کد خبر: ۸۱۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰

محاکمه علنی عاملان قتل خبرنگار روس

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محاکمه علنی عاملان قتل «آنا پولیت‌کوفس‌کایا»، خبرنگار روسی که در ورودی ساختمان محل زندگی‌اش با شلیک گلوله کسته شده بود، روز سه‌شنبه در مسکو آغاز شد.
به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، نزدیکان این خبرنگار مقتول روسی از دادگاه خواسته بودند روند دادرسی بصورت علنی برگزار شود.

در جلسه محاکمه که در دادگاه نظامی مسکو برگزار شد، 4 مرد در جایگاه متهم قرار گرفته بودند. اما ظاهراً صادرکننده فرمان تیر و تیرانداز نه تنها در این جلسه حضور نداشتند بلکه هیچگاه بازداشت نشده‌اند. به گفته یکی از وکلای مدافع، متهمان واقعی افرادی هستند که در دادگاه حضور ندارند و بازداشت نشده‌اند.

«دمیتری موراتوف»، سردبیر نشریه «نووایا گازتا»، که خبرنگار مقتول روسی در آن مشغول‌به‌کار بوده، مأموران سازمان‌های امنیتی روسیه را به برنامه‌ریزی و هماهنگی در قتل «آنا پولیت‌کوفس‌کایا» متهم کرد.

«آنا پولیت‌کوفس‌کایا» یکی از نادر خبرنگارانی بود که به نوشتن مقالات درباره سوء‌استفاده از قدرت توسط مقامات روسی، به‌خصوص «ولادیمیر پوتین»-رئیس‌جمهور وقت و نخست‌وزیر کنونی روسیه- به‌خصوص در درگیری‌های «چچن» از سال 2000 ادامه می‌داد. او همچنین به نقض حقوق بشر در روسیه معترض بود.

این فعال رسانه‌ای متولد «نیویورک» - که پدر و مادر روسی‌اش دیپلمات‌ بوده‌اند- شهرت خود را از گزارش‌هایی که ار «چچن» مخابره می‌کرد حاصل کرده بود. او چندین کتاب نوشته و منتشر کرده است و چندین جایزه بسیار معتبر بین‌المللی به او تعلق گرفته است.

این خبرنگار در 7 اکتبر 2006 در محل سکونت‌اش در «مسکو» به قتل رسید.

در پرونده تحقیقی که پس از مرگ وی گشوده شد، فرضیات متعددی مطرح شد؛ از جمله انتقام‌گیری چچنی‌ها به سبب مقالاتی که او می‌نوشت؛ فرضیه دیگر قتل سیاسی که می‌تواند به اختلاف دو گروه سیاسی مربوط باشد.

قتل «آنا پولیت‌کوفس‌کایا» در روز تولد «ولادیمیر پوتین»، نخست‌وزیر کنونی روسیه، اتفاق افتاد، زمانی که بحث جانشینی وی مطرح بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین