کد خبر: ۸۱۷۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

موج هشتم کرونا روی شاخه صعودی/مراجعه روزانه ۱۰هزار بیمار سرپایی تنفسی به بیمارستان‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به موج هشتم کرونا در کشور، با بیان اینکه در حال حاضر از نظر میزان تخت بیمارستانی، ذخیره دارو و پرسنل، مشکل خاصی در بیمارستان‌ها نداریم، گفت: احتمالا موج هشتم از موج‌های قبلی خفیف‌تر خواهد بود؛ با این حال اصلا نمی‌توان بی‌احتیاطی کرد.
موج هشتم کرونا روی شاخه صعودی/مراجعه روزانه ۱۰هزار بیمار سرپایی تنفسی به بیمارستان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سعید کریمی درباره وضعیت آمادگی بیمارستان‌ها برای مقابله با پیک هشتم کرونا، گفت: خوشبختانه فعلا از نظر وضعیت بیمارستانی شرایط باثباتی داریم. در حال حاضر حدود یک درصد تخت‌های بیمارستانی‌ ما به بیماران محتمل، مشکوک و قطعی کووید ۱۹ اختصاص دارد. زیرا ما بعد از مثبت شدن تست PCR موارد مشکوک و محتمل را کووید حساب می‌کنیم. بنابراین می‌توان گفت که یک درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به بیماران تنفسی اختصاص دارد.

وضعیت بیمارستان‌ها در موج هشتم کرونا
وی با بیان اینکه از نظر میزان تخت بیمارستانی، ذخیره دارو و پرسنل، مشکل خاصی در بیمارستان‌ها نداریم، گفت: از نظر میزان بستری آی‌سی‌یو نیز کمتر از دو درصد آی‌سی‌یوهایمان اشغال است. بنابراین نگرانی از جهت بیمارستانی وجود ندارد و باتوجه به شروع موج هشتم، بیشتر بحث اطلاع‌رسانی به مردم اهمیت دارد؛ چراکه اکنون روی شاخه صعودی موج قرار داریم و ممکن است طی چند هفته آینده تعداد بیماران کرونا افزایش یابد.

علامت‌دارها حداقل ۵ روز در قرنطینه بمانند
کریمی ادامه داد: البته باتوجه به واکسیناسیون خوبی که سال گذشته انجام شد و ابتلا وسیعی که اتفاق افتاد، وضعیت ایمنی مردم ایران بد نیست؛ اما از آنجایی که شش ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون گذشته، ‌سطح ایمنی مقدار کاهش یافته است. بنابراین حتما باید توصیه‌های بهداشتی را که ستاد ملی کرونا هم اعلام کرد، مورد توجه قرار گیرند. به طوری که افرادی که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند، توصیه می‌شود واکسن را تزریق کنند و افراد بالای ۱۸ سالی هم که از آخرین نوبت واکسیناسیون‌شان شش ماه گذشته، توصیه می‌شود یک نوبت دیگر تزریق واکسن را انجام دهند. همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز اکیدا و شدیدا توصیه می‌شود؛ مانند استفاده از ماسک در فضاهای سربسته، ‌بحث فاصله‌گذاری و ...

وی همچنین گفت: افرادی که علامت دارند و بیمار می‌شوند، حداقل پنج روز در خانه قرنطینه باشند. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مانند بیماران قلبی، تنفسی، کلیوی، مبتلایان به نقص ایمنی، افراد با سن بالا و ... حتما خود مراقبتی داشته باشند؛ از حضور در فضاهای شلوغ، جاهایی که تجمع بوده و احتمال ابتلا وجود دارد و... پرهیز کنند.

مراجعه روزانه ۱۰ هزار بیمار تنفسی به بخش سرپایی بیمارستان‌ها
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه به نظر می‌آید که احتمالا موج هشتم کرونا از موج‌های قبلی خفیف‌تر باشد، گفت: بااین حال اصلا نمی‌توان بی‌احتیاطی کرد. زیرا اگر بی‌احتیاطی اتفاق بیفتد، ممکن است برایمان عوارض ایجاد کند. ان‌شاءالله با همکاری مردم، کمک کادر درمان و همه مسئولان بتوانیم با کمترین عوارض و مشکلات از این موج هم عبور کنیم.

کریمی درباره میزان مراجعات بیمارستانی کرونا، گفت: در بیمارستان هر کسی که با علائم بیماری تنفسی مراجعه می‌کند، بلافاصله از او تست نمی‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت روزانه ۱۰ هزار مراجعه روزانه در حوزه کل بیماران تنفسی داریم که به بخش سرپایی مراجعه می‌کنند. از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر در روز بستری می‌شوند. تعداد مبتلایان قطعی روزانه کووید که دو رقمی و فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کمتر از ۱۰ مورد است. البته که یک نفر فوتی هم زیاد است، اما باتوجه به درگیری‌هایی که سال‌های گذشته داشتیم و تا ۷۰۰ مرگ روزانه هم داشتیم، فعلا خداراشکر شرایط باثبات است.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که در موج فعلی، شرایط خفیف‌تری را نسبت به موج هفتم تجربه کنیم، ‌ گفت: البته همه این‌ها پیش‌بینی است. ما باید پیشگیری کنیم که پیشگیری هم با رعایت دستورالعمل‌هاست.

وضعیت دپوی دارو و سرم در بیمارستان‌ها
کریمی درباره وضعیت دپوی سرم و داروهای کرونا در بیمارستان‌ها نیز به ایسنا گفت: در بیمارستان‌ها در زمینه سرم و دارو مشکل خاصی نداریم. ظاهرا در توزیع در مراکز خصوصی و داروخانه‌ها و ... کمبودها و سهمیه‌بندی‌هایی وجود دارد. گفته می‌شود که تولید و واردات را افزایش داده‌اند. امیدواریم که این مشکلات و کمبودهای دارویی و سرم و ... هرچه سریع‌تر رفع شود. در بیمارستان‌ها به مردم اطمینان می‌دهیم که فعلا مشکل جدی وجود ندارد، اما در حوزه بیماران سرپایی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، کمبودهایی دیده می‌شود که امیدواریم رفع شود.

وی درباره زمان مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: وقتی علائم در بیمار خفیف و در حد یک سرماخوردگی است، همان درمان‌های حمایتی و تسکینی موثر است، اما بیمارانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، حتما سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های کامل انجام شود. بیماران عادی هم که بیماری زمینه‌ای ندارند، در صورتیکه تنگی نفس پیدا کردند، تب طولانی و علائم غیرعادی پیدا کردند، حتما بلافاصله مراجعه کنند یا اگر از علائم‌شان چند روز گذشت و رو به بهبود نرفتند، بلکه بدتر شده و علایم غیرعادی مشاهده کردند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و اگر جدی باشد، بررسی‌های تکمیلی برایشان انجام می‌شود. علائم هم شامل همان تب، بدن درد، سرفه، در موارد درگیری ریه نیز تنگی نفس و ... است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین