کد خبر: ۸۱۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

موج سرما و بحران گاز/ در خراسان شمالی چه خبر است؟

خراسان شمالی در روز‌های اخیر سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و بارش برف و تداوم سرما مصرف گاز را در این استان افزایش داد و تمامی دستگاه‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.
موج سرما و بحران گاز/ در خراسان شمالی چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری ایرنا نوشت: بارش برف و موج سرما از اوایل هفته گذشته در خراسان شمالی از راه رسید و چهره سخت و استخوان‌سوز خود را به مردم این خطه نشان داد و کل استان را در بر گرفت و طولی نکشید که مصرف گاز به حد هشدار رسید.

در مجموع به طور میانگین هفت میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب گاز در طول شبانه روز در خراسان شمالی مصرف شد که مشترکان بخش خانگی شامل منازل مسکونی، تجاری و سازمان‌ها در این بازه زمانی به دلیل برودت هوا ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند و همین تداوم سرما موجب شد تا افت شدیدی در گاز استان مشاهده شود و دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در حالت آماده باش قرار گیرند؛ بنابراین تدابیر امدادی برای کنترل اوضاع در دس ور کار ستاد مدیریت بحران قرار گرفت و دورکاری کارمندان و مراکز آموزشی، توزیع نفت سفید، مدیریت نانوایی‌ها و بازگشایی جاده‌ها از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

مدیران و مسوولان بحران همه شرایط را سنجیده و با تلاش بسیار پای کار بودند در این مدت محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی از مرکز کنترل مدیریت گاز خراسان شمالی بازدید و از تدارک تمامی تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای کنترل مصرف گاز در واحد‌های تولیدی پرمصرف و ادارات خبر داد و گفت که اوضاع در کنترل است و شهروندان در مصرف انرژی اهتمام جدی داشته باشند.

بارش برف پس از وقفه طولانی در مناطق مختلف خراسان شمالی از سحرگاه دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تمامی استان سفیدپوش شد و از آنجایی که خراسان شمالی در مسیر زائران ثامن الحجج (ع) قرار دارد خودرو‌های زیادی در برف گیر کردند.

گردنه اسدلی در محور بجنورد به اسفراین به نسبت سایر نقاط استان شرایط نامناسبی را داشت و بیشترین امدادرسانی به خودرو‌ها در این گردنه انجام شد.

امدادگران جمعیت هلال احمر استان در همان دوشنبه شب به ۱۶۵ دستگاه خودرو و ۸۰۰ نفر از حادثه دیدگان در برف امدادرسانی کردند و ۱۰۰ نفر از مسافران هم به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

بیشتر در راه ماندگان مسافرانی بودند که با خودرو شخصی اقدام به سفر کرده و با وجود هشدار‌ها و توصیه ها، تجهیزات زمستانه از قبیل زنجیر چرخ به همراه نداشتند که در برف و کولاک گرفتار شدند.

همچنین در این مدت ۱۰۰ تغذیه اضطراری و کنسروجات و بیش از۳۰۰ تخته پتو بین مسافران توزیع شد.

بازگشایی ۲ هزار و ۵۵۷ کیلومتر راه

راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز از جمله دستگاه‌هایی بود که در ساعات اولیه شب خدمات به مردم و مسافران را آغاز کرد و ۲ هزار و ۵۵۷ کیلومتر راه محور‌های مختلف استان در شب اول بارش برف (دوشنبه شب) با تلاش راهداران برف‌روبی و بازگشایی شد و تردد در تمامی جاده‌ها برقرار شد.

بر این اساس ۳۳ محور در مسیر‌های اصلی، فرعی و روستایی استان برف‌روبی و بازگشایی شد و عملیات برف‌روبی جاده‌ها همچنان ادامه دارد و برای بازگشایی راه‌ها و تامین و ارتقای ایمنی تردد در محور‌های مختلف هزار و ۶۰۰ تن شن و نمک در سطح جاده‌ها پاشیده شد.

در این مدت راهداران استان به رانندگان ۱۵۹ دستگاه وسیله نقلیه گرفتار در جاده‌های برفی استان امداد رسانی کردند که قریب به اتفاق آن مربوط به گردنه اسدلی در مسیر بجنورد-اسفراین است و ۱۵ خانوار گرفتار در برف به صورت اضطراری در راهدارخانه اسدلی اسکان داده شدند.

هشدار مصرف گاز

پایداری سرما و برودت هوا در روز‌های اخیر منجر به صدور هشدار سطح بالای مصرف گاز در استان شد و با ادامه این روند شاهد افت فشار در برخی از شهر‌های استان بودیم به طوری که دمای هوا در برخی از نقاط استان به منفی ۲۴ درجه سانتیگراد رسید و همین موضوع موجب مصرف بیش از حد گاز در بخش خانگی شده است.

به طور میانگین هفت میلیون ۲۰۰ هزار متر مکعب گاز در شبانه روز در استان مصرف می‌شود که ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب آن مربوط به بخش خانگی است با این حساب ۱۰۰ درصد مصارف گاز استان در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود.

در این مواقع اولویت شرکت گاز تامین بخش خانگی است و در فصل سرد که مصرف این بخش افزایش پیدا می‌کند مرکز دیسپچینگ به صورت کشوری نسبت به اولویت بندی و محدودیت مصرف گاز صنایع بزرگ در سطح کشور و با هماهنگی سازمان‌های متولی از جمله توانیر اقدام می‌کند.

این میزان از مصرف گاز در خراسان شمالی بی سابقه بود و به طور دائم هشدار‌هایی مبنی بر کاهش مصرف سوخت در فضای مجازی و رسانه‌ها توسط شرکت گاز صادر می‌شد و همه چیز گواه شرایط بحرانی در منطقه را داشت.

دورکاری کارمندان

با تدام سرما در اولین اقدام کارمندان دورکار شدند و بنا به گفته مدیرعامل شرکت گاز دورکاری سه روزه کارمندان در حدود ۱۳ درصد در صرفه جویی مصرف گاز موثر بوده است.

با توجه به افت شدید دما و مصوبه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی کلیه فعالیت ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری‌ها و نهاد‌های عمومی از فردا سه شنبه (۲۰ تا ۲۲دیماه) سالجاری دور کار شدند و مراکز امدادی، عملیاتی، خدمات رسان، بهداشت و درمان از اجرای این طرح مستثنی شدند.

همچنین فعالیت تمامی مراکز آموزشی و دانشگاهی به صورت غیر حضوری و در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و صرفا حوزه‌های آزمون نهایی و سراسری مدارس آموزش و پرورش به قوت خود باقی بود و در راستای عدم ایجاد اختلال در ارائه خدمات بانکی و شهرداری به مردم، واحد‌های کشیک در این سه روز فعال است.

شدت و تداوم سرما به حدی بود که دورکاری کارمندان و تعطیلی مراکز آموزشی در هفته آتی (۲۴ و ۲۵ دیماه جاری) به‌دلیل افت شدید دما و صرفه جویی در مصرف گاز در استان تمدید شد.

احتمال قطع گاز در اسفراین

اما شرایط در شهرستان اسفراین به نسبت سایر مناطق دیگر استان بحرانی‌تر بود و از آنجایی که این شهرستان در انتهای خط لوله گاز قرار داشت احتمال افت فشار در این شهرستان می‌رفت بنابراین تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده و هشدار‌های لازم داده شد.

احتمال قطعی گاز در این شهرستان از بعداز ظهر امروز (پنجشنبه) وجود داشت، بنابراین از مردم تقاضا شد تا تمهیدات لازم برای تهیه لوازم گرمایشی جایگزین را فراهم کنند تا در صورت قطع گاز با مشکل گرمایشی روبه رو نشوند.

با این حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی با حساس دانشستن شرایط ۱۰ تانکر نفت سفید برای تامین سوخت بخش خانگی را در این شهرستان مستقر کرد.

هر یک از این تانکر‌ها حاوی ۲ هزار لیتر نفت سفید است تا در صورت قطعی گاز در این شهرستان سوخت مورد نیاز مردم را تامین کنند و در این راستا چهار مرکز تامین و تهیه سوخت در اسفراین جانمایی شد و در صورت نیاز نفت سفید را توزیع خواهند کرد.

این شرکت اعلام آمادگی کامل کرد تا در صورت نیاز به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود.

قطع گاز جایگاه‌های "سی‌ان‌جی"

برودت هوا و افت فشار گاز موجب شد تا تمامی جایگاه‌های "سی‌ان‌جی" این استان تا اطلاع ثانوی از مدار خدمات دهی خارج شود.

پایداری سرما و برودت هوا در روز‌های اخیر منجر به صدور هشدار سطح بالای مصرف گاز در استان شده است و با ادامه این روند شاهد افت فشار در برخی از شهر‌های استان خواهیم بود.

این روند موجب شد تا عرضه گاز در ۲۹ باب جایگاه "سی ان جی" استان قطع شود و این سوخت با اولویت در اختیار بخش خانگی قرار گیرد.

بر اساس اعلام شرکت گاز استان؛ روزانه هفت میلیون ۲۰۰ هزار متر مکعب گاز در استان مصرف که ۱۰۰ درصد مصارف گاز استان در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و در چنین شرایطی باید اقدامات پیشگیرانه از جمله قطعی گاز جایگاه‌های سوخت انجام شود.

تعطیلی اصناف غیرضرور

تداوم سرما در خراسان شمالی همچنان ادامه دارد تا جایی که استاندار خراسان شمالی جمعه شب در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ دستور تعطیلی اصناف غیرضرور این استان بدلیل تداوم سرما و افت فشار گاز در روز‌های شنبه و یکشنبه (۲۴ و ۲۵ دیماه) هفته جاری داد.

طبق مصوبه ستاد انرژی استان، به علت برودت هوا و برای مدیریت مصرف انرژی گاز و برق، صاحبان واحد‌های تجاری مزبور و عرضه کننده کالا‌های غیرضرور در روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل شدند.

همچنین فعالیت اصناف ضروری نیز تا ساعت ۲۱ با مدیریت و اعلام رسمی سازمان صمت انجام خواهد شد و برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی فعالیت کسبه در زمان بعد از ظهر نیز محدود می‌شود و اصناف غیر حساس به طور کامل تعطیل شده و اصنافی که مایحتاج ضروری مردم را توزیع می‌کنند در ساعات مشخص فعالیت می‌کنند.

واحد‌های خسارت بیمه به دلیل اینکه جزو مراکز خدماتی محسوب می‌شوند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

توزیع نفت میان روستاییان

توزیع نفت سفید به مصرف کنندگان از امروز شنبه توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و با هماهنگی شرکت گاز استان تنها در روستا‌ها با مدیریت فرمانداران انجام خواهد شد.

توزیع نفت سفید با اعلام افت شدید فشار گاز در برخی نقاط اسفراین آغاز شد و تاکنون هزار و ۷۰۰ خانواده روستایی این فرآورده را دریافت کردند و برای هر خانواده ۲۰ لیتر نفت سفید توزیع شد.

بنا بر اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان شمالی؛ توزیع نفت سفید در روستا‌های مسیر اسدلی و گریوان بجنورد هم که با افت فشار گاز مواجهه هستند از امروز انجام می‌شود و اکنون ۶ میلیون لیتر نفت سفید در استان ذخیره است و مخازن هر ۸۶ نمایندگی فروش در مناطق مختلف پُر است.

به زودی محموله سه میلیون لیتری نفت سفید وارد استان می‌شود و در صورت نیاز و در زمان افت فشار گاز نسبت به توزیع نفت اقدام می‌شود.

همچنین ۱۰ نقطه برای استقرار تانکر‌های ۲ هزار لیتری نفت سفید در سطح مرکز خراسان شمالی در راستای کاهش افت فشار گاز جانمایی شد.

۳۰ سالن ورزشی برای اسکان اضطراری

در این شرایط ۳۰ سالن ورزشی برای اسکان مردم شهرستان‌های اسفراین و بجنورد در شرایط اضطراری و احتمال قطعی گاز بدلیل تداوم سرما پیش بینی و جانمایی شده است این اماکن شامل ۱۱ سالن ورزشی در شهرستان اسفراین و ۲۰ سالن ورزشی در بجنورد است.

اولویت ما در اسکان اضطراری مردم در زمان قطع گاز، مساجد و حسینه‌ها است و در این باره هماهنگی و رایزنی‌های لازم انجام شده است.

همچنین گرمخانه‌های استان در شهر‌های بجنورد، اسفراین و شیروان با تداوم سرما آماده پذیرش افراد بی سرپناه هستند و همزمان با یخ زدگی و سرمای هوا، درب گرمخانه‌های استان بر روی افراد آسیب دیده و نیازمند باز است تا این افراد از این مکان‌ها استفاده کنند.

ظرفیت این گرمخانه‌ها در شهر بجنورد برای مردان و زنان ۲۰۰ نفر و در شهر اسفراین و شیروان ۵۰ نفر اعلام شده است و خدمت رسانی در این مراکز برای افراد مشمول طرح از ساعت ۲۰ تا هشت صبح روز بعد خواهد بود و علاوه بر فراهم ساختن امکانات استراحت، استحمام و امکانات بهداشتی، وعده غذای گرم نیز در نظر گرفته شده است.

نحوه پذیرش افراد در گرمخانه‌ها به‌صورت حضوری، ارجاع افراد از سوی ارگان‌های ذی‌ربط و یا جمع‌آوری از سوی تیم‌های گشتی شهرداری است.

مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرده و نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحد‌های تویلدی استان محدود و بعضا قطع شده است که این امر با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی کاهش ۲۴ درجه‌ای دمای هوا را در سردترین ساعات پیش بینی کرده است که در شبانه روز گذشته برخی از مناطق استان دما به زیر ۲۴ درجه سانتیگراد نیز رسید.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین