کد خبر: ۸۱۹۹۶۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

امیرعبداللهیان: آماده توافق بدون پیش شرط هستیم/ در پی فوت یک دختر، تظاهرات مسالمت آمیزی در ایران برگزار شد!

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آماده رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط هستیم، گفت: به مسیر دیپلماسی پایبندیم و معتقدیم مذاکره برای مذاکره مفید نیست.
امیرعبداللهیان: آماده توافق بدون پیش شرط هستیم/ در پی فوت یک دختر، تظاهرات مسالمت آمیزی در ایران برگزار شد!
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز سه‌شنبه سفری یک روزه به آنکارا داشت و با همتای خود و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد، در مصاحبه‌ای با شبکه تی. آر. تی به سؤالات خبرنگار درباره تحولات داخلی اخیر در ایرانِ، مذاکرات رفع تحریم‌ها، مناسبات سوریه و ترکیه و ... پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران گفت: در ماه‌های گذشته اتفاقاتی در پی فوت یک دختر ایرانی رخ داد که فوت آن همه ما را متاثر کرد. مردم ایران که به شدت تحت تاثیر عواطف هستند و رسانه‌های خارجی و فضای مجازی اطلاعات بزرگ نمایی شده‌ای در خصوص چگونگی فوت این دختر منتشر می‌کردند، باعث شدند که تظاهرات مسالمت آمیزی در ایران شکل بگیرد.  با مداخلات خارجی تظاهرات مسالمت آمیز به سرعت وارد فاز خشونت شد و متاسفانه برخی از رسانه‌های از مرکزیت لندن و برخی دیگر کشورها، زنان و جوانان را به اغتشاش، آشوب و کشتن پلیس تحریک کردند. تحریکات خارجی تا جایی ادامه یافت که داعش عملیاتی را در یکی از شهر‌های ایران در این فضا اجرا و تعدادی از هموطنان من شهید و مجروح شدند. مردم ایران خیلی زود پی بردند که طرف‌های خارجی چه اقداماتی را انجام می‌دهند و چه هدفی را در ایران دنبال می‌کنند و لذا صف خود را از اغتشاش و ترور جدا کردند و الان همه چیز در مسیر طبیعی و درست خودش در ایران قرار دارد.

وزیر خارجه با بیان اینکه غرب سیاست استاندارد دوگانه را دنبال می‌کند، پرسید: چه کسی باور می‌کند که فوت یک دختر در ایران تا این حد واکنش در غرب داشته باشد؟ اگر استاندارد دوگانه در سیاست کشور‌های غربی حاکم نبود، چرا درباره کشته شدن خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار زن، مسیحی و فلسطینی توسط نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیل هیچ واکنش تندی را در غرب شاهد نبودیم؟

به گفته وی این یک بازی و طراحی سیاسی با هدف تضعیف کردن ایران بود.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: آمریکایی‌ها و به طور مشخص آلمان، فرانسه و انگلیس سعی کردند تحریک کرده و به اغتشاش در ایران دامن بزنند. آن‌ها به دنبال اهداف سیاسی خودشان بودند. بخشی از هدفشان تضعیف و بی ثبات سازی ایران بود و بخشی از هدف آن‌ها امتیازگیری در میز مذاکرات برجام از جمهوری اسلامی ایران بود، ولی خیلی زود متوجه شدند به آن چه دامن می‌زنند، نمی‌تواند برایشان دستاوردی داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سوریه و سفرش به دمشق و آنکارا و نشست وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: ماه‌ها قبل وقتی در ترکیه سخن از این در میان بود که ترکیه قصد دارد عملیات نظامی را در داخل خاک سوریه و در مناطق مرزی انجام دهد، من سفری را به آنکارا داشتم و در آن سفر جمهوری اسلامی ایران این مسئله را دنبال می‌کرد ترکیه و سوریه بر گفتگو و راه‌حل سیاسی تمرکز یابند. خرسندیم که آن تلاش‌ها منجر به این شد که عملیات نظامی در مناطق مرزی دو کشور شکل نگیرد. در ادامه آن مسیر، جمهوری اسلامی ایران همواره از نزدیکی روابط سوریه و ترکیه استقبال کرد تا اینکه امروز شاهد پیشرفت‌هایی در این مسئله هستیم. این هفته در دمشق و آنکارا با آقای بشار اسد و آقای اردوغان و وزرای خارجه دو کشور گفتگو‌های مهمی داشتیم و هدفمان این بود که ببینیم چه راه‌حلی وجود دارد برای اینکه روابط نیرومندتری بین ترکیه و سوریه برقرار شود. طرفین نگرانی‌هایشان کاهش یابد و با طرف روس در تماس و مشورت مستمر و مستقیم هستیم. در ماه سپتامبر در نیویورک در نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران ایده‌ای را از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردم مبنی بر اینکه اکنون زمان آن فرارسیده سوریه به عنوان موضوع فرمت (روند) آستانه به جمع ما بپیوندد. بخشی از این ایده در گفتگو‌هایی که در سطح امنیتی و نظامی بین ترکیه و سوریه انجام شد، محقق شده است.

وزیر خارجه افزود: ما به جمع بندی و ایده‌های بهتری دست یافتیم که این مشورت‌ها و نقش موثر ایران و روسیه در کمک به ترکیه و سوریه برای برون رفت از این چالش بیش از گذشته تقویت شود.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی درباره جنگ اوکراین و ادعا‌های مطرح شده در خصوص کمک و حمایت نظامی ایران از روسیه در این جنگ نیز بیان کرد: جنگ اوکراین وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. برخی از اندیشکده‌های روابط بین‌الملل در غرب متعقدند جنگ اوکراین مبدأ جدید تاریخ روابط بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ کاملا روشن است و در عالی‌ترین سطح این را مورد تأکید قرار دادیم، ادامه داد: ما مخالف جنگ هستیم و بر راه‌حل سیاسی تمرکز داریم و ضمن اینکه اقدامات تحریک کننده ناتو و برخی کشور‌های غربی را عامل اساسی و عامل مهم این جنگ می‌دانیم.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که تلاش‌های زیادی را در این مدت بین اوکراین و روسیه چه در سطح وزرای خارجه و چه رئیس جمهور داشتیم، افزود: امیدواریم هر چه زودتر اوکراین به مرحله صلح برسد و جنگ در این کشور پایان یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه ما سیاست دوگانه نداریم، گفت: همانطور که مخالف جنگ در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و فلسطین بودیم و هستیم، مخالف جنگ و آوارگی در اوکراین نیز هستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: از طرف دیگر، ما حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت شناختیم و به همین دلیل علیرغم روابط ممتاز ایران و روسیه ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم، جدا شدن لوهانسک و دونتسک از اوکراین را به رسمیت نشناختیم. به دلیل اینکه بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تأکید داریم. وقتی می‌گوییم جنگ در اوکراین راه‌حل نیست، این را به عنوان سیاست اصولی باور داریم و بر آن تکیه می‌کنیم.

وزیر خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها هم بیان کرد: ما تاکنون چند مرحله تا گام‌های پایانی توافق نزدیک شدیم. اما در این مراحل گاهی اوقات طرف آمریکایی ایده‌ها یا بهانه‌هایی را مطرح می‌کرد از جمله در اوج اغتشاشات در ایران. از یک طرف آمریکایی‌ها به ما پیام می‌دادند که آماده برداشتن گام‌های نهایی توافق هستیم، از طرف دیگر به تظاهرکنندگان در ایران پیام می‌دادند که اولویت برای ما برجام نیست، بلکه وضعیت در ایران و اغتشاشات در ایران است. من همان موقع اعلام کردم آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌هایی که از کانال رسمی به ما می‌دهد و حرف‌های متعارضی که در رسانه بیان می‌کند، مشخص کند. الان ما در نقطه‌ای قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند و ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط آمادگی داریم، در چارچوب گفتگو‌هایی که در گذشته انجام شده، گام نهایی برداشته شود، ولی بدون پیش شرط و با یک نگاه واقع بینانه و با رعایت حقوق و منافع ملی ایران. به مسیر دیپلماسی پایبندیم و معتقدیم مذاکره برای مذاکره مفید نیست، ولی مذاکره برای اینکه همه طرف‌ها به نتیجه مطلوب برسند، می‌تواند مفید باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
0
36
پس چی شد یه دفعه این رو به اون رو شدید؟!!
آماده توافق بدون پیش شرط هستید؟!!
مذاکره برای مذاکره و وقت تلف کردن رو مفید نمی دونید؟!!
از این حرفها قبلا نمی زدید پس چی شد یه دفعه...؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
0
35
به التماس افتاده برجام رو برگردونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
0
34
کار از کار گذشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
0
31
خوب بالاخره دارین متوجه میشین که سیاست اونی نیست که شماها فکر میکنید.....
برام جالبه که همیشه وضعیت زندگی مردم با چیزی که تعریف میکنید خیلی متفاوت هست .. اصلا دیتا بیس یکی نیست!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
0
35
دروغ، دروغ، دروغ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
1
30
البته از طرف مردم مسالمت امیز بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین