صبح امروز قرار بود پروازی در ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم آباد ترک کند که این پرواز حدود ۲ ساعت تأخیر داشت.
یکی از مسافران این پرواز به خبرگزاری مهر گفت: پس از ورود به سالن فرودگاه متوجه شدم که به تعدادی از مسافران کارت پرواز داده نشد. پس از نشستن داخل هواپیما مشخص شد حدود ۱۶ صندلی داخل هواپیما خالی از مسافر است که همین امر تعجب ما را بیشتر کرد که اگر صندلی خالی وجود داشته است چرا به برخی از مسافران کارت پرواز داده نشد.
این فرد گفت: پس از دو ساعت معطلی در داخل هواپیما و گلایه از بابت تأخیر پیش آمده مهمانداران اعلام کردند که به گفته خلبان وزن هواپیما سنگینتر از حد مجاز است.
وی ادامه داد: مهمانداران مدعی شدند وزن هواپیما ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از وزنی است که پرواز بتواند در ایمنی کامل و در شرایط آب و هوایی خرم آباد بر زمین بنشیند. مهمانداران از مسافرین درخواست کردند تا دو نفر به طور داوطلبانه از هواپیما خارج شوند تا پرواز بتواند با وزن مناسب انجام شده و بدون هیچ مشکلی در فرودگاه خرم آباد بر زمین بنشیند. من که قصد انجام یک مسافرت کاری داشتم به همراه فرد دیگری از پرواز پیاده شدیم و پس از آن پرواز انجام شده و هواپیما فرودگاه مهرآباد را ترک کرد.
وی ادامه داد: سوال من از مسئولان این است که چگونه با توجه به هشدارهای هواشناسی موجود اقدام به فروش بلیت پرواز میکنند و از سوی دیگر آیا نمیتوانستند به جای خارج کردن دو مسافر بار سایر مسافران را خالی کرده و با پرواز دیگری به دستشان برسانند. سوال دیگر این است که چرا با توجه به شرایط آب و هوایی موجود از هواپیماهای کوچک در این مسیر استفاده میشود که افزایش وزن ۱۵۰ کیلو گرمی برای مسافران ایجاد مشکل کند.
چرا خلبان هواپیمای مسیر تهران به مقصد خرمآباد ۲ مسافر را پیاده کرد؟
مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران ایر گفت: خلبان پرواز مسیر تهران - خرم آباد به دلیل تغییراتجوی فرودگاه مقصد و بهبود عملکرد پروازی مجبور به کاهش وزن هواپیما و پیاده کردن ۲ مسافر قبل از پرواز از باند فرودگاه مهرآباد شد.
«حسام قربانعلی» امروز (پنج شنبه) در گفتگو با ایرنا درباره چرایی پیاده کردن ۲ مسافر با تشخیص خلبان از پرواز صبح امروز در مسیر تهران- خرم آباد، اظهارداشت: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود. شرایط وزش باد موافق و مخالف در فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر موجب شد محاسبات خلبان در زمان برخاستن از فرودگاه مهرآباد درباره وزنِ پرواز تغییر کند.
به گفته قربانعلی، هنگام پرواز در شرایط جوی نامناسب و کوهستانی، خلبان بدترین سناریو را در نظر میگیرد که مثلا اگر قرار باشد پرواز با یکموتور ادامه یابد، تا چه اندازه امکان وزن پرواز وجود دارد.
مدیر روابط عمومی ایران ایر گفت: در نهایت با هدف بهبود عملکرد هواپیما در شرایط کوهستانی مجبور به اعمال کاهش وزن قبل از برخاستن در تهران شد. در نظر داشته باشید که وزن پرواز فقط در زمان پرواز مشخص میشود و ما از پیاده کردن این ۲ مسافر عذرخواهی میکنیم.
به گفته قربانعلی محدودیت هواپیمای ای. تی. آر محاسبات را توسط خلبان که مسئولیت ایمنی در شرایط پرواز را دارد، تغییر داده است و در نهایت محدودیت اقلیمی و شرایط جوی منجر به تشخیص خلبان در کاهش وزن هواپیما برای فرود آمدن موفق شد.
محدودیت وزن در هواپیمای مسافری چیست؟
وی درباره موضوع «محدودیت وزن» در پروازهای با نوع ای. تی. آر، گفت: وزن مسافرگیری یک بار توسط بازرگانی شرکتها و هنگام فروش بلیت مشخص میشود، یک بار هم توسط خلبان و با توجه به شرایط جوی و دمایی مقصد پروازی. خلبان یک ساعت قبل از پرواز، وزن را به واحد پذیرش مسافر اعلام میکند و مسافرگیری انجام میشود، اما تغییرات جوی در زمان برخاستن هواپیما در فرودگاه موجب تغییر نظر خلبان و کاهش ۲ مسافر میشود و در نهایت یک خانم و آقا با رضایت خود از این هواپیما پیاده میشوند.