کد خبر: ۸۱۴۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

مردم، کسب و کارهایشان را در اینستاگرام از دست دادند، کمک حمایتی از دولت را روبیکا، ایتا و سروش دریافت کردند!

پلتفرم‌های کسبینو، روبیکا، شیپور، ایتا و سروش پلاس از بین ۲۴ پلتفرم درخواست دهنده برای دریافت بسته حمایتی کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال تاکنون مشمول دریافت این بسته شده‌اند.
مردم، کسب و کارهایشان را در اینستاگرام از دست دادند، کمک حمایتی از دولت را روبیکا، ایتا و سروش دریافت کردند!
آفتاب‌‌نیوز :

امروز (۲۷ آذر) در مراسمی، پلتفرم‌های مشمول آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال از وضعیت فعلی‌شان گزارش‌هایی ارائه کردند. همچنین نمایندگان دستگاه‌هایی که تکالیفی در این آیین‌نامه دارند از فرایند‌های اجرایی آیین‌نامه گزارش دادند.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: مراجع ذی‌صلاح تصمیماتی برای بستن سکو‌های خارجی علی‌رغم مشکلات و گرفتاری‌ها برای مردم گرفتند. این مساله تکلیف سنگین‌تری برای دولت به وجود آورد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: منظم در حال پیگیری آیین‌نامه در دستگاه‌های مختلف هستیم. هدف‌گذاری این است فردی که وارد سکو می‌شود از مزیت‌های سکو‌ها و آیین‌نامه استفاده کنند. حجم خیلی بالایی از مردم در سکو‌های بومی حضور پیدا کرده‌اند. در اوایل کار نگرانی جدی برای کمک به زیرساخت‌های فنی سکو‌ها داشتیم. اما با پیگیری‌های انجام‌شده تقریبا مشکل زیرساختی و فنی نداشتیم.

او همچنین اظهار کرد: باید در شرایط فعلی بسته تبلیغاتی خوشامدگویی خود به کسب‌وکار‌ها را بارز و روشن کنند. از طریق سایت ۱۶۴۹ این ظرفیت را ایجاد کردیم که هم بگوییم چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و هم اینکه اگر مشکل، مسأله و نگرانی‌ای در رابطه با سکو‌ها وجود دارد، بازخورد‌ها را نیز دریافت کنیم. هر چه حمایت از سوی دولت وجود دارد این آمادگی وجود دارد که همه را در قالب سایت و مرکز تماس ۱۶۴۹ ارائه کنیم.

سامانه ۱۶۴۹ که شامل سایت و مرکز تماس است به منظور پوشش مصوبات و اخبار مربوط به آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی شده است که امکان ثبت شکایت از دستگاه‌ها و سکو‌های مشمول و پیگیری آن‌ها را نیز فراهم می‌کند.

۵ پلتفرم مشمول آیین‌نامه شده‌اند

حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات در مورد تکالیف وزارت ارتباطات گفت: آیین‌نامه مشتمل بر چهارده ماده است که در هفت ماده از آن وزارت ارتباطات تکالیفی را بر عهده دارد.
اولین اقدام بلافاصله بعد از تصویب، احراز شرایط سکو‌های مشمول بود. برای اینکه مشخص کنیم کسب‌وکار‌ها به چه مسیری هدایت شوند و کدام سکو‌ها را انتخاب کنند، شرایط حداقلی برای سکو‌ها را مشخص کردیم.
۲۴ درخواست دریافت شد و تا کنون ۵ سکو انتخاب شده‌اند.

او ادامه داد: گام دوم، حمایت‌های تبلیغاتی از سکو‌ها بود. آیین‌نامه اجرایی بسته‌های تبلیغاتی از جمله بسته‌های پیامکی را تدوین کردیم و به زودی ابلاغ خواهد شد. بسته‌های تبلیغاتی که سکو‌ها به کسب‌وکار‌ها ارائه می‌کنند نیز اعلام شده و قابل استفاده است. موضوع سوم بحث خدمات لجستیکی و حمل‌ونقل بود. تعامل با هماهنگی شرکت ملی پست و سایر اپراتور‌های پستی انجام شده است. خدمات زیرساختی وزارت ارتباطات نیز پای کار آمده و برخی سکو‌ها که نیازمند این حمایت‌ها بودند اعلام کردند و حمایت‌ها انجام شده است.

او در مورد تسهیلات پرداختی که در ماده ۷ آیین‌نامه مذکور آمده است نیز اعلام کرد دستورالعمل اجرایی این بخش تدوین شده است و به محض تخصیص اعتبار از سوی وزارت اقتصاد، فرایند اجرایی شروع خواهد شد.

منکرسی همچنین گفت: موضوع ماده ۱۰ نشان اعتماد ثبت‌شده است. با توجه به اینکه برخی کسب‌وکار‌ها خانگی هستند و در سامانه تسهیل‌گری کسب‌وکار‌ها وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند به‌زودی نشان اعتماد دریافت کنند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات به عرضه خدمات دولتی از طریق پلتفرم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: خدمات دولت هوشمند از طریق پنجره واحد ارائه می‌شود و بعضی از طریق گذرگاه خدمات ارائه می‌شود. لیست این خدمات به سکو‌ها ارائه شده است و سکو‌ها خواهند توانست با ترکیب این خدمات، آن‌ها را ارائه کنند.

او در پاسخ به خبرنگار پیوست در مورد اینکه آیا استقبال پلتفرم‌ها از آیین‌نامه حمایتی کافی بوده است یا خیر گفت: این فرایند فرایندی نیست که یک‌شبه انتظار داشته باشیم همه کسب‌وکار‌ها سکوی مورد نظر خود را پیدا کنند و مهاجرت را کامل انجام دهند. کما اینکه اطلاع‌رسانی هم به طور کامل انجام نشده است. خیلی از کسب‌وکار‌ها تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام نداده‌اند.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز گفت: حساب‌های امانی و اقساطی در آیین‌نامه مطرح بوده و با همکاری بانک مرکزی این کار را انجام دادیم. با هماهنگی با فعالان فین‌تک پایلوت حساب‌های اقساطی در حال انجام است و تا یک ماه آینده بهره‌برداری می‌شود. در مورد حساب‌های امانی با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم و فکر می‌کنم تا یکی دو ماه آینده قابل بهره‌برداری باشد.

نماینده بانک مرکزی نیز گفت: دو موضوع مشخصا برای بانک مرکزی در آیین‌نامه است. در ماده دو امکاناتی را باید برای سکو‌های داخلی فراهم کنیم. کیف دیجیتال و استفاده از ریال دیجیتال. ریال دیجیتال برای برخی سکو‌های داخلی فاز تستش رد شده است و به زودی قابل استفاده است. درگاه پرداخت نیز قابل بهره‌برداری است.

نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اعلام کرد این صندوق آماده پرداخت تسهیلات به پلتفرم‌ها برای تجهیز زیرساخت‌های فنی و سایر هزینه‌ها مانند هزینه نیروی انسانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین