کد خبر: ۸۲۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶

حاشیه‌های همایش سی‌سال قانونگذاری و نظارت در مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروز منتخبان ملت در 8 دوره مجلس به ساختمان سبز بهارستان آمده بودند تا به دور از جناح‌بندی‌ها و اختلاف‌نظرهای سیاسی که با هم دارنند سه دهه قانونگذاری را در کشور به یاد آورند و یاد مدرس شهید را زنده کنند.
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب،‌ از ساعات اولیه صبح چهره‌های سرشناس سیاسی که بعضا امروز در مناصب مختلف فعالیت می‌کنند اما روزی بر صندلی‌های مجلس تکیه زده بودنند وارد مجلس هشتم شدند.

• این برنامه ساعت 10/9 دقیقه با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن آغاز شد وپس از آن کلیپی از تصاویر دسته‌جمعی نمایندگان ادوار پخش گردید و سپس علی لاریجانی در جایگاه رئیس هشتمین دوره مجلس به رسم مهمان‌نوازی به حضار و نمایندگان ادوار و شخصیت‌ها با قرائت اسامی آنها خوشامد گفت و از حضورشان در این همایش تشکر کرد.

• پیش از آغاز مراسم مهمانان در لابی مجلس که از روز گذشته با میز و صندلی‌های گرد چیدمان شده بود پذیرایی شدند کتاب‌هایی از مرکز پژوهش‌های مجلس به آنها هدیه شد.

• از صندلی‌های ویژه و جلو به ترتیب علی لاریجانی، ناطق‌نوری، سیدمحمد خاتمی، سیدمحمد خامنه‌ای، هاشمی شاهرودی، هاشمی رفسنجانی، گلپایگانی، مهدوی کنی و احمد جنتی،‌ مهدی کروبی، محمد یزدی و حداد عادل نشسته بودند.

• جای محمود احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی در بین میهمانان ویژه این همایش خالی بود.

• چهره‌های همچون عزت‌ا...سحابی، علی تاجرنیا، جمیله کدیور، محمود دعایی، ترقی، حسین مظفری،‌ امیررضا خادم، الهام امین‌زاده، محتشمی‌پور، شاهی‌عربلو، عسگر اولادی، هادی غفاری، اسدا... کیان‌ارثی، زهرا اشراقی، سازگارنژاد، موسوی خوئینی،‌حمیده عدالت، ‌علیرضا رجایی، اسحاق جهانگیری،‌ فاطمه کروبی، یدا...اسلامی، از ادوار مختلف مجلس در این همایش حضور داشتند.

• پس از سخنان لاریجانی فیلم کوتاهی از تصاویر و سخنان هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجالس اول تا سوم پخش شد و سپس آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی سخنرانی خود را آغاز کرد.

• هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنان خود که از سیلی خوردن مدرس یاد کرد با صدایی بغض‌‌آلود گفت: «مدرس یک روحانی روانشناس و هوشمند بود که با درایت به آن سیلی پاسخی نداد».

• پس از سخنان هاشمی جمع کثیری از مهمانان در جلوی پای وی بلند شدند و سپس کلیپی از دوران ریاست کروبی در مجس سوم و مجلس ششم پخش شد که در بخشی از آن کلیپ مهدی کروبی در یکی از سالگردهای با یادآوری یاد و خاطره مدرس عنوان کرد که شهید مدرس هیچگاه از تاریخ ایران محو نمی‌شود و از دل هیچ ایرانی یاد و خاطره و مجاهدت‌هایش فراموش نمی‌گردد که پس از پخش این تصاویر دبیرکل حزب اعتماد ملی در جمع نمایندگان ادوار به ایراد سخنرانی پرداخت.

• کروبی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این بخش از گفته آیت الله هاشمی رفسنجانی که عنوان کرد چهره‌هایی که امروز در این مراسم هستند از ذخایر پارلمانی هستند و در بخش اجرا و قضاء نیز دریای دیگری از ذخایر و عتیقه‌ها وجود دارد گفت: «منظور از عتیقه‌ایی که آقای هاشمی عنوان کرد این بود که آنها چهره‌های قدیمی و با اهمیتی هستند و معنی بدی ندارد در زمان ریاست‌ مجلس سوم آقای هاشمی گاهی نمایندگان را نمایندگان عوام خطاب می‌کرد که من هم به ایشان می‌گفتم که اگر ما نمایندگان مجلس عوامیم شما هم رئیس مجلس عوام هستید».

• کروبی در پایان سخنانش گفت: «نماینده‌ایی که از هیات نظارت و بسیج بترسد نمی‌تواند نماینده خوبی باشد که این گفته وی با فریاد احسنت،‌احسنت نمایندگان و کف زدن آنها مواجه شد».

• پس از سخنان کروبی،‌ هاشمی رفسنجانی این جلسه را برای دقایقی ترک کرد اما به محض آغاز سخنان ناطق نوری مجددا به جایگاه خود بازگشت.

• سپس کلیپی از سخنان امام خمینی(ره) خطاب به مجلس و پس از آن تصاویری از ناطق نوری و سخنانش از تریبون ریاست مجلس چهارم و پنجم پخش شد و بعد از آن ناطق پشت تریبون رفت و سخنانی را ایراد کرد.

• ناطق نوری در بخشی از سخنانش به وظایف نمایندگی اشاره کرد و گفت: «نماینده شدن وارستگی می‌خواهد نه وابستگی، صراحت لهجه می‌خواهد با صداقت و تعهد دین و نه لجام‌گسیختگی، سلامت نفس و آزادگی می‌خواهد که این گفته وی با احسنت، احسنت جمعی از نمایندگان مواجه شد».

• حسن کوهکن که به نوعی اجرای این برنامه را به عهده داشت از درخواست برخی نمایندگان احزاب شناسنامه‌دار برای ایراد سخنرانی در جلسه امروز سخن گفت اما به دلیل کمبود وقت از آنها عذرخواهی کرد. کوهکن همچنین به حضار گفت: «خواهش می‌کنم به صندلی‌هایتان برگردید فرصت برای احوال‌پرسی و عرض ارادت در هنگام نهار و نماز وجود دارد».

• پنجمین کلیپی که از مانیتورهای صحن امروز مجلس پخش شد مربوط به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر وظیفه قانونگذاری و نظارت مجلس بود و پس از آن تصاویر حداد عادل و بخشی از سخنان آن در مجلس هفتم پخش گردید که بعد از آن حداد عادل برای سخنرانی پشت تریبون رفت.

• جمعی از نمایندگان در حین برگزاری این همایش برای دیده‌بوسی و احوال‌پرسی در کنار صندلی شخصیت‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری حاضر می‌شدند.

• کوهکن در پایان سخنان حداد عادل در حین خروج حضار از صحن مجلس از آنها برای شرکت در نماز جماعت و پس از آن صرف نهار در رستوران مجلس دعوت کرد.

• این جلسه ساعت 45/11 دقیقه به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین