کد خبر: ۸۱۸۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
چرا «پل سبز زندگی» به جای پل گیشا ساخته نشد؟

ساخت پل پیاده راه جایگزین «پل گیشا» منتفی شد

سه سال از برداشتن پل گیشا می‌گذرد، پلی که خاطره انگیز برای تهرانی‌ها بود برداشته شد تا سازه گیشا با «پل سبز زندگی» با الهام از پل طبیعت جا به جا شود، اما حالا آنگونه که مشخص است؛ پل گیشا به خاطره‌ها پیوسته چراکه قرار نیست هیچ پل دیگری چه برای سواره و چه پیاده به جای آن ساخته شود.
ساخت پل پیاده راه جایگزین «پل گیشا» منتفی شد
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین روز خرداد ماه سال ۹۸، پروژه شهرداری تهران برای برداشتن پایه و عرشه پل گیشای ۳۷ ساله، آغاز شد چراکه مسئولان شهری بر آن شده بودند که برای کاهش حجم بار ترافیکی به جای پل، زیرگذر احداث کنند.

صفا صبوری دیلمی معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران، آن زمان در مورد چرایی جمع آوری پل اعلام می‌کند: پل گیشا دو خط عبوری داشت و به دلیل محدودیت خطوطی ترافیکی ظرفیت تردد خوبی نداشت که در این مورد شبیه پل ستارخان بود؛ اما توانستیم پل ستارخان را به دلیل شرایطی که داشت تعریض کنیم، در حالیکه پل گیشا امکان آن را نمی‌داد که به لحاظ فیزیکی یک لاین به آن اضافه شود و با احداث این زیرگذر به جای پل گیشا که دارای سه خط عبوری است شاهد بهبود تردد و تسهیل ترافیک در مسیر شرقی ـ غربی و بالعکس خواهیم بود و در ارتفاع نیز قرار است پل قدیمی جمع‌آوری شود و سازه آن پس از ایمن‌سازی با شکلی جدید به عنوان «پل سبز زندگی» برای پیاده روی و ایجاد مکانی برای مکث شهروندان به محل بازگردد.

وی در خلال صحبت هایش از بازگشت سازه گیشا با شکل و شمایل جدید خبر داده و گفته بود: در سال ۹۶ که پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود ایده‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن پل گیشا به یک فضای مکث و فضایی برای عابرین پیاده تبدیل شود که تحت عنوان پل سبز زندگی مطرح شد. بر اساس این طرح پل گیشا بعد از جمع‌آوری از بین نمی‌رود، بلکه مقاوم‌سازی و بازسازی و مجددا در محل فعلیش با شکل جدید نصب می‌شود. بر اساس این طرح حدود ۵۵۰۰ متر مربع از عرشه پل بعد از بهسازی مجددا باز خواهد گشت و تبدیل به پل سبز زندگی می‌شود و فضایی برای عبور ایمن عابران و فضای مکث شهری که دارای فضا‌های فرهنگی، تفرجگاهی و ... روی این پل در نظر گرفته، خواهد شد.

وی با اشاره به این که این یک سازه ۴۰ ساله و به یک نشانه شهر تبدیل شده است، اظهار می‌کند: پل گیشا قسمتی از تاریخ مهندسی شهر است که مردم با آن خاطره دارند و نباید این خاطره معاصر را از بین ببریم. به همین دلیل بعد از آن که زیرگذر ساخته شد قسمت‌هایی از این پل دوباره در محل فعلی نصب می‌شود.

قرار بود پل نوستالوژیک تهران با شمایل جدید با الهام از پل طبیعت، به گیشا برگردد، اما این اتفاق رخ نداد و با اینکه زیرگذر افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت، اما مسئولان این حوزه، تاریخ جدیدی از بازگشت سازه پل گیشا ندادند، تا اینکه با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، نه تنها موضوع پل جدید بلکه زیرگذر گیشا نیز ابعاد پیچیده تری به خود گرفت؛ چراکه به گفته برخی از مدیران شهری عدم دسترسی به محله نصر نه تنها گره ترافیک اهالی محل را باز نکرده؛ بلکه مسیر آن‌ها دورتر و پرترافیک‌تر نیز شده است.

عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد سرانجام «پل سبز زندگی» با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان داد که پل گیشا از لحاظ شاخص‌های ایمنی ناایمن بود و به علت سن بالا، این پل قابلیت احیاء نداشت، می‌گوید: پس از بررسی‌های فراوان نسبت به جمع آوری این پل، به جمع بندی نهایی رسیده و مقرر شد که به جای ساخت یک پل دیگر، زیرگذر ایجاد شود.

چرا «پل سبز زندگی» به جای پل گیشا ساخته نشد؟

به گفته وی، برای اینکه با فلز پل، یک سازه دیگر طراحی شود؛ مشاوران را فراخوانده و حتی قطعات را به آزمایشگاه فولاد فرستادند، اما نتیجه بررسی مشاوران و آزمایشات نشان داد که این فلز یا فولاد قابلیت استفاده در پروژه‌های سازه‌ای و بارگذاری سنگین که خودرو یا انسان از آن عبور کند را ندارد؛ پس موضوع ساخت «پل سبز زندگی» با استفاده از فلز پل گیشا از برنامه شهرداری حذف شد.

وی در این باره که با این تفاسیر پرونده ساخت پل سبز زندگی بسته شده است؟ تاکید می‌کند: محل پل قبلی گیشا، یک پهنه خاص نیست و این در حالی است که چند صدمتر آن طرف تر، بوستان بزرگ گفتگو قرار دارد و مردم برای پیاده روی می‌توانند به آنجا بروند، البته مدیران قبلی اعلام کرده بودند که می‌خواهند به جای پل گیشا، یک پیاده راه تحت‌عنوان «پل سبز زندگی» بسازند و در نظر داشتند تا یک پلازای شهری به جای پل گیشا ایجاد کنند؛ اما آنجا تقاطع دو بزرگراه است و از سویی دیگر اولویت‌های بی شماری در شهر تهران داریم که اگر بخواهیم، هزینه شود بهتر است گره‌های ترافیکی و شهری را باز کنیم، به همین دلیل این موضوع از دستور کار شهرداری خارج شده است.

مدتی قبل شعبانی همچنین با حضور در صحن علنی شورای شهر در واکنش به گلایه اعضای شورای مبنی بر نارضایتی اهالی محله نصر با تاکید بر اینکه ایجاد زیرگذر گیشا از قبل یک طرح مصوب بوده، اما در دوره گذشته که البته خودشان باید توضیح دهند، برخی از حرکات زیرگذر از مرحله احداث خارج شده است، می‌گوید: بر همین اساس دسترسی شرق به غرب و ورودی به محله نصر دچار مشکل شده که یا باید دوباره پروژه را شروع کنیم که مردم و کسبه معترض می‌شوند و یا باید یک زیر گذر جنوب به جنوب در چمران ایجاد کنیم که هنوز این مسئله در کمیته‌های تخصصی به تصویب نرسیده است.

حجت السلام و المسلمین آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در این مورد می‌گوید: برای حل مشکل زیرگذر گیشا، مشاور در حال بررسی‌های لازم است، اما دقت داشته باشید که تعدادی از شمع‌های به کار رفته در پروژه، زیر خاک مدفون شده و برای رفع نواقص پروژه یا باید خانه و مغازه‌ها را تملک کنند که به دلیل شرایط مالی امکان پذیری این گزینه سخت است و یا باید زیرگذر برای دسترسی به محله نصر ایجاد شود که هنوز برای حل این مشکل به جمع بندی نهایی نرسیدند.

وی در مورد ساخت «پل سبز زندگی» نیز گفت: در حال حاضر ساخت این پل توجیهی ندارد.

همچنین جعفر تشکری هاشمی ریس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در این مورد می‌گوید: شورای شهر تهران در بازدید‌های خود از مناطق در جریان مشکلات محله کوی نصر قرار گرفته است و برای حل مشکل زیرگذر گیشا طرح‌های مختلفی ارائه شد. جمع بندی‌ها تا این لحظه به این نتیجه رسیده است که یک دور برگردان قبل از گیشا ایجاد شود تا دسترسی افرادی که به کوی نصر قطع شده، دوباره ایجاد شود تا شهروندان با استفاده از این دور برگردان که به صورت غیر همسطح خواهد بود، به محله کوی نصر وارد شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین