کد خبر: ۸۲۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
به مبلغ 14 میلیارد دلار صورت گرفت:

ایران و مالزی سه تفاهمنامه در زمینه همکاریهای گازی و پالایشی امضا کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر این اساس ، مالزی در صنعت گاز ایران حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد .

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از واحد مرکزی خبر، توسعه میدان گازی گلشن و فردوس در جنوب شرقی بوشهر و فروش نفت خام سنگین و فوق سنگین و میعانات گازی به مالزی از مهمترین موضوعات این تفاهمنامه هاست.

براساس این تفاهمنامه ها ، شرکت ملی نفت ایران با شرکت پتروفیلد مالزی همکاری می کند.

همچنین مقرر شد ایران از سال آینده روزانه 250 هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین و نیز 120 هزار بشکه میعانات گازی به مالزی بفروشد.

وزیر نفت در مراسم امضای سه تفاهمنامه میان ایران و مالزی که متکی وزیر امور خارجه و «مهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی و نیز مسئولان نفتی این کشور حضور داشتند درباره میزان سرمایه گذاری مالزی در بخش های بالادستی ، میان دستی و پایین دستی گاز ایران گفت : «سرمایه گذاری بخش بالادستی این طرح ها برای توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس به صورت قرارداد بیع متقابل امضا شده است».

وی افزود: «برآورد میزان این نوع سرمایه گذاری ( بیع متقابل ) ، حدود 5 تا 6 میلیارد دلار می شود» .

«نوذری» با بیان اینکه 60 تا 70 درصد این طرح ها را کالای آن تشکیل می دهد ، گفت : «قطعا با توجه به اینکه قیمت کالاهای نفت و گاز در جهان دائما در حال نوسان است ، میزان سرمایه گذاری نهایی ، پس از نهایی شدن مناقصات مشخص خواهد شد».

وی درباره بخش های میان دستی و پایین دستی افزود: «در این بخش ها هم حدود 6 تا 8 میلیارد دلار برآورد سرمایه گذاری شده است».

«نوذری» درباره دیگر تفاهمنامه های امضا شده با مالزی افزود : «از دیگر تفاهم نامه هایی که امضا شد تامین نفت خام پالایشگاه " کدا " مالزی به میزان 250 هزار بشکه است».

وی گفت: «تفاهم نامه دیگری که میان ایران و مالزی به امضا رسید درباره ساخت مشارکتی پالایشگاه در بعضی کشورها مانند اندونزی و سوریه و همچنین ساخت پالایشگاه میعانات گازی پارس در شیراز است».

«نوذری» افزود: «مجموعه این طرح ها هر کدام یک مگا طرح با حجم وسیع سرمایه گذاریست که به علت تلاطم قیمت در بازار به خصوص در بخش کالا ، پس از مناقصات ، میزان کلی سرمایه گذاری مشخص خواهد شد».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضاء سه تفاهمنامه گفت: «هیچ مانعی در گسترش روابط ایران و مالزی وجود ندارد».

«متکی» سطح مناسبات دوکشور را در حوزه های مختلف از جمله تجاری ، اجرای طرح ها و سرمایه گذاری بسیار خوب ارزیابی کرد .

وی همچنین نشست ماه گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در کوالالامپور را یادآور شد و گفت : «زمینه های مختلف موجود برای توسعه مناسبات را مد نظر داریم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «در حوزه مسکن نیز شرکت های مالزیایی اجرای چند طرح ساخت مسکن در ایران را برعهده دارند».

«متکی» اضافه کرد : «علاوه بر این دو کشور در زمینه اجرای مشترک طرح هایی در سایر کشورها از جمله افریقا با هم مشارکت دارند».

وی همکاری ایران و مالزی در اجرای طرح های نفت وانرژی میانمار را به عنوان نمونه ای از این همکاریها نام برد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ا یران حجم خالص تجارت میان جمهوری ا سلامی ا یران و مالزی را یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد.

وی گفت:‌ «در زمینه اجرای طرح های مختلف هم تاکنون بیش از هفت میلیارد دلار طرح تعریف کرده ایم که طرح های جدید نیز به این رقم اضافه خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین