کد خبر: ۸۱۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

خطر اعدام برای فعال سعودی

بر اساس اسناد دادگاهی که توسط گاردین مشاهده شده است، یک استاد برجسته حقوق طرفدار اصلاحات در عربستان سعودی به اتهاماتی از جمله داشتن حساب کاربری توئیتر و استفاده از واتس اپ برای به اشتراک گذاشتن اخباری که خصومت با پادشاهی تلقی می‌شود، به اعدام محکوم شده است.
خطر اعدام برای فعال سعودی
آفتاب‌‌نیوز :

دستگیری عواد القرنی ۶۵ ساله، در سپتامبر ۲۰۱۷ نشان دهنده آغاز سرکوب مخالفان توسط ولیعهد تازه به نام محمد بن سلمان بود. جزئیات اتهامات وارده به القرنی اکنون توسط پسرش ناصر که سال گذشته از پادشاهی گریخت و در بریتانیا زندگی می‌کند، با گاردین در میان گذاشته شده است. القرنی در رسانه‌های تحت کنترل عربستان سعودی به عنوان یک واعظ خطرناک معرفی شده است، اما مخالفان می‌گویند که او یک روشنفکر مهم و مورد توجه بوده که از طرفداری رسانه‌های اجتماعی قوی، از جمله ۲ میلیون دنبال کننده توییتر، برخوردار بوده است.

حامیان حقوق بشر و مخالفان سعودی که در تبعید زندگی می‌کنند، هشدار داده اند که مقامات این کشور درگیر سرکوب شدید و جدید علیه افرادی هستند که به نظر می‌رسد منتقد دولت عربستان هستند. اسناد دادستانی به اشتراک گذاشته شده توسط ناصر القرنی نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سایر ارتباطات در داخل پادشاهی از ابتدای قدرت گیری شاهزاده محمد جرم انگاری شده است.

این درحالی است که دولت سعودی و سرمایه گذاران تحت کنترل دولت اخیراً سهام مالی خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده از جمله توییتر و فیس بوک و شرکت‌های سرگرمی مانند دیزنی افزایش داده اند.

ترجمه‌ای از اتهامات القرنی که به دلیل آن با مجازات اعدام روبرو است، شامل «اعتراف» استاد حقوق به استفاده از حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی است.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین