کد خبر: ۸۱۲۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

سردار احمدی‌مقدم: گشت ارشاد قرار بود ارشادی باشد نه انتظامی

فرمانده پیشین نیروی انتظامی گفت: گشت‌ارشاد از سال ۸۰ یا ۸۱ در کشور راه‌اندازی شد از آن زمان براساس همین عنوان گشت‌ارشاد هم که بر روی آن است قرار بر این بود تا فقط جنبه ارشادی داشته باشد نه جنبه انتظامی و قضایی. ولی فراز و فرود‌هایی داشته و الان به نظر می‌آید با توجه به مجموعه فضای کشور و نحوه ارزیابی، برای اجرای قانون حجاب و عفاف و سایر مسائل، ارزیابی جامعی نیاز است و باید روش‌ها و ابزار‌ها نوسازی شود.
سردار احمدی‌مقدم: گشت ارشاد قرار بود ارشادی باشد نه انتظامی
آفتاب‌‌نیوز :

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پیشین نیروی انتظامی و رئیس کنونی دانشگاه عالی دفاع ملی در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال درباره حوادث اخیر نظر شما درباره لزوم استفاده از گشت ارشاد با توجه به آنکه دادستان کل کشور خبر از تعطیلی آن را داده بود چیست، گفت: من درحال‌حاضر دست‌اندرکار این موضوع نیستم که بدانم تصمیم‌گیران چه تصمیمی در این موضوع خواهند گرفت. طبیعتا گشت‌ارشاد ابزار اقدام انتظامی برای پیاده‌سازی یک قانون بوده و طبیعتا ممکن است که با گذر زمان ابزار‌ها و روش‌ها در تحقق قانون نوسازی شود.

وی تصریح کرد: از گذشته هم که بنده در نیروی انتظامی بودم، تلاش ما همواره در اولویت پیشگیری اجتماعی از طریق فرهنگ‌سازی بود و مثل راهنمایی و رانندگی تلاش بر این بود که از طریق فرهنگ‌سازی تخلفات کاهش پیدا کند و جریمه گام آخر باشد، نه گام اول. طبیعتا اقدامات انتظامی و قضایی گام آخر در برخورد با تخلفات و جرائم هستند. من الان اطلاعی ندارم که مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند، به نظر می‌آید با ارزیابی روند گذشته که نزدیک به ۲ دهه گذشته است، گشت‌ارشاد از سال ۸۰ یا ۸۱ در کشور راه‌اندازی شد از آن زمان براساس همین عنوان گشت‌ارشاد هم که بر روی آن است قرار بر این بود تا فقط جنبه ارشادی داشته باشد نه جنبه انتظامی و قضایی. ولی فراز و فرود‌هایی داشته و نهایتا الان به نظر می‌آید با توجه به مجموعه فضای کشور و نحوه ارزیابی‌ها و نحوه اجرای قانون حجاب و عفاف و سایر مسائل، ارزیابی جامعی نیاز است و باید روش‌ها و ابزار‌ها نوسازی شود. مهم‌تر از همه این است که هر مقرراتی به فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی مردم و رفع موانعش هم نیاز دارد وگرنه ممکن است این مقررات در مسیر اجرا دچار چالش شود.

احمدی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا گشت‌ارشاد نیاز به یک بازنگری دارد یا خیر، گفت: من اسم گشت‌ارشاد نیاوردم. عرض من کلی بود وگرنه گشت‌ارشاد یک ابزار و روش است. یک زمانی در دو دهه قبل توسط مسئولان تدبیر شده، مسلما ما نیاز به نوسازی ابزار‌ها و روش‌ها داریم و جامعه هم نسبت به دو دهه پیش تحولات زیاد اجتماعی، علمی و فناوری داشته و طبیعتا باید روش‌هایمان را نوسازی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین