کد خبر: ۸۱۲۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

فیل مادر جنازه بچه‌اش را با خود این سو و آن سو می‌برد / عکس

فیل‌ها حیوانات باهوشی هستند که در گله‌هایی با هدایت یک فیلم ماده زندگی می‌کنند. رابطه عاطفی این حیوانات با دیگر اعضای گروه به ویژه رابطه میان مادر و فرزند مثال‌زدنی است.
فیل مادر جنازه بچه‌اش را با خود این سو و آن سو می‌برد / عکس
آفتاب‌‌نیوز :

فیل‌ها از معدود حیواناتی هستند که دیده شده می‌توانند از ابزار استفاده کنند و توانایی تشخیص خود در آینه را دارند.

دیگر ویژگی فیل‌ها ارتباط عاطفی قدرتمندی میان اعضای گله است. فیل‌ها مادر محور هستند و گله‌شان را فیلی ماده رهبری می‌کند. در این میان دیدن فیلی که نمی‌تواند با مرگ بچه‌اش کنار بیاید دور از انتظار نیست.

در این رویداد دردناک که در منطقه‌ای حفاظت شده در نامیبیا ثبت شده است، فیل مادر در ماه اکتبر پس از مرگ بچه‌اش جنازه‌اش را تا ۲ روز با خود این سو و آن سو می‌برد.

باب جاکوبز، پروفسور نوروآناتومی در کالج کلرادو، در توضیح این ماجرا می‌گوید: «فیل‌ها (و همچنین سایر پستانداران) ساختارهای عصبی اولیه مشابه با انسان دارند. آنها همان ساختارهای کورتیکولیمبیک در مغز خود دارند که در احساسات مانند انسان‌ها درگیر است. اگرچه ما هرگز نمی‌توانیم دقیقاً بفهمیم که چه افکار یا احساساتی در مغز فیل وجود دارد، اما منطقی است که فرض کنیم پستانداران چیزی شبیه به آنچه انسان در شرایط مشابه احساس می‌کند، احساس می‌کنند.»

فیل مادر جنازه بچه‌اش را با خود این سو و آن سو می‌برد / عکس

این رفتار قبلاً در گونه‌های دیگر فیل‌ها نیز دیده شده بود. جان پولسن، بوم‌شناس و حافظ فیل‌ها در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، به نیوزویک می‌گوید: «فیل‌ها به همنوعان مرده‌شان علاقه نشان می‌دهند. فیل‌های ساوانا و آسیایی رفتار حمل بچه فیل مرده را به نمایش گذاشته‌اند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین