کد خبر: ۸۱۹۹۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
گزارش «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران»

قطعنامه پارلمان اروپا درباره " تروریستی نامیدن سپاه" تصویب شد

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه به یک گزارش ادعایی درباره حوادث اخیر که در آن درخواست افزودن نام سپاه پاسداران به "فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا" مطرح شده، رای دادند.
قطعنامه پارلمان اروپا درباره
آفتاب‌‌نیوز :

در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعا‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و از شورای اروپا تقاضا شده است که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه‌کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیرو‌های فرعی آن را از جمله نیرو‌های بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهاد‌های درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بند‌های دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران می‌باشد.

مفاد این قطعنامه ماهیت پیشنهادی دارند و شورای اروپا بایستی تصمیم نهایی را در خصوص اجرایی شدن آن‌ها بگیرد.

مصوبات شورای اروپا عموماً با رأی حداقل ۱۵ کشور که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموماً بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به این اقدام اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در گفتگو با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد کرد و گفت: ما بار‌ها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن سپاه، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد و گفت که آن‌ها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
87
13
آفتاب نمیتونی خوشحالی زاید الوصف خودتو پنهون کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
50
14
به یک گزارش ادعایی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
83
5
اصلا مهم نیست
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
20
32
البته آمریکا منزوی تر از قبل شده و رو به اضمحلاله !! و ستمدیدگان و مستضعفان جهان چشم امیدشون به ماست !!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین