کد خبر: ۸۱۲۰۴۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
ایران زیر فشار و با تهدید نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: تحریم‌، همکاری‌ با کشور‌ها را با محدودیت و مشکل مواجه کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که ایران زیر فشار و با تهدید نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز خواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه: تحریم‌، همکاری‌ با کشور‌ها را با محدودیت و مشکل مواجه کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز؛ دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران و توافقات صورت گرفته بین دو کشور در جریان این سفر تصریح کرد: آقای السودانی نخست وزیر عراق هفته گذشته به دعوت آقای رئیسی رئیس جمهور و در چهارچوب روابط دو جانبه به تهران سفر کرده، سفر انجام شده سفر مهمی بود. در این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه و مورد علاقه از جمله مسائل اقتصادی و تجاری رایزنی و گفتگو کردند و بر گسترش تعاملات دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

خبر خوب تصمیم دولت عراق برای استقرار نیرو‌های مرکزی خود در مرز‌های مشترک دو کشور

وی همچنین با بیان این‌که «گفتگو درباره مسائل مرزی و امنیت مرزی یکی دیگر از محور‌های رایزنی مقامات ایران و عراق بود»، افزود: در جریان رایزنی‌ها در این ارتباط مجددا بر اهمیت اجرای نتایج گفتگو‌های قبلی دو کشور در این زمینه تاکید شد و دولت عراق قول پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته را داد.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: در این روز‌ها خبر‌های خوبی را می‌شنوید که دولت عراق مصمم است که نیرو‌های مرکزی خود را در مرز‌های مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام رو به جلو و مهمی در راستای تامین ثبات در مرز‌های دو کشور است و امیدواریم با استمرار این اقدامات دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین امنیت کامل مرز‌های دو کشور محقق شود.

سفری در چهارچوب سیاست همسایگی و آسیامحور

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر‌های اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به کشور‌های هند، قطر و روسیه اظهار کرد: این سفر‌ها در چهارچوب سیاست همسایگی و آسیامحور بودن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و هم در مسیر استمرار گفتگو و رایزنی‌های مقامات مختلف ایران با کشور‌های مورد اشاره است.

وی با بیان این‌که «در این سفر‌ها و در جریان گفتگو‌های صورت گرفته بر ارتقای مناسبات ایران با این کشور‌ها و افزایش همکاری‌های دو جانبه تاکید شده است»، گفت: در واقع این سفر‌ها در تکمیل گفتگو‌ها و رایزنی‌های سیاسی ایران با کشور‌های هند، قطر و روسیه انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر‌ها تبادل پیامی صورت گرفته و در مورد توافق احیای برجام رایزنی انجام شده است؟ گفت: طبیعی است که وقتی با کشور‌های دوست گفتگو و رایزنی می‌کنیم در مورد موضوعاتی که در افکار عمومی مهم است از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها گفتگو و تبادل نظر صورت بگیرد. با توجه به این‌که کشور‌های مورد اشاره نیز در مورد این موضوع دارای نقش هستند و تلاش کرده‌اند که در این زمینه ایفای نقش کنند.

زمینه برداشتن گام‌های جدید همراه عربستان در حال مهیا شدن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات ایران و عربستان و نقش عراق در پیگیری انجام گفتگو‌ها بین تهران و ریاض گفت: ما معتقدیم مناسبات دو کشور ایران و عربستان در راستای منافع دو جانبه و منطقه است. ما معتقدیم انجام گفتگو و مذاکره سیاسی برای رفع اختلافات می‌تواند زمینه ساز از سرگیری روابط دو کشور در چهارچوب منافع دو کشور و منافع منطقه‌ای باشد و تا کنون نیز در همین چهارچوب عمل کرده‌ایم.

کنعانی با اشاره به برگزاری پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان، گفت: با اجرای توافقات گذشته زمینه برای برداشتن گام‌های جدید مهیا می‌شود.

وی با تقدیر از نقش دولت عراق برای انجام مذاکرات بین تهران و ریاض گفت: دولت عراق تلاش‌های صادقانه‌ای در این زمینه انجام داده است و اعلام کرده که آمادگی دارد این تلاش‌ها را ادامه دهد و ایران از این نقش و تلاش‌ها استقبال می‌کند.

ایران همواره از تمام ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح و ثبات در یمن بهره گرفته است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده از سوی آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که آن‌ها یک کشتی ماهیگیری ایرانی را که مهمات به سمت یمن حمل می‌کرده توقیف کرده‌اند و آیا این خبر از سوی ایران مورد تایید است یا نه؟ تصریح کرد: ما نیز این ادعا را از منابع خبری شنیده‌ایم و این موضوع تکرار ادعا‌های بی‌پایه و بی‌اساسی است که صرفا برای مصارف و بهره‌برداری‌های سیاسی مطرح می‌شود و نشانه‌ای از تداوم رویکرد‌های مخرب آمریکاست.

وی با اشاره به موضوع یمن و نقش آمریکا در تجاوز صورت گرفته به این کشور تصریح کرد: موضع و سیاست ایران در ارتباط با یمن همواره روشن بوده است. ایران همواره از تمام ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح و ثبات در یمن بهره گرفته است.

وی با بیان این‌که «ما بر این موضوع تاکید داریم که تنها مردم یمن می‌توانند در مورد سرنوشت خود بدون دخالت بیگانگان تصمیم گیری کنند»، تصریح کرد: اتهام زنی‌های صورت گرفته را در راستای استمرار سیاست غلط آمریکا در ارتباط با منطقه و یمن می‌دانیم و این اتهام زنی‌ها چیز جدیدی نیست.

هر گونه سواستفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی به کشور محکوم است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش برخی از کشور‌ها برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در ارتباط با اقدامات غیر قانونی تعداد مشخصی از کشور‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور رسما و آشکارا اعلام کرده است و هر گونه سواستفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی به کشور محکوم و غیر قابل قبول است. ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشور‌های عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد و از ۵۴ رای در این زمینه با کسب ۴۳ رای عضو این کمیسیون شد.

کنعانی تصریح کرد: تلاش آمریکا و برخی از کشور‌های مشخص اروپایی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل یک اقدام سیاسی و غیر قانونی است. این اقدامات قبل از اینکه اقدام علیه جمهوری اسلامی باشد اقدام علیه رای آزادانه کشور‌ها در تشکل‌ها و ساختار‌های بین‌المللی است. این اقدام در واقع به نوعی زیر سوال بردن حق رای کشور‌های مستقل و ارزش آراء آنهاست. چرا که کشور‌ها آزادانه و مستقلانه به عضویت ایران در این ساختار بین‌المللی رای دادند و اگر آمریکا و تعدادی از کشور‌های غربی در چهارچوب سیاست اعمال فشار موفق شوند که ایران را از مقام کمیسیون زن اخراج کنند در واقع یک بدعت را پایه گذاری می‌کنند و یک کشور را که با حق رای آزادانه کشور‌ها به عضویت یک ساختار بین‌المللی درآمده اخراج می‌کنند.

وی همچنین با بیان این‌که «برخی از کشور‌های عضو شورای امنیت و شورای حقوق بشر که مدعی حقوق بشر هستند در کارنامه خود جنایت‌های بی‌شماری را علیه کشور‌های مستقل انجام داده‌اند»، گفت: ایران از تمام ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تحقق این رویکرد غیر قانونی استفاده خواهد کرد.

تناقض رفتاری و گفتاری اعضای غربی برجام جدید نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مقامات آمریکایی بار دیگر اعلام کرده‌اند که احیای توافق برجام با توجه به تحولات داخلی ایران در حال حاضر در اولویت آن‌ها قرار ندارد، تصریح کرد: تناقض رفتاری و گفتاری اعضای غربی برجام به خصوص آمریکا امر جدیدی نیست.

وی با اشاره به بدعهدی آمریکا و اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان در ارتباط با موضوع برجام در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: مقامات آمریکایی می‌دانند که ایران تحت فشار و تهدید مذاکره نمی‌کند و بخاطر فشار و تهدید امتیازی نیز نمی‌دهد. مذاکره و توافق منطق خودش را دارد. موضع ایران در ارتباط با مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها کاملا روشن است. ایران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل کرد و دولت خاطی و ناقض برجام دولت آمریکاست و همانطور که اشاره کردم کشور‌های اروپایی نیز به تعهداتشان در برجام عمل نکردند و علی رغم قول‌هایی که داده بودند نتوانستند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «تهران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است»، تصریح کرد: نیاز به برجام نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند. نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و آن‌ها نباید منتی را در این ارتباط بر ایران بگذارند. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم توافق در دسترس است و طرف‌ها می‌توانند در کوتاهترین مدت مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به نتیجه برسانند. اگر از اراده سیاسی لازم برخوردار باشند.

وی با تاکید مجدد مبنی بر این‌که «ایران از موضع ضعف و نیاز مذاکره نمی‌کند»، گفت: توصیه ما مشخصا به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا نکنند.

روابط ایران و چین رو به رشد است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی از اخبار بیانگر این است که در خصوص اجرای توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین اقدام عملی چندانی صورت نگرفته است، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین یک رابطه کاملا رو به رشد و رو به جلو است و نمونه خوبی از همکاری‌های موفق دو کشور در یک رابطه دو جانبه است. ما با یک واقعیتی به نام تحریم‌های غیرقانونی روبرو هستیم که امکان همکاری‌های متعارف و به ویژه علنی را با برخی از کشور‌ها با محدودیت و مشکل مواجه می‌کند، اما روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف خوشبختانه برقرار است و رایزنی‌های مستمری بین تهران و پکن برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد و در همین چهارچوب آمار و ارقامی که از حجم مبادلات دو کشور منتشر می‌شود دلیل روشنی بر موفق بودن و رو به پیشرفت بودن همکاری‌های دو کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال با بیان این‌که «اقتضائات فعالیت در شرایط جاری به خصوص در شرایط تحریم‌های قانونی، مانع از علنی کردن بستر همکاری‌های دو جانبه ایران با برخی از کشور‌ها یا ورود به جزئیات آن می‌شود»، تصریح کرد: روند اجرایی توافقات دو جانبه بین ایران و چین در چهارچوب برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله و سایر توافقات دو جانبه بین دو کشور روندی رو به پیشرفت دارد و انشالله این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

موضع ایران در قبال شبکه اینترنشنال کاملا روشن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط پیگیری‌های ایران در مورد نوع پوشش تحولات و اخبار ایران از سوی شبکه ایران اینترنشنال، تصریح کرد: موضع ایران در قبال این شبکه کاملا روشن است، نقش این شبکه به عنوان یک شبکه تروریستی در دامن زدن به بی ثباتی و اغتشاشات داخلی کاملا روشن است. اقدام ایران در این زمینه حقوقی و قانونی خواهد بود. البته اقداماتی صورت گرفته و جزئیات آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد و مجموعه ظرفیت‌های ایران برای برخورد حقوقی و قانونی هم با این شبکه و هم کشور میزبان آن و هم حامی و حامیان مالی آن بکار گرفته خواهد شد و در این زمینه عمل می‌شود.

مناسبات ایران با کشور‌های مختلف دنیا مبتنی بر منافع و مصالح مشترک در حال پیگیری است

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر اتفاقات داخلی اخیر ایران بر مناسبات تهران با دیگر کشور‌ها نیز اظهار کرد: آنچه که در دو ماه اخیر در داخل کشور رخ داده موضوع داخلی است، ولی سواستفاده برخی طرف‌های خارجی از این شرایط داخلی برای پیگیری اهداف سیاسی‌شان موضوعی کاملا روشن و آشکار است. متاسفانه تعدادی از کشور‌های مشخص در این زمینه اقدامات غیر قانونی و مداخله جویانه انجام دادند و از رویکرد‌های غیر سازنده در مورد تحولات داخلی ایران برای پیگیری اهداف سیاسی خود استفاده کردند و ایران نیز واکنش لازم را در حوزه دیپلماتیک و سایر زمینه‌های ممکن در مورد این رویکرد‌های غیر سازنده نشان داده است.

وی با بیان این‌که «مناسبات ما با کشور‌های مختلف دنیا در چهارچوب‌های دو جانبه مبتنی بر منافع و مصالح مشترک در حال پیگیری است»، افزود: در همین چهارچوب سفر‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف انجام می‌شود. تماس‌هایی در سطوح مختلف برقرار است. گفت‌وگوها، رایزنی‌ها و تبادل هیات‌ها بین ایران و کشور‌های مختلف همه دال بر این است که جمهوری اسلامی ایران خارج از فشار‌هایی که از سوی برخی طرف‌های مشخص وارد می‌شود در چهارچوب‌های دو جانبه و بین‌المللی مناسبات دیپلماتیک و روابط خارجی خودش را با جدیت و اهتمام پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: در کنار این تعاملات دیپلماتیک و دوجانبه با کشور‌های مختلف ما تا کنون نسبت به اقدامات غیر سازنده برخی از کشور‌های مشخص واکنش عملی نشان داده‌ایم و بعد از آن هم واکنش نشان خواهیم داد.

رژیم صهیونیستی منشاء بی ثباتی در منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران،   همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین و ادامه برخی از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط برخی از کشور‌های اسلامی با اسراییل نیز اظهار کرد: موضع ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی و هم روند عادی سازی که با فشار آمریکا در منطقه رخ داد و برخی از دولت‌های عربی و اسلامی منطقه در چنین شرایط به عادی سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی تن دادند، روشن است.

وی با تاکید بر این که  رژیم صهیونیستی منشاء بی ثباتی در منطقه است و  حضور این رژیم در منطقه برای هیچ طرفی امنیت ساز نیست، گفت: مصالحه و سازش با رژیم صهیونیستی کمکی به احقاق حقوق حقه ملت فلسطین نمی‌کند.

کنعانی با بیان این که فلسطینی‌ها به درستی معتقد هستند که روند عادی سازی روابط برخی کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است، اظهار کرد:  موضع ملت‌های منطقه نیز روشن است. هم مردم بحرین در این روز‌ها همزمان با سفر مقام رژیم تروریستی صهیونیستی به بحرین دیدگاه خود را علنا اعلام کردند که مخالف عادی سازی روابط با این رژیم هستند و هم  در صحنه بزرگ‌تر که خود منابع رژیم صهیونیستی به آن  اعتراف و اذعان کردند، صحنه‌های موجود در میادین مختلف ورزشی در جمع تماشاگران و حاضران در مناسبت‌های ورزشی در جام جهانی قطر بود که صحنه آشکاری از ضدیت ملت‌های منطقه و جهان و تنفر ملت‌های جهان از رژیم صهیونیستی است که اثبات کننده آن است که عادی سازی روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی با برخی دولت‌های منطقه به معنای پذیرش این رژیم از سوی ملت‌های منطقه نیست و در میزان تنفر ملت‌ها از رژیم صهیونیستی هیچ تغییری ایجاد نشده و بلکه این تنفر بیشتر هم  شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
40
یک روز می گویند عربستان را بکوبیم یک روز می گویند با هم پیمان ببندیم. به قول بچه ها؛ وات فاز؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
21
4
آفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
2
19
البته بستگی به میزان فشار داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
11
باشه
روهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
27
5
هیچ وقت از داخل کشور کسی نگفت عربستان رو میکوبن.
تا اونجایی که من میدونم همیشه گام اول رو برای مذاکره ما برداشتیم.
قشنگ اینبار باید به شما گفت دچار توهم شدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
33
مشکل همینه 20 درصد جامعه برای 80 درصد بقیه دارن تصمیم میگیرن!ما 80 درصدی ها دیگه بریدیم زیر فشار زندگی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
39
خوب اگر اهل مذاکره بودید الان حدود ۱۸ماه منافع ملی قربانی این حرف ها نمی کردید برجام زمان روحانی تمام بود کاسبان تحریم نگذاشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
29
باشه. ولی الان هزینه هایی که میدید از صد تا امتیاز دادن بدتره
ناشناس
|
France
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
2
16
آقای سخنگو این جواب است در مقابل سئوال رابطه با عربستان بکجا کشیده جواب (( ماهم معتقدیم بهبود روابط بنفع دو کشور و منطقه است )) من بفکر خبر نگارانی هستم که در این ترافیک سنگین مرکز شهر آمده اند تا خبری داغ را سریعا به روزنامه شان برسانند . البته شنیده شده پذیرائی مفصلی از خبر نگاران بعد از مصاحبه میشود که انگیزه ای باشد برای قبول زحمت آمدن به وزارت خارجه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
14
6
سلام
امضای برجام و ورود ایران به بازارجهانی دارای مزایای فراوانی ازنظر اقتصادی است.
ایران دارای یکی از بهترین ظرفیتهای خدمات نیروی انسانی متخصص با قیمت مناسب است.
علاوه براین امضای این معاهده نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی است چون در تاریخ بشریت تنها قدرت منطقه ای است که با پنج قدرت جهانی معاهده ای برد برد امضا می کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین