کد خبر: ۸۱۹۱۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
وزیر امور خارجه از ادامه تمایل ایران برای صادرات سوخت و گاز به لبنان و عراق خبر داد

تعارف سوخت ایران به لبنان در زمستان سخت

در شرایطی که میزان برودت هوا در نقاط مختلف ایران، مردم کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و حتی موجبات قطعی گاز در بسیاری از شهرها را فراهم کرده است؛ امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران روز گذشته، بیروت را با خبرهای دلگرم‌کنندی برای مردم این کشور در مورد امکان صادرات سوخت ایران به لبنان، ترک کرد.
تعارف سوخت ایران به لبنان در زمستان سخت
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه ایران، روز گذشته و در ادامه سفر به کشورهای متحد خود در منطقه، پس از ترک لبنان وارد سوریه شد. این در شرایطی است که جدا از رویکردهای سیاسی، شاید در حال حاضر بتوان وجه اشتراک سه کشور فوق را در نابسامانی‌های اقتصادی و نارضایتی‌های اجتماعی جستجو کرد. لبنان، همچنان درگیر انبوهی از مشکلات اقتصادی و همچنین منازعات قدرت در صحنه مجلس و ریاست جمهوری است. این در حالی است که سوریه نیز هنوز در نابسامانی‌های ناشی از آوار باقیمانده از جنگ داخلی، دست و پا می‌زند. در این میان، اگر چه ایران به ظاهر، موقعیت بهاری از خود نشان می‌دهد اما پر واضح است که دامنه ادامه دار معظلات اقتصادی و نارضایتی‌های اجتماعی بیش از پیش، وجه اشتراک آن را با لبنان و سوریه افزایش داده است.

به هر روی در شرایطی که میزان برودت هوا در نقاط مختلف ایران، مردم کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و حتی موجبات قطعی گاز در بسیاری از شهرها را فراهم کرده است؛ امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران روز گذشته، بیروت را با خبرهای دلگرم‌کنندی برای مردم این کشور در مورد امکان صادرات سوخت ایران به لبنان، ترک کرد. او روز جمعه و در جریان یک کنفرانس خبری در لبنان گفت: « هر زمان مقامات لبنانی آمادگی خودشان را برای دریافت سوخت اعلام کنند، آماده صادرات هستیم.» او ادامه داد: « در سفر قبلی به لبنان با مقامات این کشور در ارتباط با این موضوع گفت‌وگو و آمادگی خود را برای ارائه کمک به لبنان در این زمینه اعلام کردیم؛ در همین چارچوب هیئت فنی از لبنان به تهران آمد و جزئیات توافق صورت گرفته بین دو کشور در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.» وزیر خارجه با بیان اینکه ما همچنان آمادگی داریم که در حوزه انرژی به حمایت خود از لبنان از دو جهت ادامه دهیم، تصریح کرد: «جهت اول کمک به تأمین سوخت در لبنان از مسیر توافق بین دو کشور و مسیر دوم انعقاد قرارداد با دولت لبنان برای ایجاد نیروگاه برق در بیروت و جنوب لبنان است.» او همچنین در دیدار با جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان نیزگفت: « ما آمادگی داریم که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری از جمله موضوع انرژی همکاری‌های دو کشور ایران و لبنان را تقویت کنیم، در ارتباط با موضوع ارسال سوخت از سوی ایران به لبنان نیز توافقاتی صورت گرفته و گفت‌وگوها در این ارتباط بین دو کشور ادامه دارد. ما آمادگی داریم در صورت رفع برخی از موانع موجود نسبت به ارسال سوخت به لبنان اقدام کنیم.» امیرعبدالهیان تاکید کرد: « ما به همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با لبنان از جمله در حوزه انرژی ادامه می‌دهیم و دوست لبنان در روزهای سخت باقی خواهیم ماند.»

دوست لبنان و عراق و سوریه در روزهای سخت و البته دومین ذخیره گازی جهان، این روزها اما خود نیازمند کمک است و با مشکل کمبود و قطعی گاز مواجه شده است. این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، خواستار تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه تهران شده است. این در شرایطی است که مسوولان ایرانی در تابستان و پاییز امسال از زمستان سخت اروپا سخن گفتند اما مشخصا برنامه‌ای برای زمستان سخت ایران و حل مشکل ناترازی گاز آن نداشتند. در همین حال، با وجود آنکه قطع گاز در ایران سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شده و بسیاری از کاربران به طعنه از آغاز زمستان سخت اروپا در شهرهای ایران سخن می‌گویند، با این‌حال وزیر خارجه ایران با پبشنهاد صادرات گاز و سوخت به کشورهای همسایه سفر می‌کند؛ امری اگر چه شاید لبخند گرمی را بر لب میزبانان چند ساعتی‌اش بنشاند اما بدون تردید تعجب مردم سرزمینش را بیشتر می‌کند.

امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود در لبنان، تنها از امکان صادرات انرژی ایران به لبنان اشاره نکرده و با تایید صادرات برق به عراق نیز اضافه کرده است: « ما در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم و به زودی فاز نهایی نیروگاه برق ۳۰۰۰ مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه اندازی می‌شود. ما آمادگی داریم این تجربه را در لبنان نیز تکرار کنیم. ما در همین شرایط تحریم نیز، برق و گاز به عراق صادر می‌کنیم و در همین چارچوب به برخی دیگر از کشورها نیز گاز صادر می‌کنیم و توافقاتی برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی نیز انجام شده است.»

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه ما، امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم، تصریح کرد: «ایران همچنان با قدرت از جریان‌های مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر گستاخی‌های رژیم صهیونسیتی حمایت می‌کند.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه لبنان، راه‌های توسعه تجاری، اقتصادی و گردشگری در راستای رشد تولید دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: «برای کاهش آلام و فشارهای اقتصادی لبنان در آخرین سفری که به لبنان داشتم، تصمیماتی بین دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌هایی در این زمینه بین دو کشور حاصل شده است، در همین راستا تیم فنی لبنان چندی پیش به ایران آمد و راه‌های همکاری‌های سوخت مورد بررسی قرار گرفت.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با نا‌آرامی‌های اخیر در ایران و فشار آمریکا و چند کشور اروپایی در این زمینه به جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: «در خصوص مداخلات خارجی و اغتشاشات در ایران که البته به خوبی از آن عبور کردیم، یک نکته مهم وجود دارد؛ آمریکا و چند کشور اروپایی با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران، مرگ یک دختر ایرانی را بهانه قرار دادند؛ در حالی که این کشورها و مدعیان حقوق بشر نسبت به قتل آشکار شیرین ابوعاقله خبرنگار زن فلسطینی و مسیحی توسط رژیم صهیونیستی هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.»به هر روی، روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از ارائه وعده و وعیدهای مملو از انرژی و سوخت و گاز به مسوولان لبنانی، بیروت را ترک کرد و پس از ورود به دمشق در کاخ ریاست جمهوری سوریه به دیدار بشار اسد شتافت. این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به سوریه در مدت حدودا دو ساله مسئولیت او است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند. باید دید که وزیر خارجه در این سفر چه پیشکش‌های را از ایران برای میزبانان سوری خود به همراه آورده است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
1
28
عجب رسیمه ،رسم زمونه ،...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
2
31
مجانی بدید بره دم مرز هم بزنن نابودشون کنن مردم خودمان به بیچارگی و فلاکت !!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین