به گزارش نیواطلس، کوادکوپترهای مسابقهای بسیار سبک، سریع و چابک هستند. اما به طور معمول حداکثر سرعت آنها شاخص قابل توجهی نیست. در همین راستا رایان لادمن مهندس مکانیک چهارچوب کواد کوپتر مخصوص خود را ساخته تا محدودیتها را از بین ببرد و اکنون رکوردی در گینس ثبت کرده است.
پهپاد XLR V۳ لادمن با وزن ۴۹۰ گرم اندکی با کوادکوپترهای معمول تفاوت دارد، با این وجود مشخصات آن برای ثبت رکورد متناسب بوده است.
در حالیکه بیشتر کوادها شاسیهای شبیه آجر مسطح هستند، این بخشها به طور عمودی داخل XLR V۳ و در یک پوسته آئرودینامیکی شبیه گلوله قرار گرفته اند. موتورهای این ابزار نیز اتاقکهای مخصوص خود را دارند که شبیه گلوله هستند که از شاسی اصلی بر روی پایههای باریک و کم کش آویزان شدهاند.
با توجه به آنکه اتاقکهای موتور برای مقاصد آئرودینامیکی به سمت باد نصب شده اند، پایههایی زیر آن قرار گرفته اند؛ بنابراین لادرمن یک پایه کوچک برای XLR V۳ ساخت تا روی آن قرار گیرد و بدون آسیب به تیغههای پروانهها از آنجا به پرواز درآید.
این کوادکوپتر پس از پرواز مانند یک نمونه عادی در هوا حرکت میکند، اما هنگام سرعت گرفتن، راهبر گجت آن را در وضعیت افقی قرار میدهد و پیشرانه را روشن میکند.
به گفته لادمن شاسیهای مخصوصی که وی ساخته در کنار طرح داخلی و ساختار آن اهمیت زیادی دارند. قسمتهای الکترونیکی به کار رفته در پهپاد همه در بازار موجود هستند.
کوادکوپتر برای ثبت یک رکورد رسمی جهانی، باید در دو جهت مخالف پشت سرهم پرواز میکرد تا هرگونه کمک باد را خنثی کند و ارتفاع را در حدی نگه داشت تا هرگونه کمک گرانشی نیز خنثی شود. در این فرایند اوج سرعت معنایی ندارد. سرعت هر پاس به عنوان سرعت متوسط در حداقل فاصله ۱۰۰ متری ثبت سپس دو سرعت جهت مخالف برای عدد نهایی میانگین میشوند.
در نوامبر گذشته لادمن همراه گروهی از مشتاقان این طرح در ایالت آریزونا جمع شدند و کوادکوپتر XLRV۳ رکورد جهانی سرعت چنین ابزاری را در گینس۳۶۰.۵۰۳ کیلومتر برساعت ثبت کرد. البته این گجت در یکی از پروازهای قبلی خود سرعت ۴۱۴ کیلومتر برساعت را نیز ثبت کرده بود.