کد خبر: ۸۱۷۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
انتقاد خطیب نماز جمعه تهران از آلودگی هوا:

مرگ سالانه ۱۲ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و خسارت چندین هزار میلیاردی به کشور

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه افزایش سرمایه اجتماعی باید به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین سیاست‌ها در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: بعضا توصیه‌های رهبر انقلاب در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است.
مرگ سالانه ۱۲ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و خسارت چندین هزار میلیاردی به کشور
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در نماز جمعه این هفته تهران که در مصلی تهران برگزار شد با اشاره به موضوع آلودگی هوا و با بیان اینکه آلودگی هوا منشاء خسارت‌ها و آسیب‌های جدی در کشور است، اظهار کرد: بر اساس آمار جهانی آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در سراسر دنیاست و بر اساس گزارش وزارت بهداشت کشورمان سالیانه حدود ۳۷۰۰ نفر از شهروندان تهرانی قربانی آلودگی هوا می‌شوند و میزان مرگ و میر به واسطه آلودگی هوا در کشور سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد، خسارت آلودگی هوا به شهروندان تهرانی سالیانه حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: بر اساس همین گزارش خسارت آلودگی هوا به صورت میانگین سالیانه به کشور حدود چندین هزار میلیارد تومان است و همانطور که اشاره شد آلودگی هوا منشاء خسارت‌ها و آسیب‌های جدی است و باید رفع این مشکل در دستور کار جدی مسئولان قرار بگیرد.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را در ۳۶ ماده تصویب کرد و در آن وظایف نهاد‌های مسئول در این حوزه از جمله وزارت کشور، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما، وزارت صمت، سازمان استاندارد و ... را مشخص و تعریف کرد. عملکرد دولتمردان در حوزه اجرای این قانون باید مورد نقد جدی قرار بگیرد.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ جمادی الثانی اظهارکرد: این روز به عنوان روز حضرت ام‌البنین (فاطمه ثانی) نامگذاری شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه به بخشی از زندگی ام البنین و فداکاری‌های این بانوی اسلام اشاره کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با بیان اینکه در هفته‌های پیش بحثی را در مورد سرمایه اجتماعی آغاز کرده بودم، تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردم سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین رکن برای توسعه و پیشرفت جوامع مطرح است و اعتماد و مشارکت اجتماعی دو شاخصه اصلی سرمایه اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد افراد جامعه به یکدیگر و اعتماد دو نهاد دولت و ملت ریشه در اتحاد و استحکام نظام خانواده دارد، گفت: دفاع مقدس محصول نظام خانواده است و مادران شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع مورد اشاره تصریح کرد: از نگاه محققان مادر رکن خانواده و رمز پایداری آن است و در همین چارچوب ما شاهد این هستیم که اسلام و انبیاء الهی توجه ویژه‌ای به بانوان، منزلت و جایگاه آن‌ها و همچنین موضوع حجاب و عفاف، پاسداری از ارزش‌ها، وفاداری به همسر به فرزند داشته‌اند و این‌ها همه ریشه در نگاه اسلام به نهاد خانواده دارد. تمام سرمایه اجتماعی بر دوش مادران، خواهران و بانوان بزرگواری است که در این روز‌ها و ماه‌های اخیر نشان دادند که پیوست ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و ملی دارد.

وی با بیان اینکه در موضوع سرمایه اجتماعی نهاد خانواده بسیار مهم است و مادران و بانوان عمود این نهاد هستند ادامه داد: دفاع مقدس را نهاد خانواده خلق کرد. شهدای عالیقدری، چون شهید سلیمانی‌ها، شهید صیاد شیرازی‌ها، شهید تهرانی‌ها، شهید فلاحی‌ها، شهید تهرانی مقدم‌ها، شهید کاظمی‌ها و شهید باکری‌ها و ... این شخصیت‌های برجسته و تاریخ ساز و خالق اتحاد و امنیت تربیت شدگان مدارس و نهادی هستند که رکن و مربی این مدارس مادران این بزرگواران و همسران شهدای عالیقدر هستند که از بانوی بزرگ عاشورا حضرت زینب (س) و همچنین حضرت ام البنین الهام گرفته‌اند.

ابوترابی فرد با تاکید مجدد مبنی بر اینکه باید نهاد خانواده را گرامی بداریم و برای استحکام آن تلاش کنیم، ادامه داد: از نظر صاحبنظران مسائل اجتماعی یکی از عواملی که در افزایش سرمایه اجتماعی نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند حوزه دین و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است و رابطه تنگاتنگی بین دین مداری، اخلاق، خداباوری، فرهنگ و ارزش‌های ملی و اسلامی و سرمایه اجتماعی وجود دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نقش دین مداران در افزایش سرمایه‌های اجتماعی تعیین کننده است، افزود: سردار سلیمانی‌ها که یکی از مهمترین، کلیدی‌ترین و با ارزش‌ترین ارکان سرمایه اجتماعی ایران هستند در پرتو تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفته‌اند. شهید سلیمانی اعتقاد داشت جامعه ما خانواده ما هستند و باید در بین مردم بود، در بین مردم حضور داشت و مردم را جذب کرد. او دغدغه اجتماعی، تربیت دینی و استحکام جامعه اسلامی را داشت و نگاه او در ارتباط با جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی بود. ایشان تاکید داشتند که همان دختر کم حجاب دختر من و شماست و فقط رابطه حزب اللهی با حزب اللهی معنا ندارد. رابطه حزب اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است مهم است و باید این روابط برقرار شود تا جذب صورت بگیرد و این نوع رابطه‌ها مهم است و باید این کار را بکنیم. این اندیشه یعنی افزایش سرمایه اجتماعی، یعنی دغدغه تعالی، تکامل و رشد جامعه را داشتن و اینکه تلاش کنیم کسی از قطار انقلاب جا نماند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه افزایش سرمایه اجتماعی باید به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین سیاست‌ها در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه بعضا توصیه‌های رهبری در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه مربی شهید سلیمانی‌ها رهبر انقلاب اسلامی است و در مدرسه اوست که چنین شخصیت‌هایی تربیت شده‌اند، گفت: ابوالمهندس‌ها، سید حسن نصرالله‌ها، فاتحان یمن، فاتحان جنگ در برابر استکبار تربیت شده مدرسه‌ای هستند که مدرس و مربی آن رهبر معظم انقلاب است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نماز جمعه هفته جاری با اشاره به نگاه حضرت علی (ع) به امر سیاست، گفت: از نگاه امام علی (ع) به سیاست که برگرفته از قرآن است سیاست ابزاری برای فراهم کردن بستر تعالی و توسعه انسان و تامین نیاز‌های بشر است. از نظر ایشان سیاست ابزاری برای فراهم کردن نظارت انسان‌ها و مردم بر حاکمان و سیاستمداران و شنیدن نقد‌های مردم راجع به سیاستگذاری توسط سیاستگذاران است.

وی با بیان اینکه در نگاه حضرت علی (ع) سیاست کلان‌ترین حوزه مرجع است، ادامه داد: بر اساس این نگاه تنظیم و تعادل دیگر حوزه‌های زندگی با تعادل نظام سیاسی رابطه مستقیم دارد، لذا انبیاء الهی با هدف شکل گیری نظام سیاسی و حرکت در این مسیر مبعوث شده‌اند. در اندیشه سیاسی اسلام و همه ادیان الهی آن روزی کره خاکی نماد عدالت است که شخصیتی مانند وجود مبارک امام عصر (عج) که نماد علم و عدالت است بر اریکه قدرت تکیه بزند و قدرت سیاسی را در دست بگیرد و به دست انسان‌های آراسته به علم و عدالت و مالک اشتر‌ها راه برای بسط عدالت در سطح کره خاکی فراهم شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط افزود: بر اساس نگاه امام علی (ع) به امر سیاست مدیرانی که در لایه‌ها و راس قدرت در نظام اسلامی و دینی قرار می‌گیرند باید در حوزه نظر مظهر علم و حکمت و در حوزه عمل مظهر رحمت رحمانی خدا باشند. در همین چهارچوب مدیران و مسئولان در همه رده‌ها باید تلاش کنند در آراستگی به علم و حکمت و کمالات انسانی به خداوند سبحان نزدیک شوند و حضرت علی (ع) را مقتدا و پیشوای خود قرار دهند.بسیار مهم است که مسئولان مراقب واژه‌ها و کلمات خود باشند. این توئیت‌ها، سخنان و تحلیل‌هایی که در روز‌های انتخابات شنیده می‌شود بعدا توسط مردم مورد نقد قرار می‌گیرد و مسئولان بر اساس این اظهارات مورد ارزیابی مردم قرار می‌گیرند؛ لذا باید انسان قول سدید داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان باید مراقب سخنانی که ایجاد مطالبه می‌کند و تحقق آن در کوتاه مدت و حتی در میان مدت امکانپذیر نیست، باشند. ما مورد قضاوت مردم قرار می‌گیریم با همین کلمات، سخنان و اظهارات. یکی از ویژگی‌های برجسته شهید سلیمانی قول سدید بود و اینکه سخنان‌شان برآمده از دانش، علم و برگرفته از قرآن بود و تلاش می‌کردند، انتظاری ایجاد نکنند که قدرت پاسخگویی آن را نداشته باشند. ایشان هنگامی که تحلیل قطعی خود را از فروپاشی جریان داعش ارائه کردند این سخن دقیقا قبل از فرا رسیدن این بود که این حکومت بی پایه و اساس فرو بپاشد و تحلیل ایشان درست و بر اساس واقعیت بود و محقق شد.

در نماز جمعه امروز تهران اقدام اخیر نشریه فرانسوی شارلی ابدو و انتشار برخی از کاریکاتور‌های موهن توسط این نشریه از سوی نمازگزاران محکوم شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین