کد خبر: ۸۲۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

نشانه‌های مخفی حمله قلبی

زمانی که چیزی در دهان شما قرار ندارد اما با احساس خفگی مواجه هستید، به‌سرعت به بیمارستان مراجعه کنید. یک حمله قلبی می‌تواند در قالب احساس خفگی یا سوزش در گلو خود را نشان دهد.
نشانه‌های مخفی حمله قلبی
آفتاب‌‌نیوز :

حملات قلبی همواره رویدادهایی نیستند که با احساس درد در سینه یا بی حسی در دست همراه باشند. در واقع، بنابر مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شد، ۴۵ درصد تمام موارد حملات قلبی در این کشور «خاموش» بوده اند، به این معنی که با علائم آشکار همراه نبودند.

پس چگونه می‌توانیم از خود در برابر چیزی که خاموش اما مرگبار است، محافظت کنیم؟ افزون بر ترک عاداتی که در زمینه آسیب رساندن به قلب شناخته شده هستند، شما می‌توانید با آگاهی از نشانه های هشدار دهنده حمله قلبی که در ادامه ارائه شده‌اند و به راحتی می‌توان آنها را با مسائل روزانه اشتباه گرفت، هرچه بهتر این شرایط را تشخیص دهید.

گرگرفتگی‌ها
حتی اگر زنی در مسیر ورود به دوران یائسگی هستید، نباید این گونه فرض کنید که گرگرفتگی هایی که تجربه می کنید در نتیجه تغییرات هورمونی رخ می دهند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در کانادا با حضور ۱,۰۱۵ بیمار که تجربه حمله قلبی داشتند، نشان داد که تقریبا ۴۵ درصد مردان و ۵۵ درصد زنان احساس داغی یا گرگرفتگی را به عنوان یک علامت سندرم کرونری حاد را تجربه کرده‌اند که اصطلاحی کلی برای یک انسداد قلبی است و شامل حملات قلبی نیز می شود.

سرگیجه
سرگیجه برای افراد بسیاری علامتی نه چندان جدی است، اما این شرایط می تواند به تجربه یک حمله قلبی اشاره داشته باشد. در همان مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در کانادا انجام شد و در نشریه JAMA منتشر شد، تقریبا ۲۴ درصد بیماران مرد و ۲۷ درصد بیماران زن سرگیجه را به عنوان یکی از علائم مرتبط با حمله قلبی گزارش کردند.

تنگی نفس

فعالیت‌های بسیاری مانند تمرینات ورزشی در فضای باز و یا بالا رفتن از تعداد زیاد پله می توانند موجب تنگی نفس شما شوند و این شرایط عادی است. اما اگر زمانی که برای بستن بند کفش خود خم شده اید یا از روی مبل بلند می شوید با تنگی نفس مواجه می‌شوید، قطعا باید به این شرایط توجه داشته باشید. در مطالعه سال ۲۰۱۳ که در نشریه JAMA منتشر شد، تنگی نفس چهارمین علامت شایع بین بیماران سندرم کرونری حاد بود و در مجموع ۴۵ درصد مردان و زنان این شرایط را تجربه کرده بودند.

پشت درد
افزون بر بلند کردن وزن سنگین و تمرینات ورزشی نامناسب، حملات قلبی نیز می توانند دلیل احساس درد در پشت بدن انسان باشند. اگر یک زن هستید باید به طور خاص این درد را جدی بگیرید. در مطالعه‌ای که در نشریه JAMA منتشر شد، تنها ۲۷ درصد مردان احساس درد در پشت بدن خود را طی حملات قلبی گزارش کردند، در شرایطی که حدود ۴۳ درصد زنان این علامت را تجربه کرده بودند.

فک‌درد

به گفته انجمن قلب آمریکا، فک درد یا احساس ناراحتی در این قسمت یکی از بسیار نشانه های هشدار دهنده حمله قلبی است که افراد معمولا نادیده می گیرند، اما در واقع علامتی شایع است. در مطالعه ای که در نشریه JAMA منتشر شد، ۱۳ درصد مردان و ۲۴ درصد زنان مواجهه با فک درد و یا دندان درد را گزارش کردند.

درد و ناراحتی در معده
حالت تهوع، سوء هاضمه، معده درد، و ناراحتی معده برخی از علائم هشدار دهنده شایع حمله قلبی اپی‌گاستریک هستند. در واقع، مطالعه ای درباره ۲,۰۰۹ بیمار حمله قلبی که در سال ۲۰۱۸ در نشریه Circulation منتشر شد، نشان داد، تقریبا ۶۷ درصد زنان و ۵۳ درصد مردان برخی علائم مرتبط با معده را گزارش کرده اند.

تعریق فراوان
زمانی که هوا خنک است یا فعالیت خاصی انجام نمی دهید، اما تعریق شدید را تجربه می کنید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. در همان مطالعه ای که در نشریه Circulation منتشر شد، ۵۳ درصد زنان و ۵۶ مردان تعریق فراوان طی حملات قلبی خود را گزارش کردند.

سردرگمی
اگرچه کمتر شایع است، گم گشتگی می تواند یکی از نشانه ای احتمالی یک حمله قلبی باشد. در همان مطالعه که در نشریه Circulation منتشر شد، تقریبا ۱۲ درصد زنان و ۱۱ درصد مردان تجربه سردرگمی هنگام حمله قلبی خود را گزارش کردند.

دست درد
اگر با احساس درد در سینه مواجه نیستید نباید این گونه نتیجه گیری کنید که با حمله قلبی مواجه نیستید. حملات قلبی می توانند به اشکال مختلفی خود را نشان دهند. درد یا ناراحتی همچنان بخشی از این تظاهر است، اما ممکن است سینه در آن درگیر نباشد. به عنوان مثال، دست یا گردن درد می‌توانند از نشانه های یک حمله قلبی باشند.

ضعف
آیا با احساس خستگی و شکنندگی مواجه هستید؟ این شرایط می تواند به خواب ناکافی اشاره داشته باشند، اما می‌تواند نشانه‌ای هشدار دهنده از عملکرد نادرست قلب نیز باشد. برخی بیماران حمله قلبی علائم مبهم مانند ضعف فراگیر را گزارش کرده‌اند، در شرایطی که برخی دیگر این احساس که به نظر می‌رسد در حال مرگ هستند را گزارش کرده اند.

فشار در مرکز سینه
مردم زمانی که فکر می‌کنند با یک حمله قلبی مواجه هستند، در پی احساس درد در سمت چپ سینه خود هستند. با این وجود، قلب تنها تا حدی به سمت چپ سینه متمایل است و در واقعیت، احتمال تجربه درد در مرکز سینه طی یک حمله قلبی بیشتر است. حمله قلبی بیشتر مواقع موجب ناراحتی در مرکز سینه می شود و با احساس فشار، پری یا تنگی در سینه همراه است.

بی‌حسی
اختلال در جریان خون ناشی از یک مشکل قلبی می تواند به بی حسی در اندام های انتهایی، مانند دست ها منجر شود. طی یک حمله قلبی، رگ های خونی در سراسر بدن تنگ می شوند و از این رو، مقدار خونی که به دست ها و پاها می رسد، محدود می شود.

احساس خفگی
زمانی که چیزی در دهان شما قرار ندارد اما با احساس خفگی مواجه هستید، به سرعت به بیمارستان مراجعه کنید. یک حمله قلبی می‌تواند در قالب احساس خفگی یا سوزش در گلو خود را نشان دهد.

البته این علائم دردناک چندان شایع نیستند. در همان مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در نشریه JAMA منتشر شد، تنها ۱۱ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان به تجربه احساس خفگی حین حمله قلبی اشاره داشتند.

بهداشت‌نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین