کد خبر: ۸۲۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

مردم ۱۱۱ روستای آهوران در پی اینترنت و آنتن تلفن!

بخشدار آهوران گفت: از مجموع ۱۱۱ روستا فقط ۲۱ روستا دارای اینترنت با پوشش ضعیف هستند و ۸۱ روستا فاقد اینترنت بوده و ۱۸ روستا هیچگونه ارتباط تلفنی ندارند.
مردم ۱۱۱ روستای آهوران در پی اینترنت و آنتن تلفن!
آفتاب‌‌نیوز :

ابابکر نیک نژاد بخشدار آهوران از توابع نیکشهر گفت: مردم برای یک ارتباط تلفنی باید کیلومتر‌ها پیاده راه بروند یا اینکه برای برقراری یک تماس بالای کوه‌ها می‌روند. تعدادی از روستا‌های منطقه هنزران (اسلام آباد، کندگزی، رودبالوگ و گواتامی) که از حوزه سرزمینی آهوران هستند فاقد پوشش هر گونه ارتباط تلفنی می‌باشند.  روستا‌های پتک، شیزین پتان، کرتکان شیپ، زییگ بالا، زییگ پایین، کلدان، گروک دپ، شهردراز، آبرین، کس مزور، بجوکان بالا، بجوکان پایین، بیتیچ دپ، ناصرآباد و بومه دن فاقد هرگونه ارتباط تلفنی می‌باشند.

به گفته نیک نژاد روستای کروز گلکی و راهین گتان سایت همراه اول نصب و با وجود گذشت قریب به یکسال هنوز تجهیز و راه اندازی نشده اند که امیدواریم با راه اندازی این ۲ سایت روستا‌های کروز دپ و رهتوک دپ نیز تحت پوشش ارتباطی قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص اینترنت باید عنوان کنم سایت‌های همراه اول هیتکان، توکلی بالا، مهند، سرزه و گلیندر (که مرکز دهستان کهیری را تحت پوشش دارد) تاکنون فاقد پوشش اینترنت می‌باشند، افزود: از سایت‌های کوه نور که اخیرا تحت پوشش ایرانسل قرار گرفته اند سایت‌های روستا‌های پتکان، زهرکان و گوهچ هنوز فاقد پوشش اینترنت می‌باشند.

وی ادامه داد: قابل به ذکر است طی ۳ سال اخیر شهر چانف سایت همراه اول از ۳ G به ۴ G و سایت ۴ G ایرانسل راه اندازی شده است و همچنین ۲۱ روستا تحت پوشش اینترنت ۳ G و ۴ G قرار گرفته اند که جا دارد از تلاش همه مسوولان و دست اندرکاران تشکر شود.

بخشدار آهوران با اشاره به اینکه ۵ خانه بهداشت در دهه فجر سال ۱۴۰۰ در بخش آهوران کلنگ زنی شده و به حال خویش رها شده اند افزود: چرا وقتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بودجه ساخت برای طرحی را ندارد پروژه را کلنگ زنی می‌کند.

نیک نژاد تصریح کرد: متاسفانه به غیر از روستای گوانک و مرکز بخش یعنی چانف تمامی ۱۰۹ روستای بخش آهوران تاکنون بعد از گذشت ۴۴ سال فاقد شبکه آب شرب هستند و تا این لحظه دولت هیچ برنامه‌ای برای اجرای شبکه آبرسانی آن‌ها ندارد و خدا می‌داند که تا چند سال دیگر از آب بهره‌مند شوند، چون حتی یک روستای آن در طرح جهاد آبرسانی گنجانده نشده است.

وی بر اجرای طرح هادی در ۵۰ روستا و مشخص کردن کاربری‌های مختلف و آسفالت معابر، اجرای پارک و فضای سبز در ۴۵ روستا تاکید و افزود: تعریف زمین به افراد متقاضی از جمله نیاز‌های مهم یک روستا است که باید مد نظر مسوولان باشد.

نیک نژاد بر ساخت ۳ جایگاه سوخت استاندارد در مرکز بخش چانف، دهستان کهیری و محدوده برشک، ۲ تاسیسات گاز مایع با ظرفیت حداقل ۴۰ یا ۶۰ تن مخزن ذخیره در چانف و محدوده روستا‌های مشکنت وکهیری و یک جایگاه گاز CNG برای سوختگیری خودرو‌ها دوگانه سوز در شهر چانف تاکید کرد و افزود: متاسفانه مردم بخش آهوران با ۱۴ هزار نفر جمعیت برای تهیه یک سیلندر گاز به شهرستان نیکشهر و یا ایرانشهر بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر را می‌پیمایند. مردم مشکلات زیادی را در پیش رو دارند و برای یک باک بنزین نیز سخت در رنج هستند.

وی از جمله مشکلات حوزه آموزش و پرورش را کمبود شدید کلاس درس استاندارد، ۲ شیفته بودن مدارس و برگزاری کلاس‌های برخی مدارس بصورت مختلط و تدریس چند پایه در یک کلاس عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود دولت و یا خیران برای ساخت حداقل ۳۰۰ کلاس درس با امکانات سرمایشی و گرمایشی، محوطه سازی، ساخت دیوار برای مدرسه و فضاسازی مناسب محیط مدرسه اقدام کنند.

بخشدار آهوران ادامه داد: توزیع کیف، کفش، لوازم التحریر و لباس گرم و تحویل کت و کاپشن بین دانش آموزان توسط خیران را درخواست دارم، آنان به یاری دانش آموزان محروم بشتابند.

وی با بیان اینکه بخش آهوران در عقب ماندگی و محرومیت شدیدی در تمام شاخص‌ها بسر می‌برد، افزود: ۳۲۷ کیلومتر راه خاکی در سطح بخش وجود دارد که مسیر تردد مردم از مسیر رودخانه است و حتی مسوولان حوزه راه حاضر نیستند تا یک سال راه عشایران را رگلاژ و تسطیح کنند و عنوان می‌کنند که اداره عشایری باید رگلاژ کند، این در حالی است که این اداره هیچ ماشین آلاتی ندارد که کاری انجام دهد.

نیک نژاد استقرار اداراتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، برق، آب و فاضلاب، ثبت احوال، بهزیستی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و آموزش و پرورش را خواستار شد و افزود: آهوران در فروردین سال ۱۳۹۲ به بخش ارتقا پیدا کرده و تاکنون با گذشت حدود ۱۰ سال تغییر محسوسی از نظر امکانات رفاهی و استقرار ادارات نکرده و همچنان حالت دهستان است لذا برای توسعه و آبادانی نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است.

وی همچنین بر توزیع نفت سفید به ازای هر نفر ۲۰۰ لیتر طی هفت ماه از سال با توجه به فصل سرما و مشکلات مردم منطقه نیز تاکید کرد.

وی گفت: چرا بخش آهوران که از نقاط کوهستانی و سردسیر جنوب استان سیستان و بلوچستان است، نفت سفید به اندازه سایر نقاط کشور و یا حتی همین استان توزیع نمی‌شود، که باید مسئولین به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

احمد بلیده‌ای از معتمدان بخش آهوران نیز گفت: متاسفانه در برخی از نقاط شهری و روستایی بخش آهوران شهرستان نیکشهر ما شاهد مشکل آنتن دهی خطوط تلفن‌های همراه و عدم دسترسی به اینترنت هستیم که زندگی مردم را مختل کرده است و برای یک تماس مردم بالای کوه‌ها می‌روند یا مجبورند چند کیلومتر مسیر را طی کنند. بدون آنتن دهی و بدون اینترنت حتی کارتخوان‌های مغازه‌ها هم کار نمی‌کنند و مردم برای تهیه آذوقه خود با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا نمی‌توانند مایحتاج خود را تهیه کنند. حتی یک اداره برای خدمات رسانی دایر نشده و هیچ بانکی در بخش آهوران وجود ندارد تا مردم مراجعه کنند.

مهیم بلوچی فعال اجتماعی نیز گفت: از هر چند وقت اینترنت خطوط تلفن همراه در بخش آهوران قطع و آنتن دهی جهت برقراری مکالمه دچار اختلال شده است و این قطع و وصلی مکرر اینترنت، خسارات زیادی به کسب و کار مردم وارد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین