کد خبر: ۸۲۰۸۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

معاون اول قوه قضاییه: اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی نداشتیم

معاون اول قوه قضاییه گفت: آدم غیرمسئولی مصاحبه می‌کند و می‌گوید در فلان شرکت ۹۲ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است. ما بررسی کردیم و دیدیم این چیزی که گفته شده نبوده است. اگر چه تخلفی بوده، ولی ۹۲ هزار میلیارد نیست.
معاون اول قوه قضاییه: اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی نداشتیم
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین مصدق در یک نشست خبری گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب در دستگاه قضایی اتفاقی رخ داده و آن تشکیل قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص قوه قضاییه است. امروز قوه قضاییه بیش از هر زمان دیگری با برنامه در حال حرکت است.برنامه عملیاتی این قرارگاه برای دادگستری‌های سراسر کشور است و سه ماهه سال جاری یعنی دی و بهمن و اسفند ماه در حال اجرا به صورت پایلوت است و از اول سال ۱۴۰۲ تا پایان سال بعنوان برنامه به صورت جدی در سراسر دادگستری‌های کشور تشکیل خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه درباره وظایف قرارگاه گفت: همه می‌دانید هفتم تیرماه هفته قوه قضاییه است و رییس قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی خدمت رهبری مشرف می‌شوند و در سال جاری این اتفاق افتاد، ولی متفاوت با سال‌های پیشین بود. رهبری محور‌هایی را به عنوان مطالبه از قوه قضاییه بیان کردند که همین محورها، مطالبه مردم است و ۸ محور در سخنان حضرت آقا بود. همان روز ما تصمیم گرفتیم برای مطالبه گری مطالب آقا، برنامه ریزی جدی انجام شود و تا سال آینده که رییس قوه قضاییه خدمت رهبری گزارش می‌دهند در رابطه با همین محور‌ها گزارش دهند.

وی افزود: پیشنهاد شد قرارگاه عملیاتی برای پیگیری این محور‌ها تشکیل شود. قرار گاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست‌های رهبری با اعضا تشکیل شد و مسئولیت قرارگاه با معاون اول و دبیر قرارگاه معاون راهبردی است و اعضای این قرارگاه علاوه بر معاون اول قوه قضاییه و معاون راهبردی، رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل و رییس حوزه ریاست قوه قضاییه و دادستان انتظامی قضات و رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و یک شخص حقیقی به انتخاب رییس قوه قضاییه است. قرار گاه تشکیل شد و تاکنون ۱۲ جلسه مستمر داشته است و مصوبات مهمی در خصوص حل مشکلات مردم و مطالبه گری مردم تشکیل و برنامه یکساله آن تدوین شده است. علاوه براین برنامه‌ها سالیان سال ادامه دارد و بگونه‌ای است که ۷ تیر ۱۴۰۲ بتوانیم گزارشی خدمت رهبری ارائه دهیم.

معاون اول قوه قضاییه درباره نتیجه این جلسات در قرارگاه گفت: سامانه‌ای در حوزه معاونت اول برای پیگیری پرونده‌های مهم و ملی تشکیل شده است.

مصدق تاکید کرد: آدم غیرمسئولی مصاحبه می‌کند و می‌گوید در فلان شرکت ۹۲ هزار میلیارد اختلاس شده است. جامعه حق دارد که بررسی کند این ۹۲ میلیارد کجاست؟ ما بررسی کردیم و دیدیم این چیزی که گفته شده نبوده است. اگر چه تخلفی بوده، ولی ۹۲ هزار میلیارد نیست. قوه قضاییه وارد بررسی شد و تا این لحظه کارشناسی‌های انجام شده حاکی است که حداقل بیش از ۵۰ درصد مبلغی که عنوان شده نبوده است. چرا جامعه را متشنج می‌کنید؟ یکی از دستورات رهبری این بوده که امنیت روانی ایجاد شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ مورد از ساختار‌های فسادزا شناسایی شده که ان شاءالله در عمل خواهیم دید نتیجه چه خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر پرونده ۹۲ هزار میلیارد، اختلاس نیست چه عنوانی دارد؟ گفت: من نگفتم اختلاس نیست. من گفتم مبلغی که گفتند اشتباه است و اینکه اختلاس هست یا نیست مربوط به قاضی است لذا کسانی که مسئولیتی در این خصوص ندارند، جامعه را متشنج نکنند. چرا اظهار نظر می‌کنند؟ قاضی باید اظهار نظر کند و بگذاریم جامعه آرامش داشته باشد.

وی درباره نحوه جذب و گزینش قضات در قرارگاه گفت: تدبیری در قرارگاه برای نحوه جذب و گزینش قضات در نطر گرفته شده است. حتما باید فرایندی که در نحوه جذب قضات است تغییر کند، زیرا گاهی فردی که در آزمون شرکت می‌کند دو سال طول می‌کشد. ما باید به سمت نخبه گزینی برویم و حتما برای جذب قضات در قوه قضاییه از نخبگان استفاده کنیم. باید آمادگی داشته باشیم وقتی رییس دادگستری و ... می‌خواهد عوض شود جایگزین داشته باشیم و امیدواریم تا سه الی چهارماه آینده گزارش دهیم که همایشی برگزار کردیم و ۵۰۰ مدیر به عنوان دادستان یک شهرستان و ... به صورت آماده داریم.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه چه زمانی آرای محاکم در سامانه منتشر می‌شود؟ گفت: مقدمات اولیه انجام شده و تعداد متنابهی از آرا در برخی پژوهشگاه‌ها از جمله پژوهشگاه قوه قضاییه قابل دسترسی است و بیش از ۴ میلیون رای همین الان قابل استفاده است و سعی داریم در آینده با توجه به راه انداری سامانه‌ها از جمله سامانه تناد (تحلیل و نقد آراء دادگستری) آرا اعلام شود. ما بر روی این موضوع کار می‌کنیم.

وی درباره گزارش وضعیت اجرای سند تحول گفت: یکی از ماموریت قرارگاه عملیاتی این است که بررسی کند چه مقداری از سند تحول اجرا شده و چه مقدار اجرا نشده است و این کار در حال انجام است. ان شاءالله در پایال یکسال سال ۱۴۰۲ این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی دایمی است و همواره نسبت به آنچه در دادگستری رخ می‌دهد و هر لحظه برنامه اجرایی که برای استان‌ها پیش بینی شده است را رصد می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه مردم و مراجعان به دادگستری چه زمانی نتایج قرارگاه را مشاهده خواهند کرد؟ گفت: برخی برنامه‌ها در بازه زمانی سه ماهه محقق می‌شود و برخی ۶ ماهه باید محقق شود و انچه در قرارگاه رخ داده فقط برنامه ریزی شده است و هنوز عملیاتی نشده است و بیش از ۵۰ درصد برنامه ریزی محقق شده و بعد از تکمیل برنامه‌ها و اجرای برنامه‌ها مردم می‌توانند ۶ یا ۹ ماهه مطالبه گری کنند و ما پاسخ می‌دهیم.


معاون اول قوه قضاییه درباره اصلاح قانون اخلالگران و مفسدان اقتصادی و اینکه موضوع استجازه به کجا رسید گفت: ما از مجلس گله داریم. به اقتضای آن زمان رییس قوه قضاییه وقت تشخیص دادند با آیین دادرسی عادی نمی‌توان به جرایم مفسدان رسیدگی کرد و اجازه موقتی از مقام معظم رهبری گرفتند تا در برخی موارد نسبت به جرایم مفسدان رسیدگی کنند. همواره مشی مقام معظم رهبری ان است که هیچ وقت تخلفی از قانون صورت نگیرد و گفتند در بازه زمانی اجازه این کار را می‌دهم، ولی بروید و قانون را اصلاح کنید. متاسفانه اصلاح قانون با گذشت چند سال که دو سال آن را قوه قضاییه کارش را کرد رخ نداده است و اکنون در نوبت صحن مجلس است و نمی‌دانیم چه زمانی نوبت به بررسی برسد. رییس قوه قضاییه قول داده بودند که در بازه زمانی کمتر به قانون تبدیل شود، ولی نتوانستیم و شرمنده ایم.

وی درباره بودجه قوه قضاییه گفت: ما از دولت و مجلس می‌خواهیم به آنچه که قانون در خصوص قوه قضاییه گفته عمل کنند هرچند که مقدار کافی نیست و نمی‌شود قوه قضاییه را با آن مدیریت کرد. قانون بودجه تنطیم شده و به صراحت عنوان شده که بودجه قوه قضاییه ۲ و ۹ دهم بودجه کشور است، ولی در هیچ دولتی تاکنون ۲ و ۹ دهم بودجه قوه قضاییه تامین نشده است.

مصدق گفت: کتابی از موارد عنوان شده در خصوص قرارگاه آماده شده تا در دادگستری‌های سراسر کشور اجرا شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز گرفتار پرونده‌های کثیر الشاکی هستیم گفت: تصمیم گرفته شده تا کمیته‌ای بین قوا تشکیل شود که مشکلات پرونده‌های کثیر الشاکی حل شود.

مصدق افزود: بیش از ۵۰ مورد از ساختار‌های فساد زا در قوه قضاییه احصاء شده است و در آینده شاهد نتایج مثبت این بررسی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: سند دار شدن اراضی ملی یکی دیگر از اتفاقات مهم در قوه قصاییه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین