کد خبر: ۸۲۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

ادعای آذربایجان علیه ایران

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت، حکومت ایران می‌کوشد از افشای جوانب حمله تروریستی به سفارت این کشور جلوگیری کند. دولت باکو ۳۹ نفر را در ارتباط با شناسایی یک "شبکه جاسوسی مرتبط با ایران" دستگیر کرد.
ادعای آذربایجان علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش دوویچه‌وله؛ وزارت کشور جمهوری آذربایجان از بازداشت ۳۹ نفر در عملیات مقابله با "شبکه جاسوسی ایران" خبر داد. در اطلاعیه این وزارت‌خانه آمده که این افراد در پوشش امور دینی به "اقدامات خرابکارانه و اخلالگرانه" مشغول بودند: «آن‌ها در واقع به رهنمود سرویس‌های ویژه ایرانی عمل می‌کردند.»

یک روز قبل، خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان "آپا" گفته بود که هفت مظنون به جاسوسی برای ایران بازداشت شده‌اند. خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت کشور آذربایجان نوشته بود که مراکز مرتبط با ایران، شبکه تلویزیونی "اینترآز" و "سلام نیوز" از سوی پلیس بازرسی شده‌اند.

"آپا" روز چهارشنبه ۱۲ بهمن عنوان کرد که دستگیرشدگان خود را مذهبی جلوه می‌دادند و در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ برای ایران مشغول بودند.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای گفته که باکو خواستار محکومیت بین‌المللی و مجازات عاملان حمله تروریستی به سفارتش در تهران بوده، اما حکومت ایران کوشیده جلوی انعکاس گسترده این حمله و چگونگی آن را بگیرد.

این بیانیه، مصداق امر را تکاپوی ایران برای جلوگیری از محکومیت حمله در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا و دفتر هماهنگی جنبش غیرمتعهد‌ها دانسته است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان یادآور شده که تهران به دنبال حمایت اعضای جنبش غیرمتعهد‌ها بود، اما از بین ۱۲۰ کشور، فقط موافقت سوریه و هند را جلب کرد. این وزارت‌خانه با تقبیح "اقدام تحریک آمیز" ایران" افزوده که باکو از کلیه امکانات بین‌المللی برای محکومیت گسترده حمله تروریستی به سفارتش در تهران استفاده خواهد کرد.

حمله مسلحانه به یک نمایندگی دیپلماتیک در تهران درسطح جهانی محکوم شده است. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از جمله گفت: «هر تهاجم علیه جمهوری آذربایجان تهاجم به ترکیه تلقی می‌شود.»

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان بلافاصله پس از حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران، این اقدام را تروریستی خواند و دستور تخلیه نمایندگی دیپلماتیک کشورش را داد.

دوشنبه سفیر و کلیه ۵۳ کارمند سفارت و خانواده‌هایشان با یک هواپیمای اعزامی از باکو، به کشورشان برگشتند پیکر رئیس تیم حراست سفارت که در حمله کشته شد نیز با تشریفات ویژه نظامی در فرودگاه تشیع شد.
باکو سه‌شنبه نیز به شهروندان هشدار داد که تنها در صورت ضرورت به ایران سفر کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین