کد خبر: ۸۲۰۹۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
اینترنت سراسر ایران برای ۱۰ دقیقه خاموش شد

ماجرای قطع و اختلالات گسترده اینترنت چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد اینترنت ثابت و همراه برای دقایقی در کل کشور قطع شد. اخیرا اختلال‌های اینترنت زیاد شده و دلایل موجهی برای آن اعلام نمی‌شود.
ماجرای قطع و اختلالات گسترده اینترنت چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی‌ها حاکی از آن است که اینترنت ثابت و همراه در بازه زمانی ۱۱:۴۴ تا ۱۱:۵۷ امروز، کاملا قطع و دسترسی کاربران به اینترنت غیرممکن شد. هنوز دلیل این امر مشخص نیست، اما پیگیری از برخی اپراتور‌ها به این نتیجه رسید که ظاهرا مشکلی از سوی ارتباطات زیرساخت وجود داشته است.

نت بلاکس نیز تائید کرده است که ایران یک قطع کوتاه اینترنت در مقیاس ملی را تجربه کرده است. معیارها تاثیری را بر ارائه دهندگان خدمات عمده کشور نشان می دهد که چند دقیقه به طول انجامید.

در جریان برگزاری کنکور نیز برای مدتی اینترنت سراسر کشور قطع شده بود.

از زمانی روی کارآمدن دولت رئیسی اینترنت کشور دچار اختلال شدیدی شده است. قطع، اختلال و فیلترینگ گسترده اینترنت که بعد از مرگ تلخ مهسا امینی و آغاز اعتراضات توسط دولت رئیسی اعمال شده، باعث خسارت گسترده به کسب و کارهای مردم و نارضایتی شدید شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز اخیرا دستور داده بود که کندی سرعت اینترنت رفع شود. با این حال بعد از این دستور اختلالات اینترنت بیشتر شده است!

خبرگزاری ایسنا نوشته است که پیگیری‌ها برای مشخص شدن علت این موضوع از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت کشور به این نتیجه رسید که این شرکت در حال بررسی این موضوع بوده و به زودی اطلاعیه‌ای در راستای توضیح علت این مساله منتشر خواهد کرد.

گفتنی است سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران که وضعیت شبکه اینترنت را نشان می‌داد، در روز‌های گذشته از دسترس خارج شده است.

اختلال در اینترنت کشور طی هفته گذشته هم وجود داشت که در نهایت سهراب آغ بیات- معاون فنی شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور - درباره دلیل اختلال رخ داده در اینترنت کشور اظهار کرد: با توجه حجم ترافیک داخل کشور و توسعه‌ای که باید اتفاق بی افتد، موقتا شاهد افت ترافیکی هستیم که با تلاش شبانه روزی همکاران شرکت ارتباطات زیرساخت، ان شاءالله این مشکل در حال حل شدن است و به زودی دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد.

وی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل اختلال پیش آمده گفته بود با تحمل و صبوری که انجام می‌دهند به ما اجازه دهند که این مشکل حل شود. اما پس از اظهارات معاون شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رفع مشکل مرکز تبادل ترافیک کشور خبر داده و تاکید کرد که هم اکنون سکو‌های داخلی و پیام رسان‌ها بدون مشکل مشغول خدمات رسانی به هموطنان هستند و وضعیت خدمات داخلی به حالت عادی برگشته است.

سایت ماهامنامه پیوست نیز نوشت: داده‌های به‌دست‌آمده از رادار ابرآروان نشان می‌دهد اینترنت در ظهر امروز برای دقایقی به‌ طور کامل از دسترس خارج شد. برخلاف دفعات پیش که این اختلالات بیشتر در نیمه شمالی کشور دیده می‌شد این بار دیتاسنترهای شیراز نیز با مشکل جدی مواجه بودند.

بر اساس داده‌های اعلام‌شده از سوی ابردراک، طی اختلال روز جاری، پهنای باند بین‌الملل کشور کامل قطع و شبکه داخلی نیز دچار اختلال شدید شد. این در حالی است که پهنای باند IPM با اختلال روبه‌رو نشد و در میان دیتاسنترهای مختلف آسیاتک زودتر از باقی شرکت‌ها به سرویس عادی بازگشت.

برآورد می‌شود بیش از ۱۰ دقیقه اینترنت کشور به صورت کامل قطع شد. طبق اعلام شرکت ابرآروان این اختلال از ساعت ۱۱:۴۲ آغاز شد و تا ۱۲:۰۳ دقیقه ادامه داشت.

اختلالات اینترنت از هفته گذشته آغاز شد و همزمان با بروز اختلال در ساعت ۲۱ دوشنبه‌شب هفته گذشته دسترسی به برخی پلتفرم‌های فیلترشده مانند گوگل‌پلی آزاد شد، با این حال ساعتی بعد به‌دنبال رفع اختلال این دسترسی‌ها نیز مجدداً مسدود شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در ابتدای هفته جاری در بیانیه‌ای کوتاه از مردم خواست صبور باشند و این اختلالات را ناشی از اقداماتی که در راستای توسعه شبکه انجام می‌شود دانست. بیانیه این شرکت توضیح بیشتری در این رابطه نداده است.

در کشورهای مختلف معمولاً اقدامات به‌روزرسانی در زمانی انجام می‌شود که با قطع شریان‌های ارتباطی، کمترین تاثیر را در زندگی روزمره کاربران داشته باشد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در مورد اختلالات اینترنت، سایت مرکز تبادل ترافیک تهران را که یکی از مراجع کارشناسان و رسانه‌ها برای ارزیابی وضعیت شبکه در کشور بود مسدود کرد.

در روزهای پیش، بعد از اختلال اینترنت، معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم از پایان اختلال اینترنت تا روز شنبه خبر داده بود. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت در اظهارنظر رسمی خود مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه را دلیل افت کیفیت عنوان کرده بود. سپس معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر افت کیفیت اینترنت درباره اختلال اینترنت گفت: به دلیل حجم ترافیک داخل کشور توسعه‌ای باید در شبکه اتفاق بیفتد [به همین خاطر] موقتاً شاهد افت ترافیک هستیم. سهراب آغ‌بیات درباره اختلال در اینترنت ثابت افزود: این مساله نیز به توسعه شبکه مربوط می‌شود. به زودی این مشکل با توسعه‌ای که انجام می‌گیرد برای هموطنان‌مان حل خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
6
کی به کیه. نه کسی پاسخگوست نه کسی توضیح می ده و هر
... که دلشون می خواد با اینترنت وقت و اعصاب ما ... و در ادامه می گن چرا مهاجرت می کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
4
سایت های خارجی به سختی باز میشوند یا در اکثر موارد غیر قابل دسترس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
6
همان طرح صیانت است که بی نتیجه هم خواهد بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
5
قطع ارتباط جهانی اینترنت بزرگ ترین اشتباه نظام است
که تمام اقشار جامعه را معترض ویکدست میکند
که .... گران تر از گران تمام خواهد شد
که دیگر فرصت باز نگری هم نداشته باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین