان تشابه میان خطبه‌های حضرت رضا علیه‌السلام و نهج‌البلاغه اظهار داشتند:‌ «چه سوال‌هایی که از حضرت می‌شد و حضرت جواب مختصری می‌دادند که در عین اختصار، مطالب غنی را عرضه می‌کردند». 

این مرجع تقلید، ادامه دادند: «هرچه از حضرت رضا علیه‌السلام بخواهیم از معرفت، الهیات، فقه، شرع، راه دنیا و آخرت، دیانت، سیاست، همه چیز در زندگی امام رضا علیه‌السلام درخشندگی خاص دارد و نیازی نیست که به کسی غیر از اهل بیت علیهم‌السلام مراجعه شود».

ایشان خطاب به برگزارکنندگان مراسم مذهبی به خصوص جشن‌های رضوی فرمودند: «باید مراقب بود که این برنامه‌ها در نهایت سادگی و بدون هنرهایی که مطرود حضرت است برگزار شود، اشخاصی که سخنرانی می‌کنند و مطالبی که عرضه می‌شود مورد قبول حضرت باشد». 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی خطاب به مردم ایران نیز، فرمودند: «همه کسانی که ارادتمند حضرت هستند دراین برنامه‌ها شرکت کنند و اهتمام کنند که راه ، خط و سنت‌های حضرت زنده بماند و احیا شود».

این مرجع تقلید مملکت را متعلق به امام رضا علیه‌السلام دانستند و افزودند: «پایتخت حقیقی این مملکت مشهد است و همه باید به وجود ایشان افتخار کنیم» .

معظم‌له، ادامه دادند: «مردم مشهد باید مواظب باشند که قداست شهر مشهد محفوظ بماند و خدایی نکرده برنامه‌هایی در آنجا ظاهر نشود که جسارت به مقام مقدس امام رضا علیه‌السلام باشد و کفران نعمت این وجود مقدس شود».

ایشان در پایان فرمودند: «مردم ایران و به خصوص مشهد مقدس به واسطه این نسبتی که با حضرت داریم باید صداقت اعمال و رفتار خودمان را نشان دهیم و به فکر اعلاء کلمه دین باشیم، مواضع دینی خود را حفظ کنیم و هویت اسلامی خود را نگه بداریم. باید که به واسطه این نسبت کل ایران و مشهد مقدس در عالم اسلام درخشندگی خاصی داشته باشد».






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین