کد خبر: ۸۱۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۰:۱۸
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق اعلام کرد:

1میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات ایران به عراق در 8 ماه گذشته

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن دانایی‌فر در دیدار با وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق گفت: «ایران در 8 ماهه نخست سال جاری 1میلیارد و 700 میلیون دلار به عراق صادرات داشته که از این میزان 1میلیارد و 300 میلیون مربوط به کردستان بوده است».

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، هیات اقتصادی ایران به سرپرستی حسن دانایی‌فر دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با محمد رئوف وزیر بازرگانی، دکتر نوری رییس دفتر نخست وزیر، کاک هیرش رییس کمیسون سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق و کاک عبدلله استاندار اربیل (هولیر) روز یک شنبه 3 آذرماه دیدار و گفت و گو کردند. 

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در این دیدار کاری که در دفتر وزیر بازرگانی کردستان برگزار شد با اشاره به حجم 1.7 میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق گفت: «از این میزان 1میلیارد و 300 میلیون دلار مربوط به کردستان عراق است و نقطه قابل تامل این است که 1 میلیارد و 135 میلیون دلار آن مربوط به مرزهای پرویز خان، باشماق و کیله است و تنها 165 میلیون دلار به مرز تمرچین اختصاص دارد». 

دانایی فر تاکید کرد: «ایران به دنبال عمق بخشیدن و متنوع کردن فعالیت اقتصادی خود در عراق است، به همین دلیل باید از سطح فعالیت بازرگانی به سطح فعالیت‌های مشترک اقتصادی، مهندسی، کشاورزی و صنعتی برسیم».
 
وی ادامه داد: «ما در 3 زمینه صدور خدمات فنی – مهندسی، گردشگری و انرژی فعالیت کمتری داریم و حتماً باید این سه زمینه فعال‌تر از گذشته شود».
 
محمد رئوف وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق نیز با خوش آمد گویی به هیات اقتصادی ایران گفت: «اراده سیاسی و پیگری رهبران اقلیم کردستان بر این است که فعالیت اقتصادی و فنی بیشتری با ایران انجام شود و سفر هیات ایرانی در این سطح و با این تنوع نشان از جدیت شما دارد».
 
وی تصریح کرد: «اقلیم کردستان عراق آماده سرمایه گذاری ایرانیان است و از آن حمایت می‌کند».
 
وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق از امضای موافقت نامه گردشگری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران خبر داد و گفت: «بلافاصله بعد از دعوت طرف ایرانی، وزیر گردشگری اقلیم آماده سفر به ایران و امضا توافق‌نامه می‌باشد».
 
در این دیدار کاری که با حضور خادم نماینده وزارت بازرگانی، شافعی‌نیا نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی، دکتر حسن تیزمغز و علیرضا اسدی‌نیا، رییس و دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، کرمانچی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، مشاور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی و نمایندگان شرکت‌های فعال ایرانی برگزار شد، مقرر گردید کارگروه‌های تخصصی فنی – مهندسی، خودرو، برق، صنایع فولاد، کشاورزی و صنایع خانگی و اداری فعالیت خود را آغاز کنند و تا پایان این سفر نتایج را اعلام نمایند. 

شایان ذکر است در بازدید هیات اقتصادی ایران از سلیمانیه نیز 2 موافق نامه میان شرکت شهاب خودرو و شرکت مهندسی اکسن صنعت با گروه شرکت های نوکان کردستان عراق امضا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین