کد خبر: ۸۲۰۷۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

بلیت هواپیما رسما ۳۰ درصد گران شد

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قانون نرخ بلیت را ۳۰ درصد افزایش دادند.
بلیت هواپیما رسما ۳۰ درصد گران شد
آفتاب‌‌نیوز :

مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما در روز‌های اخیر مدعی شد: شرکت‌ها کار غیرقانونی نکردند و مطابق قانون عمل کردیم؛ اقداماتی که برای توقف افزایش قیمت صورت گرفته، فراقانونی است؛ مجلس پذیرفته که طبق قانون برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و نباید از آن عدول کند. نهایتا شرکت‌ها ناگزیر شدند که بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.

وی درباره درخواست انجمن هواپیمایی برای تغییر قیمت بلیت گفت: سال گذشته بعد از استقرار دولت سیزدهم، مرحوم قاسمی تاکید داشتند که از اول آذر شرکت‌های هواپیمایی ۱۵ درصد نرخ بلیت را کاهش دهند، مشروط بر اینکه دولت یک سری اقدامات انجام دهد که این کاهش قیمت جبران شود؛ اما اقدامی صورت نگرفت. ازجمله اینکه قرار بوده یک سری تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد یا ریالی شدن عوارض فرودگاهی که تحقق پیدا نکرد. با توجه به محدودیت‌های ۶۰ درصدی ظرفیت مسافر به‌دلیل کرونا هم قرار بود خدمات فرودگاهی با قیمت پایین‌تر در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد که این کار صورت نگرفت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره هزینه شرکت‌های هواپیمایی گفت: از ابتدای سال تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز ETS که حدود ۲۴ هزار تومان بود افزایش یافت، به‌علاوه افزایش تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های ما ارزی است و با افزایش بیش از ۳۰ درصدی قطعات و حمل آت‌ها مواجه شدیم، از جمله لاستیک هواپیما که سال گذشته ۱۲۰۰ دلار بود و الان ۲۷۰۰ دلار است و بقیه اقلام همینطور، ضمن اینکه به جهت تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش ۳۹ درصدی دستمزد، هزینه خدمات هم افزایش پیدا کرده است.

اسعدی سامانی ادامه داد: از این رو به سازمان هواپیمایی کشور برای افزایش نرخ بلیت هواپیما درخواست دادیم که در شورای عالی هواپیمایی مطرح شد و به تصویب رسید. همان زمان هم مهندس قاسمی گفتند که این افزایش نرخ در دولت مطرح می‌شود که این موضوع به بعد از عملیات اربعین موکول شد. درحالی که طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاده شده و تابع عرضه و تقاضاست و تخفیفات تکلیفی که برای شرکت‌های هواپیمایی اعمال شده بود برداشته شده و شرکت‌ها مجاز هستند که نرخ را تعیین کنند؛ همچنین مطابق ماده ۵۳ قانون برنامه ششم آزادسازی نرخ بلیت جزو تکلیف دولت است.

وی با بیان اینکه هزینه هر ساعت صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی ۴۰ دلار تمام می‌شود، اما اکنون تنها حدود ۲۰ دلار از مسافران گرفته می‌شود، گفت: انجمن هواپیمایی افزایش ۴۷ درصدی را پیشنهاد داد که ۳۰ درصد در شورا به تصویب رسید و قرار شد بعد از اربعین عملی شود، شرکت‌های هواپیمایی هم علی‌رغم نرخ تحمیلی، به درستی به تکلیف خود عمل کردند، اما بعد از تمام شدن پرواز‌های اربعین، افزایش ۳۰ درصدی نرخ که در شورا تصویب شده بود هم اتفاق نیفتاد و شرکت‌های هواپیمایی تا کنون نجابت به خرج دادند و افزایش قیمت را اعمال نکردند، در حالی که این افزایش قیمت حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح شده و به تصویب رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
3
همه جای دنیا خدمات رقابتی و به نفع مصرف کننده است اینجا قیمت لاستیک و عوارضو از جیب ملت میگیرن.دلارم که من گرون کردم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین