کد خبر: ۸۱۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
تبلیغات

آیا چین بازار پارچه‌های نسوز جهان را هم بدست می‌آورد؟!

همانطور که می‌دانید به دلیل همه گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، چندین کشور در سراسر جهان برای جلوگیری از گسترش ویروس قرنطینه شدند. این امر زنجیره عرضه و تقاضا را به طور کامل مختل کرد و بر بازار جهانی تأثیر منفی گذاشت. شیوع کرونا پیامد‌های کوتاه مدت و بلندمدت متعددی را در صنایع مختلف مانند حمل و نقل، معدن و سایر بخش‌های تولید صنعتی به همراه داشت که بر بازار پارچه‌های نسوز نیز تأثیر گذار بودند.
آیا چین بازار پارچه‌های نسوز جهان را هم بدست می‌آورد؟!
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس یک مطالعه - تأثیر تجارت جهانی شیوع ویروس کرونا- که توسط بخش تجارت بین‌المللی و کالاها، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) صورت گرفت، همه‌گیری ویروس کرونا صنعت نساجی و پوشاک جهانی را که بیش از ۱.۲ میلیارد دلار ارزش دارد، تحت تأثیر قرار داده است.

در کوتاه مدت، افزایش تقاضا برای پارچه‌های نسوز در اثاثیه منزل و تجاری، استاندارد‌های صنعتی سخت گیرانه برای پارچه، و تقاضای فزاینده صنعت معدن در آمریکای جنوبی باعث رشد بازار می‌شود.

از طرف دیگر، انتظار می‌رود قیمت بالای مواد خام مورد استفاده برای ساخت انواع پارچه نسوز، عدم رعایت اصول ایمنی و تأثیر منفی همه‌گیریکرونا مانع از رشد بازار شود.

پارچه‌های نسوز چه محصولاتی هستند؟

پارچه‌های نسوز، منسوجاتی هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقایسه با مواد سنتی، با استفاده از الیاف نسوز یا عملیات شیمیایی، مقاومت بالاتری در برابر آتش دارند. بازار جهانی پارچه‌های نسوز بر اساس نوع، کاربرد نهایی و جغرافیا تقسیم بندی می‌شود. بر اساس نوع، بازار به دو دسته پوشاک و غیر پوشاک تقسیم می‌شود. بر اساس کاربرد نهایی، بازار به حفاظت صنعتی و معدن، پوشاک، حمل و نقل، خدمات دفاعی و آتش نشانی و سایر کاربرد‌های نهایی تقسیم می‌شود.

آیا چین بازار پارچه‌های نسوز جهان را هم بدست می‌آورد؟!

پارچه‌های نسوز از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند، ضد اسید و باز و همچنین ضد روغن هستند. این ماده به‌خوبی می‌تواند دمای بالا تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید و از مقاومت بالایی در مقابل حرارت، سایش، کشش، فشار و جریان برخوردار است.

پارچه نسوز انواع مختلفی دارد که عبارتند از پارچه برزنت، پارچه گرافیت خالص، پارچه سرامیکی، پارچه سیلیکا، پارچه فایبرگلاس، پارچه نسوز آزبست و ...

حمل و نقل مهم‌ترین صنعت موثر بر بازار پارچه‌های نسوز

پارچه نسوز در صنعت حمل و نقل عمدتاً در راه آهن، خودرو، هواپیما و حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، طبق سناریوی سیاست‌های جدید (بدون احتساب خودرو‌های دو/سه چرخ) در سال ۲۰۳۰، پیش بینی می‌شود فروش جهانی خودرو‌های الکتریکی به ۱۲۵ میلیون عدد برسد. همچنین انتظار می‌رود حدود ۷۰ درصد از فروش خودرو در چین، مربوط به خودرو‌های برقی باشد و نیمی از خودرو‌های فروخته شده در اروپا نیز خودرو‌های برقی باشند.

انتظار می‌رود رشد ساخت و ساز راه آهن در سراسر جهان تقاضا برای پارچه‌های نسوز را افزایش دهد. در هند، دولت برنامه‌هایی برای توسعه پروژه‌های ریلی مترو در بیش از ۳۰ شهر هند دارد.

صنعت هوانوردی یکی دیگر از روش‌های محبوب حمل و نقل است که با سرعت قابل توجهی در حال رشد است، زیرا به عنوان سریع‌ترین وسیله رفت و آمد برای سفر به مکان‌های دور شناخته شده است. در تولید هواپیما، انتخاب پارچه مناسب به اندازه هر جزء دیگر مهم است، زیرا درصد قابل توجهی از مرگ و میر ناشی از تصادفات هواپیما به دلیل آتش سوزی و استنشاق دود و/یا خفگی ناشی از گاز‌های سمی آزاد شده در طی آتش سوزی است.

به گفته بوئینگ، انتظار می‌رود ارزش بازار هواپیما‌های تجاری تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۱ تریلیون دلار برسد، زیرا انتظار می‌رود اپراتور‌ها جت‌های قدیمی‌تر را با مدل‌های کم‌مصرف‌تر جایگزین کنند. از این رو، با تولید جت‌های جدید، انتظار می‌رود تقاضا برای پارچه‌های نسوز از صنعت هوافضا نیز در دوره پیش بینی افزایش یابد.

انتظار می‌رود همه عوامل فوق الذکر بازار پارچه‌های نسوز را در آینده جذاب‌تر کنند.

آیا چین بازار پارچه‌های نسوز جهان را هم بدست می‌آورد؟!

چین بر بازار آسیا و اقیانوسیه تسلط پیدا می‌کند

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چین بزرگترین اقتصاد از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور حتی پس از اختلال تجاری ناشی از جنگ تجاری با ایالات متحده، در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۶.۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی خود بود. نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ در ابتدا نسبت به سال قبل متوسط بود.

تقاضا برای پارچه‌های نسوز در چین عمدتاً ناشی از فعالیت‌های رو به رشد تولیدی صنعت هوافضا در این کشور است.

سیاست هوافضای چین نشان‌دهنده یکی از جامع‌ترین تلاش‌ها برای ورود به سطوح بالای توسعه و تولید هوافضا است. انتظار می‌رود چین در ۲۰ سال آینده بزرگترین فروشنده هواپیما‌های غیرنظامی در جهان باشد. بر اساس طرح «ساخت چین ۲۰۲۵»، انتظار می‌رود چین تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ درصد از هواپیما‌های تجاری خانگی را به بازار داخلی عرضه کند؛ بنابراین این موضوع فرصت‌ها را برای بازار پارچه‌های نسوز در بخش هوافضا فراهم می‌کند.

علاوه بر این، تمرکز دولت چین بر تولید خودرو‌های الکتریکی احتمالاً تقاضا برای بازار پارچه نسوز را افزایش می‌دهد.

دولت چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۵۰۰۰ خودروی الکتریکی پیل سوختی داشته باشد و تا سال ۲۰۳۰ به ۱ میلیون دستگاه برسد. انتظار می‌رود دولت که استفاده از خودرو‌های الکتریکی، هیبریدی و پیل سوختی را ترویج می‌کند و همه این موارد تقاضا برای پارچه‌های نسوز را افزایش خواهد داد.

رقبای بزرگ بازار چه کسانی هستند؟

بازار پارچه‌های نسوز از نظر موقعیت جغرافیایی پراکنده است. اما بزرگترین شرکت‌های بازار عبارتند از دوپونت، ایندوراما، سولاوی، کانکا، و. همچنین بزرگترین وارد کننده این محصولات در ایران فروشگاه صنعت نسوز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین