کد خبر: ۸۱۲۲۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
با اظهار تأسف از درد و داغ حاصل از خون‌های ریخته شده

پیام خاتمی به مناسبت «روز دانشجو»

سیدمحمدخاتمی تاکید کرد: نباید گذاشت تا آزادی و امنیت در برابر هم قرار گیرند و در نتیجه آزادی به بهانه حفظ امنیّت، پایمال شود یا امنیّت که شرط استقرار سامان و نظم خوب در جامعه است به نام آزادی نادیده انگاشته شود. اینک که جامعه با شعار زیبای زن زندگی آزادی حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می دهد، بگونه ای کم سابقه و شاید بی سابقه فرهیختگان، استادان، نخبگان و دانشجویان را در اصل حرکت حاضر می بینیم.
پیام خاتمی به مناسبت «روز دانشجو»
آفتاب‌‌نیوز :

سیدمحمدخاتمی با صدور پیامی به مناسبت روز دانشجو، با اظهار تأسف از درد و داغ حاصل از خون‌های ریخته شده و بازداشت‌های گسترده دانشجویان و ایجاد محدودیت برای دانشگاه، نوشت: به مسئولان توصیه می کنم که این حضور را قدر بدانند و بجای برخورد ناروا با آن، دست یاری به سوی آنان دراز کنند و با کمک آنان وجوه ناصواب حکمرانی را بدرستی بشناسند و پیش از آنکه دیر شود به سوی حکمرانی خوب حرکت کنند.

متن پیام خاتمی به شرح زیر است:

به نام خدا

شانزدهم آذرماه را باید در متن آنچه در بیش از یک قرن بر این مرز و بوم رفته است و سیر و صیرورتی که ملت شریف ایران داشته است، دید و ارزیابی کرد. مدار حرکت ملّت: نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی، تبعیض و فساد و متناظر آن مطالبه آزادی، استقلال، پیشرفت و عدالت و در یک کلام دستیابی به “زندگی” متناسب با شأن انسان و اقتضائات زمان بوده است. ولی پاره ای از حادثه ها و ایام جنبه نمادین پیدا کرده است؛ از جمله شانزده آذر که نمایانگر جایگاه والای دانشگاه و پیشتازی دانشجو در تحولات اجتماع روبه آینده است.

با وجود درد و داغی که از خونهای ریخته شده و آسیب‌هائی که مردم در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به خصوص اخلاقی دیده و می بینند، بر دل داریم، جای خوشوقتی است که پس از انفعال تحمیل شده بر دانشگاه، اینک شاهد حضور و ابراز وجود دانشجویان در جریان‌های اخیر هستیم و خوشوقتی بیشتر اینکه همدلی و هم سخنی بخش مهمی از استادان را با دانشجویان می بینیم. از سوی دیگر آنچه موجب تأسف فراوان است، بازداشت گسترده دانشجویان و ایجاد محدودیت های آموزشی، صنفی و سیاسی برای آنان و اخراج و اعمال فشار بر استادان است؛ امری که نه با مبانی و موازین آزادی و حقوق انسانی سازگار است و نه در نهایت امنیّت پایدار دانشگاه و جامعه را تأمین می کند.

از دانشگاه بخصوص انتظار می رود که توجه داشته باشد که همچنانکه آزادی یک نیاز مبرم و مطالبه مهم است، امنیت نیز برای کشور اهمیت دارد و مراد، از آزادی، آزادی ملّت و از امنیّت، امنیّت میهن است. نباید گذاشت تا آزادی و امنیت در برابر هم قرار گیرند و در نتیجه آزادی به بهانه حفظ امنیّت، پایمال شود یا امنیّت که شرط استقرار سامان و نظم خوب در جامعه است به نام آزادی نادیده انگاشته شود. اینک که جامعه با شعار زیبای زن زندگی آزادی حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می دهد، بگونه ای کم سابقه و شاید بی سابقه فرهیختگان، استادان، نخبگان و دانشجویان را در اصل حرکت حاضر می بینیم.

به مسئولان توصیه می کنم که این حضور را قدر بدانند و بجای برخورد ناروا با آن، دست یاری به سوی آنان دراز کنند و با کمک آنان وجوه ناصواب حکمرانی را بدرستی بشناسند و پیش از آنکه دیر شود به سوی حکمرانی خوب حرکت کنند.

امید، که به لطف حضرت پروردگار و توجه به خواستهای بحق جامعه، در همه زمینه ها گشایش موثرتر پدید آید.

سیّد محمّد خاتمی
آذرماه ١۴٠١

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
34
111
نه خاتمی، نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
32
131
اگه مردم به خواسته هایشون نرسیده اند باز خوبه شما از ممنوع التصویری و گفتاری نجات پیدا کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
41
96
اقای خاتمی سرعت پیشرفت مردم در دوران شما برای مبارزه با ظلم کاسته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
26
128
این دیگه یه پروژه شکست خورده هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
166
50
شعار زن زندگی ازادی شعار سازمانی حزب کومله هست که نشان از اتحاد اصلاح طلبان با انها را نشان میدهد!!!!!
ناشناس
|
France
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
60
135
شما هشت سال وقت ملت ایران تلف کردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین