کد خبر: ۸۱۸۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
چالش گاز و بنزین و عملکرد وزارت نفت طی ماه‌های گذشته

چرا گاز و بنزین ناهمتراز هستند؟ / مدعیان افزایش ظرفیت تولید پاسخگو باشند

نماینده سابق مجلس گفت: در ۱.۵ سال گذشته راجع به این موضوع و ظرفیت‌ها و اینکه میزان مصرف به چه سمت و سویی می‌رود. صحبتی به میان نیامد و بعد از ۱.۵ سال شعار و مسکوت ماندن ماجرا؛ اکنون به طور تلویحی از ناهمترازی صحبت می‌کنند و حتی برخی واردات بنزین را توجیه هم می‌کنند. وزارت نفت در مورد سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز هم اعلام کرد که قرارداد‌هایی را با شرکت‌های روسی منعقد کرده اما در خصوص جزئیات اطلاعاتی در دست نیست.
چرا گاز و بنزین ناهمتراز هستند؟ / مدعیان افزایش ظرفیت تولید پاسخگو باشند
آفتاب‌‌نیوز :

جلال میرزایی درباره چالش گاز و بنزین و عملکرد وزارت نفت طی ماه‌های گذشته اظهار داشت: وزارت نفت در مدت ۱۶ ماهه مشخصا روی چند حوزه مانور داده است و سعی کرده با تمرکز بر آن‌ها اعلام کنند در مقایسه با عملکرد دولت سابق دستاورد‌های خوبی داشته‌اند، در این راستا عمده‌ترین حوزه‌ای که مدعی آن هستند صادرات نفت خام است که گفته می‌شود علیرغم تحریم صادرات ادامه دارد و پول را هم دریافت می‌کنیم، اما در مورد اینکه آیا توانسته‌اند تولید را به قبل از تحریم سال ۹۷ و به ۴ میلیون بشکه در روز برسانند موضع مشخصی ندارند.

وی افزود: وزارت نفت در مورد سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز هم اعلام کرد که قرارداد‌هایی را با شرکت‌های روسی منعقد کرده اما در خصوص جزئیات اطلاعاتی در دست نیست.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای اولین بار سال ۹۶ زنگنه در جلسات کمیسیون انرژی نگران آینده تامین بنزین بود البته آن زمان ستاره خلیج فارس به افتتاح رسیده و میزان تولید از مصرف پیشی گرفته و کشور بعد از مدت‌ها به جرگه صادرکنندگان بنزین و گازوئیل پیوسته بود. آن زمان نگرانی وجود داشت که اگر روند مصرف به همین شکل ادامه پیدا کند و قیمت‌ها نیز به همین شکل باقی بماند بعد از چند سال دچار مشکل می‌شویم و آن زمان چاره‌ای جز وارد کردن بنزین و فرآورده نداریم، اکنون در ۱.۵ سال گذشته راجع به این موضوع و ظرفیت‌ها و اینکه میزان مصرف به چه سمت و سویی می‌رود صحبتی به میان نیامد و بعد از ۱.۵ سال شعار و مسکوت ماندن ماجرا؛ اکنون به طور تلویحی از ناهمترازی صحبت می‌کنند و حتی برخی واردات بنزین را توجیه هم می‌کنند و به این معضلات را هم به عملکرد دولت سابق نسبت می‌دهند، اما دلیل اینکه چرا گامی عملی در راستای اجرای پتروپالایشگاه‌ها برداشته نشده مشخص نیست.

وی بیان داشت: هنوز موضع ما در خصوص اینکه چرا ناچاریم واردات بنزین داریم شفاف نیست، در مورد گاز طبیعی اعلام شد تولید را افزایش داده شده و چند دستاورد هم عنوان شده، اما اینکه چرا اکنون گاز برخی واحد‌ها را قطع می‌کنند تا گاز خانگی را تامین کنند، مشخص نیست. هنوز خیلی علاقمندند همچنان دولت قبلی را مقصر بدانند در حالی که آن زمان طرح‌های توسعه نفت و گاز و افزایش تولید با بازگشت تحریم‌های امریکا عملا اجرایی نشد، بنابراین امروز کسانی که ادعا داشتند با استفاده از ظرفیت داخلی تولید را افزایش می‌دهند باید توضیح دهند با استفاده از ظرفیت داخلی چه کرده‌اند در مورد افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل و نفت و خام و پارس جنوبی چه کرده‌اند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین