همه آنچه گفته شد، محتوای کلی یک تیزر در راستای معرفی مزیتهای ازدواج است که به تازگی در فضای مجازی وایرال شده و مشخص نیست، دقیقا به سفارش کدام نهاد و یا ارگان ساخته شده است! اما آنچه ما میبینیم، بازخورد مخاطبان است که در بهترین حالت با این جمله به این تیزر واکنش نشان دادهاند: «تموم شد؟ خیلی تاثیرگذار بود!»
این چندمین بار است که تولید محتوا و تبلیغات درباره ازدواج و معیارهای ازدواج آسان حاشیهساز میشود؛ نمونهاش جلسه سال گذشته وزرات ورزش و جوانان با به اصطلاح شاخهای مجازی بود که صدای خیلیها را درآورد و حالا تیزر جدیدی درباره مزیتهای ازدواج وایرال شده است که انگار هم باز هم تاثیرگذار نیست!
از زمان انتشار این ویدئو، کاربران واکنشهای متعددی به آن دادهاند که حتی یکی از آنها هم مثبت نیست. واکنشهایی که لایههای مختلفی دارند و انگار همه آن لایهها از ذهن سازنده تیزر دور بوده است.
واکنش خانمها: تبلیغ ازدواج یا ماشین لباسشویی؟
برخی از کاربران معتقدند که این تیزر، صرفا آقایان را مخاطب قرار داده و رسما هیچکدام از مزیتهای ازدواج را به بانوان نشان نداده است! در این تیزر مردی خوشبخت معرفی شده است که از لحظهای که از خواب بیدار میشود تا خود شب در حال سرویس گرفتن از همسرش است، اما تنها کاری که برای او انجام میدهد، خرید چند شاخه گل نرگس است!
گروه دیگری از کاربران که اغلب از میان خانمها هستند، معتقدند که ارائه محتوا در این تیزر هیچ فرقی با با تبلیغ یخچال و ماشینلباسشویی ندارد. آنها معتقدند که محتوای این اثر، نسبت به زنان توهینآمیز است و انگار میخواهد به آقای بگوید: «بهتر است به جای اینکه ماشین لباسشویی بخرید، زن بگیرید!»
واکنش آقایان: پس پول چی؟
آقایان نیز دیدگاههای خودشان را درباره این اثر داشتهاند؛ مثلا مخاطبی نوشته است: «فرق بین این دو مرد فقط این است که مرد متاهل پول داشته و توانسته ازدواج کند؛ و پول همان چیزی است که سازنده این تیزر آن را نادیده گرفته است!»
چند کاربر دیگر نوشتهاند، اینکه مرد مجرد سوار ماشین شخصی و مرد متاهل سوار تاکسی میشود، معنایش این است که اگر مجرد باشی، همه پولهایت را برای خودت جمع میکنی و میتوانی ماشین بخری!
کاربری دیگر نوشته است: «این کلیپ فقط نشون داد، تعلیم و تربیت در برخی خانوادهها بسیار جای کار دارد. حتی یک بچه یکساله بلد است که صبحانه خودش را روی میز بگذارد، اما مرد به این بزرگی هیچچیزی از وظایف فردی و اجتماعیاش نمیداند.».
اما بخش طنز ماجرا!
فارغ از نگرشهای منتقدانه، نگرشهای طنزآمیز زیادی نسبت به این تیزر وجود داشته است؛ مثل: «این تبلیغ زن گرفتن بود یا آشپز گرفتن؟»؛ «سازنده به شدت به جمله مزخرف زن بگیر، درست میشه! اعتقاد داشته...»؛ «به جرات میگم که سازنده این کلیپ توی عمرش حتی یکبار پیتزای سرد و شب یخچالمونده نخورده!»؛ «من و خانمم سر پیتزای از شب قبل مونده دعوامون میشه!»
چرا این تیزر تاثیرگذار نیست؟
شاید آنچه باعث شده این تیزر با حجم زیادی از انتقاد مواجه شود، این است که روند ازدواج تنها در قصد و نیت و انتخاب شخص مناسب خلاصه نمیشود؛ بلکه آنچه مهم است، فراهم شدن زیرساخت ازدواج است؛ آنچه کاربران را ناراحت و وادار به واکنش میکند، این است که وقتی برای اغلب جوانان شرایط آسانی برای ازدواج وجود ندارد، پس این تیزر که صرفا به خوردن ناهار و شام یک زن و شوهر در کنار هم میپردازد، به هیچ عنوان در مسیر تبلیغ مزایای ازدواج تاثیرگذار نیست.
به اعتقاد جامعهشناسان، اشتغال مهمترین زیر ساخت موضوع ازدواج است و ازدواج در کنار بیکاری، مشکلات فرد را دوچندان کرده و عرصهی زندگی را تنگ خواهد کرد.