کد خبر: ۸۱۲۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
بستن حساب بی حجاب ها بانک ها را ورشکسته می کند؟

مسدود کردن حساب زنان بی‌حجاب؟

یکی از نمایندگان مجلس، اظهاراتی مبنی بر مسدود کردن حساب بانکی زنان بی حجاب را مطرح کرده که می‌تواند نظام بانکی ایران را با تهدید بزرگی مواجه کند.
مسدود کردن حساب زنان بی‌حجاب؟
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای گذشته اظهارنظر جنجالی یکی از نمایندگان مجلس درباره مسدود کردن حساب بانکی زنان بی حجاب حواشی بسیاری را ایجاد کرده است. اما بعید است که خود این نماینده هم از اهمیت گفته‌های خود و تبعاتی که اجرای چنین طرحی می‌تواند در پی دارد، مطلع باشد. این دست اظهارات می‌توانند با تشویق مردم به هجوم به بانک‌ها، شبکه بانکی را با تهدید سقوط اعتباری مواجه کند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

روز سه‌شنبه 15 آذر ۱۴۰۱ حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره مبارزه با بی‌حجابی در جامعه گفت: امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی حجاب مسدود شود.

تکذیب شد!

اظهارات نماینده رفسنجان در مجلس، به حدی عجیب بود که سریعا توسط مسئولان دیگر و حتی دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز تکذیب شد.

سیدعلی یزدی‌خواه، نائب رییس کمیسیون فرهنگی درباره این اظهارات گفت: مواردی نظیر مسدود شدن حساب بانکی زنان بی حجاب نظراتی است که برخی مواقع افراد اظهار می‌کنند و مبنای قانونی هم ندارد. نکته دیگر این است که هنوز چنین طرح و موضوعی با این محوریت در کمیسیون فرهنگی مطرح نشده است.

حتی علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز این ادعا را تکذیب و اعلام کرد که شبکه بانکی طبق روال گذشته در حال ارائه خدمات به هموطنان است.

در ماه‌های اخیر اظهارات بسیاری از سوی صاحب منصبان درباره شرایط اخیر کشور مطرح شده است اما گفته‌های اخیر جلالی درباره مسدود کردن حساب بانکی زنان بی حجاب، به حدی حیاتی بود که سریعا توسط کمیسیون فرهنگی و بالاترین مقام بانکی کشور تکذیب شد. علت این موضوع هم تهدید بزرگی است که این اظهارات می‌توانست برای شبکه بانکی بوجود بیاورد.

خطر ورشکستگی بانک‌ها با «هجوم بانکی»

اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد، بی‌شک این زنان با سرعت حساب‌های بانکی خود را خالی می‌کنند و یک «هجوم بانکی» تمام عیار رقم می‌زنند. هجوم بانکی اصطلاحی در اقتصاد است که زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از مشتریان یک بانک به دلایل گوناگون، پول‌های خود را به طور همزمان از بانک خارج می‌کنند.

مکانیسم خلق پول در شبکه بانکی، باعث می‌شود که بانک نقدینگی لازم را برای تسویه حساب این مشتریان نداشته باشند و نتوانند پول آنها را پرداخت کنند. بنابراین این موضوع می‌تواند به راحتی یک بانک را در معرض سقوط و ورشکستگی قرار دهد.

با این حال، در مورد موضوع حساب بانکی بخش قابل توجهی از شهروندان، این هجوم بانکی تنها مختص به یک بانک نیست. چرا که حساب‌های مورد اشاره که در کل شبکه بانکی ایران تقسیم شده است و هجوم آنها به بانک‌های برای خروج نقدینگی، می‌تواند کل نظام بانکی را با خطرات جدی مواجه کند.

تبعات احتمالی مسدود کردن حساب بانکی زنان بی حجاب

حتی اگر میزان خروج پول از حساب‌های بانکی به اندازه‌ای نباشد که شبکه بانکی را ورشکسته کند، بی‌شک نه فقط بانک‌ها بلکه کل اقتصاد را با خطرات بزرگی مواجه می‌کند. خروج این پول‌های از حساب‌های بانکی، منبع درآمد بانک‌ها را کاهش و ناترازی آنها را افزایش می‌دهد.از سوی دیگر پول‌هایی که از بانک‌ها خارج می‌شوند به بازارهایی از جمله ارز، طلا، خودرو، مسکن و … سرازیر شده و رشد قیمت این دارایی‌ها و رشد شدید تورم را در پی خواهند داشت.

در ستایش سکوت

بعید است که آن نماینده مجلسی که مسدود کردن حساب بانکی زنان بی حجاب را مطرح کرده، درکی از عواقب گفته‌های خود داشته باشد وگرنه قطعا درباره اظهارات غیراصولی خود تجدیدنظر می‌کرد.

در شرایطی که بانک‌های کشور هریک به میزانی با مشکلاتی جدی مواجهند این دست اظهارات نه تنها دردی از کشور دوا نمی‌کند بلکه بحران بزرگی را برای بانک‌هایی ایجاد خواهد کرد که همین حالا حتی از پرداخت وام ازدواج نیز عاجز هستند. شاید بهتر باشد در این وضعیت هر مسئولی خود را در قبال هر اظهارنظری متعهد دانسته و دست از هزینه‌زایی برای اقتصاد کشور بردارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین