کد خبر: ۸۱۸۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
این طرح غیرالزام‌آور است

تصویب طرح قراردادن "سپاه در فهرست تروریستی" در مجلس عوام انگلیس

مجلس عوام انگلیس طرحی را به تصویب رساند که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی است.
تصویب طرح قراردادن
آفتاب‌‌نیوز :

اعضای مجلس عوام انگلیس شامگاه پنجشنبه طرحی را به اتفاق آرا به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این طرح غیرالزام‌آور است، اما علی‌رغم هشدار یک نهاد نظارتی در انگلیس در روز گذشته در خصوص انجام چنین اقدامی به اتفاق آرا به تصویب پارلمان انگلیس رسید.

لئو داچتری، از مشاوران وزارت خارجه انگلیس روز پنجشنبه در همین جلسه گفت بریتانیا فعالانه موضوع قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست «سازمان‌های تروریستی» را بررسی می‌کند، اما هنوز به تصمیم نهایی در این خصوص نرسیده است.

وی در پاسخ به درخواست‌های گروهی از نمایندگان برای اقدام علیه سپاه گفت: «درست نیست من درباره نتیجه بررسی‌های فعلی دولت در خصوص این موضوع به گمانه‌زنی بپردازم.»

او در ادامه اضافه کرد: «اما می‌توانم بگویم که دولت این درخواست‌ها که از سراسر مجلس مطرح می‌شوند و اتحاد موجود درخواست‌های مطرح‌شده از سوی همه طرف‌ها را در نظر خواهد گرفت و این چیزی است که ما به صورت بسیار جدی به آن توجه داریم.»

یک نهاد نظارتی در انگلیس هشدار داده بود اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیرو‌های نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد.

روزنامه ایندیپندنت روز چهارشنبه نوشته بود لندن در حال بررسی ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت قوانین مربوط به تروریسم است که قبلاً هرگز علیه یک نهاد دولتی استفاده نکرده است.

طبق این گزارش، نگرانی‌های عملی درباره تاثیر این ممنوعیت وجود دارد که طیف وسیعی از جرایم مرتبط از جمله دعوت به حمایت و نمایش، انتشار یا اشتراک آنلاین پرچم‌ها و نماد‌های سپاه را ایجاد می‌کند.

«جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داد اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده است: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیا است و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیرو‌های دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این سوال که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیرو‌های دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود.

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، «منطق این خواهد بود که همه نیرو‌های دولتی از جمله نیرو‌های متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند». وی افزود «این که شبه‌نظامیان و افرادی را که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم یک چیز است، اما به کار بردن واژه تروریست برای نهاد‌های دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردار هستند، کاملاً متفاوت است».

به نوشته این گزارش، زمانی که آمریکا سپاه را در سال ۲۰۱۹ «سازمان تروریستی» اعلام کرد، مدعی شد استفاده رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار حکومت‌داری، آن را اساساً از هر دولت دیگری متمایز می‌کند؛ اما به گفته هال، تعریف قانونی بریتانیا از تروریسم هیچ تمایزی قائل نیست. به گزارش این دیده‌بان، «مباحث مبنی بر این که سپاه پاسداران به طور ویژه شرور است یا برنامه اقدام آن به طور خاص مضر است، مبنایی تحت قانون تروریسم ندارد».

یک سخنگوی دولت انگلیس در خصوص قصد دولت انگلیس گفت: در حالی که دولت فهرست سازمان‌های ممنوع را تحت بررسی قرار می‌دهد، در این خصوص که آیا ممنوعیت سازمانی خاص در نظر گرفته شده، اظهارنظر نمی‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین