کد خبر: ۸۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶

شکایت قبرس از ترکیه در سازمان ملل متحد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قبرس روز دوشنبه از اقدام تحریک‌آمیز اخیر یک فروند کشتی جنگی ترکیه، به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «دمیتریس کریستوفیاس»، رئیس‌جمهور قبرس، با ارسال نامه‌ای به «بان کی-مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اقدام اوایل این ماه یک فروند کشتی جنگی ترکیه در قبال دو فروند کشتی قبرسی که در حال کاوش در دو حوزه نفت و گاز این کشور بودند، شکایت کرد.

به نظر می رسد این اقدام احتمالاً بر مذاکرات قبرس با هدف وحدت دوباره دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین این جزیره، تأثیر بگذارد.

«کریستوفیاس» در شکایت خود تصریح کرد:‌ «این کشتی جنگی ترک،‌ دو فروند کشتی متعلق به جمهوری قبرس را وادار کرد تا با ناتمام‌گذاشتن فعالیت‌های خود از آب‌های سرزمینی این جزیره عقب‌نشینی کنند».

بر اساس این نامه اعتراض‌آمیز، کشتی‌های اکتشافی متعلق به دولت قبرس روز 13 نوامبر (23 آبان ماه) با پرچم‌های خارجی در حال اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی بودند.

پارسال نیز دولت ترکیه از اقدامات قبرس در خصوص بهره‌برداری از ذخایر بالقوه نفت و گاز در آب‌های مدیترانه ابراز نارضایتی و اعلام کرده بود عملیات اکتشافی نفت و گاز در این منطقه می‌تواند تلاش‌ها را برای مذاکره به شکست بکشاند.

رئیس‌جمهور قبرس اعلام کرد کشتی‌های قبرسی 27 مایل (حدود 50 کیلومتر) از بندری در جنوب این جزیره دور شدند و در حالی که در منطقه انحصاری اقتصادی خود حضور داشتند با اقدام کشتی جنگی ترکیه روبرو شدند که در خصوص حضور این کشتی‌ها در آب‌های ترکیه هشدار می‌داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین