کد خبر: ۸۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

هواشناسی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲؛ هشدار بارش سنگین برف در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی در ۲۰ استان خبر و نسبت به احتمال بارش برف سنگین در ۱۲ استان هشدار صادر کرد.
هواشناسی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲؛ هشدار بارش سنگین برف در ۱۲ استان
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی عمده فعالیت سامانه بارشی طی امروز برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، خوزستان، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب کردستان به‌صورت بارش برف و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی است.

این وضعیت فردا پنجشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، شمال استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق استان‌های فارس، کرمان، یزد و خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

روز جمعه نیز در شمال غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق بارش روی می‌دهد. از بعدازظهر شنبه هفته آینده دوباره در شمال غرب و یکشنبه در شمال غرب و شمال شرق بارش پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف و احتمال کولاک برف، رخداد مه، کاهش دید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، گلستان، یزد، فارس، اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: آذربایجان شرقی، زنجان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، همدان، کرمان، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، نوار جنوبی یزد.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیر‌های کوهستانی، احتمال انسداد محور‌های روستایی در اثر شدت بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی محدود معابر، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، احتیاط و ترجیحا اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها و انجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی.

توصیف سامانه اول: تقویت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، خراسان جنوبی.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال بوشهر.

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفر‌های خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب اصفهان، یزد.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و سست، احتمال سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین