صادق در گفتگو با انتخاب در رابطه با چالشهایی که فیلترینگ اینترنت برای استارتاپها پدید آورده، اظهار کرد: بزرگترین چالشی که همه استارتاپها و بازی سازها پس از محدودیتهای اخیر، با آن درگیر هستند و عملا ریشه صنعت دیجیتال را میخشکاند، به ویژه در صنعت بازی سازی که در ایران صنعتی نوپا است؛ فیلتر شدن گوگل پلی است. متاسفانه دوستان به راحتی میگویند تنها دو اپلیکیشن واتس آپ و اینستاگرام فیلتر شده است، ولی هیچ اشارهای به فیلتر شدن گوگل پلی نمیکنند که نزدیک به دو الی سه ماه است که فیلتر است.
وی افزود: ابزارهای توسعهای که بازی سازان نیاز دارند در گوگل پلی است و نمیتوانند از آنها استفاده کنند ضمن اینکه بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمد بازی سازها از گوگل پلی بود که به نحوی با دور زدن موانع بازیهای خود را منتشر میکردند، اما با فیلتر شدن گوگل پلی عملا دسترسی پلیرها و کاربران به گوگل پلی قطع شده است و کانال درآمدی بزرگی از بین رفته است. بالای ۶۰٪ از درآمد ما از گوگل پلی است که امروز فیلتر است و عملا با این قضیه ما را به نابودی میکشانند.
این فعال استارتاپی خاطرنشان کرد: ما بر سر این موضوع به وزیر ارتباطات دولت رییسی نامه زده ایم و در قالب کمیسیون صنف بازی سازان گفته ایم که چه مشکلاتی داریم. پیامدهای فیلتر گوگل پلی به طور شفاف گفته شده و امروز در جریان هستند، ولی به راحتی اعلام کردند که این مساله در اختیار من نیست و کمیته یا کارگروه جرایم رایانهای قوه قضاییه این مساله را تعیین میکند. درحالیکه خود وزیر جزو این کارگروه است و میتوانست تلاشی برای حل این مشکل بکند.
صادق اضافه کرد: تمام مسئولین دولتی از حل مشکلات در فضای اینترنت شانه خالی میکنند و ما بارها از آنها خواسته ایم چالشها رفع شود، ولی جوابی نگرفتیم. متاسفانه مساله بزرگتر از این است و صنعت دیجیتال در حال رشد است و با این محدودیتها رو به نابودی میرود.
او با اشاره به اینکه رییس جمهور در مسئله برنامههای رایانهای پیشنهاد خودکفایی داده بود، گفت: این مساله مثل آن میماند که در صنعت خودرو سازی بگوییم ما میتوانیم خودروهایی در کیفیت اروپا یا ژاپن تولید کنیم. وضعیت ما در دنیای استارتاپ نیز به همین صورت است. در اصل ابزارهای داخل کشور و پلت فرمهایی که به عنوان استور در داخل کشور فعالیت میکنند مثل امروز ابزارهای داخلی هیچ وقت نمیتوانند جایگزین گوگل پلی و برنامههای خارجی شوند