کد خبر: ۸۱۶۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۲:۰۹
احتمال توقف تسهیلات ساخت و ساز

خطر در کمین بازار مسکن!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت مسکن و شهر سازی طی نامه‌ای‌ به بانک مرکزی خواستار اولویت دادن به طرح مسکن مهر در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب بر همین اساس بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای دستور توقف پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده را صادر کرده است تا منابع مالی این تسهیلات به طرح مسکن مهر اختصاص یابد.

این در حالی است که به طور معمول هر ساله با فرارسیدن فصل سرما ازسرعت ساخت و ساز‌های شهری کاسته می‌شود و درصورتی که تسهیلات مربوط به ساخت نیز متوقف شود تاثیر منفی مضاعفی بر سرعت تولید و درنهایت حجم ساخت و ساز که رابطه مستقمی با قیمت مسکن دارد خواهد گذاشت.

از سوی دیگر تسهیلات بانکی بافت‌های فرسوده در برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی فرسوده نقش غیر قابل انکاری دارد. از این رو با توقف پرداخت این تسهیلات بخشی از منابع مالی این ساخت و سازها دچار خلاء می‌شود.

گفتنی است خبر توقف و یا تعویق تسهیلات بافت‌های فرسوده هنوز از سوی منابع رسمی اعلام نشده است. اما یک منبع آگاه ارسال نامه مربوط به وزارت مسکن و شهر سازی به بانک مرکزی در این خصوص را تائید کرده است.

کارشناسان هرگونه تصمیم و یا اقدام سریع دولت درباره حذف و یا تعویق تسهیلات بانکی ساخت مسکن را غیر کارشناسانه و حتی خطرناک می‌دانند و معتقدند که در این صورت شک جدیدی به بازار مسکن وارد و آن را به شدت متلاطم خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۸
0
0
اين شوك در كوتاه مدت قطعا باعث كاهش قيمت مسكن مي گردد چرا كه سازندگان براي تامين مالي پروژه هاي جديد ناچار به فروش پروژه هاي قبلي خود كرده و باعث افزايش عرضه خواهد گرديد اما در بلند مدت با كاهش عرضه باعث افزايش قيمت ها خواهد گرديد. منظور از كوتاه مدت دوره دو ساله و بلند مدت دوره زماني سه تا چهارساله است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین