کد خبر: ۸۱۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۹

امریکا پس از 36 سال به لیبی سفیر می فرستد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمریکا روز جمعه اعلام کرد در پی بهبود روابطش با لیبی به زودی نخستین سفیر خود در 36 سال گذشته را به این کشور افریقایی اعزام می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، دولت امریکا «گنه کرتز» (Gene Cretz) را برای تصدی این سمت معرفی کرد و او توانست در نشست پنج‌شنبه شب «سنا» امریکا، رأی تأیید بگیرد.

«شان مک‌کورمک»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، گفت: «ما بسیار خوشحالیم که درحال اعزام نخستین سفیر واشنگتن به لیبی هستیم».

سناتور دموکرات «فرانک لاتنبرگ» انتصاب «کرتز» به این سمت را نشأت‌گرفته از تلاش‌های وی برای کمک به حل مشکل مربوط به پرداخت غرامت به خانواده‌ها و بازماندگان پرواز «لاکربی» (برفراز اسکاتلند) دانست.

ثروت انرژی لیبی و نفوذ این کشور در افریقا زمینه را برای تبدیل‌شدن لیبی از یک کشور سرکش به یک بازیگر دارای نقش در عرصه بین‌المللی و یک عضو شورای امنیت «سازمان ملل متحد» فراهم کرد.

انتخاب لیبی به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سال های 2008 و 2009 یک پیروزی برای دیپلماسی این کشور و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن نقش مهم آن به ویژه در افریقا به شمار می‌رود.

چندین دهه بود که غرب، لیبی را یک کشور سرکش می‌نامید اما «معمر قذافی»، رهبر لیبی، اکنون یکی از متحدان غرب در جنگ علیه تروریسم بین‌الملل به‌شمار می‌رود و درحال کمک‌کردن به حل مناقشات در افریقا است.

لیبی که با سودان، چاد و نیجریه هم‌مرز است، تلاش‌هایی را برای آوردن دولت سودان و شورشیان این کشور به پای میز مذاکره اغاز کرده است.

«قذافی» همچنین با هرگونه حضور غرب در نزدیکی مرزهای خود مخالف است؛ بطوریکه در مذاکرات این ماه خود با «کاندولیزا رایس»، وزیر امور خارجه امریکا، نیز بر مخالفت خود با ایجاد یک فرماندهی نظامی امریکایی در افریقا تأکید کرد.

سفر 5 سپتامبر «رایس» به لیبی نیز تأکیدی بر جایگاه جدید «قذافی» به عنوان یک بازیگر بین‌المللی پس از اقدام لیبی در کنار گذاشتن تسلیحات کشتار جمعی خود در دسامبر سال 2003 بود .

امریکا تلاش کرد تا با استفاده از این سفر نشان دهد کشوری مانند لیبی که برنامه‌های تسلیحات هسته ای، شیمیایی و میکروبی خود را متوقف کرده است می‌تواند از نزدیکی با کشورهای غربی سود ببرد.

سفر «رایس» به لیبی درحالی صورت گرفت که کمتر از 1 ماه از توافق بین لیبی و امریکا درخصوص پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات لیبی و همچنین حملات تلافی‌جویانه امریکا در دهه 1980 می‌گذرد.

روابط بین امریکا و لیبی سال 1981 به علت حمایت ادعا‌شده طرابلس از تروریسم به حال تعلیق درآمد و اوایل سال 2004 پس از آنکه «قذافی» تبری لیبی را از تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی خود اعلام کرد، ازسر گرفته شد.

امریکا سال 2006 عادی‌سازی کامل روابط با لیبی را اعلام و سپس نام این کشور را از فهرست کشور‌های بانی تروریسم خود خارج کرد و همچنین روابط با لیبی را در سطح سفیران ارتقا داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین