کد خبر: ۸۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۷

بزرگداشت پل نیومن در جشنواره فجر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بزرگداشت «پل نیومن» بازیگر افسانه‌ای سینمای جهان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار می‌شود. وی چندی پیش و در سن 83 سالگی بر اثر سرطان در گذشت.

به‌گزارش سرویس هنر آفتاب، «پل ‌نیومن» در بیش از 60 فیلم سینمایی ظاهر شد و یکی از شخصیت‌های برجسته سینمای آمریکا و یک لیبرال دوآتشه بود، در فیلم‌های مشهوری چون «گربه روی شیروانی داغ»، «بوچ کاسیدی و ساندس کید»،«نیش»، «بیلیارد باز» حضور فوق‌العاده‌ای داشت و جاودانه شد.

نیومن در سال 1986 برای ایفای نقش بهترین هنرپیشه مرد در فیلم رنگ پول به کارگردانی مارتین اسکورسیزی جایزه اسکار را به خود اختصاص داد. نیومن علاوه بر فعالیت‌های سینمایی خود با فروش محصولات غذایی 250 میلیون دلار به هزاران سازمان خیریه در جهان اهدا کرد.

وی علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم های «گربه روی شیروانی داغ»، «بیلیارد باز»، «هاد»، «لوک خوش‌دست»، «حکم» و نامزد بهترین بازیگر نقش دوم برای فیلم «جاده‌ای به سوی پردیشن» و نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم (تهیه‌کننده و کارگردان فیلم) برای فیلم «ریچل» شد و در نهایت اسکار افتخاری را در سال ۱۹۸۶ به خاطر «شرافت کاری و تعهد و پایبندی به حرفه‌اش دریافت کرد.

پل نیومن برخلاف میل باطنی‌اش، «محبوب قلب‌ها» شد. کمپانی وارنر در ابتدای کار، نقش‌هایی رمانتیک به وی سپرد، ولی او خود به دنبال نقش‌هایی بود که غیرمتعارف و چالش‌برانگیز بودند. اگر چه قبل از هر چیز به ایفای نقش‌های برجسته اهمیت می‌داد ولی فیلم‌های او با فروش خوبی رو به رو شدند و به عنوان یکی از جذاب‌ترین قهرمانان شورشی دوران شناخته شد.

کارهای تئاتری و تلویزیونی‌اش در اوایل دهه ۱۹۵۰ باعث شد وارنر با او قراردادی ببندد و در نخستین فیلم سینمایی‌اش، جام نقره‌ای (۱۹۵۴)، بازی کند که به شدت از آن انتقاد شد. ولی در دومین فیلمش آن بالا کسی دوستم دارد (۱۹۵۶) جایگاه او را به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران جوان تثبیت کرد. 

این یکی از دو نقشی بود که پل نیومن در پی مرگ جیمز دین از او به ارث برد. دومی، گربه روی شیروانی داغ (۱۹۵۸) از او یک ستاره ساخت.

تعدادی از فیلم‌های این بازیگر برجسته در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین