کد خبر: ۸۱۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
گزارش فیفا از بازگشت کاپیتان‌باقری:

باقری: زیدان ایران

رفقای قدیم در کنار هم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تعداد کمی از ستاره‌های فوتبال آسیا موفق شده‌اند در میان هواداران خود به همان موقعیتی برسند که زین الدین زیدان فرانسوی به آن دست پیدا کرد. 

به گزارش سرویس ورزش آفتاب، سایت خبری فیفا در گزارش ویژه‌ای به بازگشت کریم باقری به تیم ملی فوتبال کشورمان اشاره کرده و نوشته است: «کریم باقری بازیکن اسطوره‌ای ایرانی‌هاست که تیم ملی کشورش را به رقابت‌های جام جهانی 1998 فرانسه رهنمون ساخت. کناره گیری زودهنگام باقری از فوتبال ملی به اندازه «زیزو» ، کسی که در جام جهانی 2006 کفش‌های خود را آویخت، سر و صدا به پا نکرد.

بر پایه گزارش فیفا، باقری برعکس زیدان، پس از اینکه تیم ایران از صعود به رقابت‌های جام جهانی 2002 کره جنوبی - ژاپن بازماند ، به یکباره از فوتبال ملی کناره گیری کرد. در حالی که اسطوره فرانسوی وسوسه بازگشت به میدان را در خود سرکوب می‌کند، باقری که به عنوان «زیدان ایران» شناخته می‌شود در حال حاضر به تیم علی دایی پیوسته و در دیدار با امارات متحده عربی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 گل تساوی بسیار مهمی را وارد دروازه تیم میزبان کرد آن هم پس از هفت سال.

دایی با اعلام خبر دعوت باقری به تیم ملی، تمام ایرانیان را شگفت زده کرد. اما آنها که دستی بر آتش فوتبال ایران دارند می‌دانند که این تصمیم از یک دوستی خاطره انگیز سرچشمه می‌گیرد. این دو، فوتبال خود در عرصه ملی را در یک روز آغاز کردند: «ششم ژوئن سال 1993 و یک رفاقت هشت ساله پربار را در تیم ملی پشت سر گذاشتند. مدت زمان زیادی طول نکشید تا اینکه این دو نقش‌های پر رنگی را در تیم ملی ایران در اختیار گرفتند. درحالی که دایی گلزنی در تیم ملی را آغاز کرد و در نهایت به عنوان گلزن ترین مهاجم فوتبال جهان هم دست یافت، باقری درمیانه میدان، گل‌های حیاتی فراوانی را برای فوتبال ایران به ثمر رساند».

همکاری این دو در صعود ایران به رقابت های جام جهانی 1998 فرانسه به اوج خود رسید و هر دو در دیداری حیاتی که منتج به صعود این کشور به این رقابت ها شد، نقشی کلیدی ایفا کردند. ایران در دیدار با استرالیا در آستانه حذف از رقابت ها بود و درحالی که 20 دقیقه تا پایان بازی زمان باقی بود، دو گل از این تیم عقب بود. در دقیقه 71 این دیدار باقری فاصله گل‌ها را به حداقل رساند و پس از آن دایی با پاسی عالی، خداداد عزیزی را در موقعیت گلزنی قرار داد تا این بازیکن، آن دیدار را به تساوی بکشد و ایران به لطف تفاضل گل، تیم تری ونه بلز را ناکام گذاشت و راهی رقابت های جام جهانی شد.

با این خاطرات بین المللی که هنوز بوی تازگی دارد، کاملاً طبیعی بود که دایی به سراغ باقری بازگردد آن هم در حالی که استاد علی کریمی پیشنهاد بازی برای تیم ملی ایران را نپذیرفت. دایی پس از دعوت باقری گفت: «کریم بازیکن بزرگی است و ما می‌توانیم در بازی مقابل امارات به او تکیه کنیم».

بازگشت باقری، شور و هیجان بسیاری را در نزد هواداران و بازیکنان فوتبال ایران به وجود آورد. مهدی مهدوی کیا، تنها عضو حال حاضر تیم ملی که در رقابت‌های جام جهانی فرانسه با باقری همبازی بود به وی خوشامد گفت: «کریم تجارب بین المللی ارزشمندی دارد. برای من افتخار است که بازوبند کاپیتانی ام را به او بازگردانم».

مسعود شجاعی هم به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی تیم فوتبال ایران زبان به تحسین باقری گشود و گفت: «کوچک که بودم بازی باقری را از طریق تلویزیون تماشا می‌کردم و الان فوق العاده است که در کنار او بازی می‌کنم».

باقری در بازی با امارات ، از روی سانتر شجاعی با ضربه سر دروازه این تیم را باز کرد. از اینها بگذریم، کهنه سرباز فوتبال در حال حاضر اعتماد بالایی به اردوی ایرانی‌ها بخشیده است. اسطوره فوتبال ایران بازگشته و به همان خوبی گذشته هم هست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین