کد خبر: ۸۱۸۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
مسئولان نظام سلامت پاسخ دهند چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند

نگرانی از شیب افزایشی مهاجرت پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به مهاجرت پزشکان، گفت: مسئولان تولیت سلامت ببینند با جامعه پزشکی چه رفتاری داشته اند که شیب مهاجرت رو به بالا می‌رود.
نگرانی از شیب افزایشی مهاجرت پزشکان
آفتاب‌‌نیوز :

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مهاجرت برای جامعه پزشکی تصمیم تلخ و ناگواری است، گفت: مسولین تولیت سلامت ببینند با جامعه‌ پزشکی چه رفتاری داشته‌اند که شیب مهاجرت رو به بالا می‌رود و این شیب نگران کننده به سمت متخصص و فوق تخصص سوق پیدا می‌کند.

محمد رئیس‌زاده در نشست هماهنگی روسای نظام پزشکی سه استان شمالی مازندران گیلان و گلستان در خصوص رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی گفت: نکته‌ای که بسیار مهم می‌باشد الگوگیری از افراد بزرگی امثال استاد فقید دکتر مسلم بهادری است که هیچ گاه از چارچوب اخلاق حرفه‌ای و پزشکی و آن وزین بودن رشته‌ای‌شان خارج نشدند و به همین دلیل است که همواره مورد احترام و اعتماد بودند چون تعهد حرفه‌ای خودشان را هیچ وقت فدای تلاطم ها نکرده‌اند و به همین دلیل است که نام بزرگانی چون دکتر مسلم بهادری، دکتر یلدا، دکتر فرخ سعیدی در تاریخ ماندگار و جاودانه خواهد بود.

نگران قداست و افت کیفی کار جامعه پزشکی هستم
رییس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: با تکیه بر آمار و اطلاعات و داده‌های دقیق به شدت نگران جایگاه جامعه‌ پزشکی کشور و نگران افت کیفی کار جامعه پزشکی هستم و این بحث‌ها، مباحث هویتی ماست و کسی که از مکانی کاملا بی‌کیفیت بدون رعایت همه‌ زیرساخت‌های آموزشی فارغ‌التحصیل شود، پزشک قابل اعتماد و قابل افتخاری برای آینده ایران نخواهد بود.

تولیت سلامت، کیفیت آموزش پزشکی را جدی بگیرد
رئیس زاده ادامه داد: این امر اکنون شأنیت و جایگاه پزشکی کشور که بلندآوازه و در دنیا صاحب نام است را کوتاه خواهد کرد و نتیجه‌ عینی و عملی این خواهد شد که در چند سال آینده این اعتمادی که مردم کشورها به توان متخصصین ما دارند وجود نخواهد داشت. اگر الان بعضی از کشورها بیماران‌شان را برای درمان به ایران اعزام می کنند این امر دستاورد بسیار بزرگی برای جامعه پزشکی بوده و نشانه وجود این اعتماد است اما این اعتماد و اعتبار همیشگی نمی باشد و کسی با ما پیوند اخوت نبسته که همیشه این را حفظ و اعتماد را دائمی و تضمینی نماید و اگر کیفیت آموزش و استانداردهای آموزشی توسط تولیت نظام سلامت جدی گرفته نشود حتما مردم ما دچار این مشکل خواهند شد و به این معناست که ما داریم پیشاپیش سلامت مردم خودمان را به حراج می‌گذاریم. تولیت نظام سلامت، مجلس، دولت و رسانه وظیفه دارند که از این جایگاه پرافتخار جامعه‌ پزشکی کشور دفاع نمایند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر حفظ جایگاه و شأن جامعه پزشکی گفت: آن گروهی که باید نگاهبان اصلی جایگاه پزشکی در کشور باشد، نظام پزشکی است و این دغدغه اصلی ماست و اگر از آن مراقبت نکنیم در همه‌ حوزه‌ها از قبیل آموزش، اجتماعی، فرهنگی، اخلاق و تعهد حرفه‌ای که باید به آن بپردازیم با مشکل روبرو خواهیم شد.

مهاجرت برای جامعه پزشکی تصمیم تلخ و ناگواری است
رئیس زاده با اشاره به موضوع مهاجرت پزشکان افزود: هر یک از پزشکان ایرانی که به هر کشوری مهاجرت نموده‌اند قطعا سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند و باید این را مد نظر داشته باشیم که مهاجرت پدیده تلخ و ناگواری است که یک پزشک با تلخی تصمیم به مهاجرت می‌گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مسولین تولیت سلامت ببینند با جامعه‌ پزشکی چه رفتاری داشته‌اند که شیب مهاجرت رو به بالا می‌رود و این شیب نگران کننده به سمت متخصص و فوق تخصص سوق پیدا می‌کند.

اعتبار جامعه پزشکی در گرو حفظ کیفیت آموزش است
رئیس‌زاده با اشاره به مقایسه‌هایی که در رسانه‌ها در جهت مخدوش نمودن چهره جامعه پزشکی صورت می‌گیرد، گفت: بحث جایگاه اجتماعی، امکان خدمت کیفی به مردم و تعرفه جزو دغدغه‌های جامعه پزشکی است و باید متذکر گردید که دکتر لاری پور سخنگوی سازمان در یکی از برنامه های صدا و سیما شرکت کردند که آمار مقایسه‌ای سرانه‌ پزشک در ایران با کشورهای دیگر، مقایسه مدت زمانی را که پزشک ایرانی صرف معاینه بیمار می‌کند، مقایسه‌ دسترسی مردم، مقایسه توزیع و ... را با ایشان مطرح نمودند ولی متاسفانه مقایسه و نموداری برای یک دستیار که چند ساعت را باید در بیمارستان بگذراند و در کشورهای دیگر به چه میزانی است؟ دریافتی اینترن و رزیدنت و متخصص و فوق تخصص در دوران تحصیلش نسبت به کاری را که انجام می‌دهد به چه مقداری است؟ به ازای هر دقیقه، پزشک ما چقدر دریافتی دارد و در کشورهای همجوار چه میزانی است؟ را اصلا مطرح نمی‌کنند؛ چرا حق واقعی جامعه پزشکی را نسبت به سایر کشورها محاسبه نمی کنید؟ اگر دنبال مباحث علمی بودید که آمار واقعی و متقن را عنوان می‌کردید.

رشد تعرفه‌های خدمات سلامت طبق قانون باشد
بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی؛ رئیس‌زاده در خصوص وضعیت تعرفه‌های ۱۴۰۲ نیز گفت: مکرراً اعلام کردیم که طبق قانون باید عمل شود و جلسه تعرفه‌گذاری در سال جاری به رای‌گیری کشیده شد و نهایتا با رأی چهار در مقابل سه رأی یک عدد قابل قبولی مصوب گردید و به عنوان نظر شورای عالی بیمه به سازمان برنامه بودجه اعلام گردید و در این مدت تصدی، سازمان نظام پزشکی از هر مجرا، فرصت و جلسه رایزنی، فرصتی و مکاتبه‌ای که لازم بود برای واقعی کردن تعرفه‌ها استفاده کرده‌ایم.

به نفع سلامتی مردم به جنگ با مشکلات جامعه پزشکی برویم
رئیس‌زاده در پایان گفت: جامعه پزشکی پرتلاش در استان‌ها و شهرستان‌ها مشکلات بسیار زیادی را بخصوص در حوزه‌های اقتصادی، تعرفه‌ای و معیشتی داشته‌اند و بحث‌هایی را نیز مطرح نمودند اما وظیفه‌ ما این است که در جهت دفاع از سلامتی مردم با تمام قدرت تلاش نموده و به نفع سلامتی مردم به جنگ با این مشکلات برویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
2
30
نگران نباش وزیر بهداشت گفته به پزشکان ایرانی در هیچ جا کار نمیدن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین