کد خبر: ۸۲۱۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا راهی خاورمیانه می‌شود

هشدار آمریکا به ترکیه و امارات بخاطر دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه

معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا با سفر به خاورمیانه قصد دارد به ترکیه و امارات در مورد دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و روسیه هشدار دهد.
هشدار آمریکا به ترکیه و امارات بخاطر دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

روبترز مدعی شده یک مقام آمریکایی برای اعلام هشدار واشنگتن به امارات و ترکیه در مورد دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه راهی خاورمیانه می‌شود.

برایان نلسون، در سفر هفته جاری خود به ترکیه و خاورمیانه به این کشور‌ها و شرکت‌ها هشدار می‌دهد که در صورت معامله با شرکت‌ها نهاد‌هایی که تحت تحریم آمریکا هستند، ممکن است دسترسی به بازار‌های گروه هفت را از دست بدهند، زیرا واشنگتن به دنبال خنثی‌سازی تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور به دلیل تهاجمش به اوکراین است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، نلسون، معاون وزیر امور تروریسم و اطلاعات مالی، که از امروز (یک‌شنبه ۲۹ ژانویه) به عمان، امارات متحده عربی و ترکیه سفر خواهد کرد، مقرر است با مقامات دولتی و همچنین شرکت‌ها و موسسات مالی دیدار کرده تا تاکید کند که واشنگتن به اجرای قاطعانه تحریم‌های خود ادامه خواهد داد. این وزارتخانه اعلام کرد: «افراد و مؤسساتی که با نهاد‌های تحریم شده تجارت کنند، به طور بالقوه دسترسی به بازار‌های G۷ را از دست می‌دهند».

در طول این سفر، نلسون درباره تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای خنثی‌سازی تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال شده به دلیل جنگ وحشیانه این کشور علیه اوکراین، فعالیت‌های ایران در منطقه، ریسک‌های مالی غیرقانونی که رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند و سرمایه‌گذاری خارجی صحبت خواهد کرد.

این سفر آخرین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه داری به ترکیه، پس از یک رشته هشدار سال گذشته از سوی مقامات آمریکایی در مورد تحریم‌ها است و اکنون واشنگتن فشار بر آنکارا را برای اطمینان از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه روسیه افزایش داده است.

سفر نلسون هم‌زمان با بروز تنش در روابط بین ایالات متحده و ترکیه است، زیرا این دو متحد عضو ناتو بر سر بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند. اخیراً، امتناع ترکیه از موافقت با پیشنهاد‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، واشنگتن را نگران کرده است. این در حالی است که آنکارا از این‌که درخواستش برای خرید جنگنده‌های F-۱۶ به طور فزاینده‌ای با پیوستن دو کشور شمال اروپا به ناتو مرتبط شده، خشمگین است.

گفته شده نلسون در ۲ تا ۳ فوریه از آنکارا، پایتخت ترکیه و مرکز مالی استانبول بازدید خواهد کرد. سخنگوی وزارت خزانه داری به رویترز گفته که او به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار خواهد داد تا از تراکنش‌های مرتبط با انتقال فناوری با استفاده دوگانه که در نهایت توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود، اجتناب کنند، چرا که اقلام دو منظوره می‌توانند کاربرد‌های تجاری و نظامی داشته باشند.

واشنگتن و متحدانش از زمان حمله به این کشور چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و تبدیل شدن شهر‌های اوکراین به ویرانه شده است. ترکیه تهاجم روسیه را محکوم کرده و پهپاد‌های تهاجمی به اوکراین فرستاده است. در عین حال، این کشور با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالف است و روابط نزدیکی با مسکو و کیف، همسایگان خود در دریای سیاه دارد. این کشور هم‌چنین تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است. برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای دارایی‌های روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده یا به دنبال خرید آن هستند، در حالی که برخی دیگر از روس‌ها دارایی‌های بزرگی را در این کشور نگهداری می‌کنند. اما آنکارا متعهد شده است که تحریم‌های بین المللی در ترکیه دور زده نخواهد شد.

واشنگتن هم‌چنین نگران دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. ایالات متحده ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه سیتکی آیان تاجر برجسته ترکیه‌ای و شبکه شرکت‌هایش اعمال و او را متهم کرد که به عنوان تسهیل کننده فروش نفت و پولشویی به نمایندگی از سپاه پاسداران ایران عمل می‌کند.

سخنگوی نلسون گفته زمانی که در امارات متحده عربی حضور دارد، به «رعایت ضعیف تحریم‌ها» در این کشور اشاره خواهد کرد. واشنگتن مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی به دلیل فرار از تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرده و روز پنج‌شنبه یک شرکت هواپیمایی مستقر در امارات را به دلیل حمایت از شرکت مزدور روسی واگنر، که در اوکراین می‌جنگد، تحریمکرد. وزارت خزانه‌داری هم‌چنین گفت، نلسون در عمان با همتایان خود برای بحث در مورد همکاری در زمینه مقابله با تامین مالی غیرقانونی، از جمله تامین مالی تروریسم، ملاقات خواهد کرد.

این سفر در شرایطی انجام شده که در هفته‌های گذشته، برت مک‌گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه هم به عراق سفر کرده کرده بود. گفته شده یکی از اهداف این سفر، درخواست او از مقامات عراقی برای جدی‌تر گرفتن تحریم‌های مالی علیه ایران و جلوگیری از جریان انتقال دلار به ایران بوده است.

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین