کد خبر: ۸۲۲۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

چند ترفند برای اینکه دیگه معده شما ترش نکند

ترش کردن معده احساس ناخوشایندی است که افراد بسیاری با آن درگیر هستند اگر دلیل این سوزش و ترش شدن معده را بدانند راحت‌تر میتوانند از آن جلوگیری کنند.
چند ترفند برای اینکه دیگه معده شما ترش نکند
آفتاب‌‌نیوز :

ترش کردن معده احساس ناخوشایندی است که افراد بسیاری با آن درگیر هستند اگر دلیل این سوزش و ترش شدن معده را بدانند راحت‌تر میتوانند از آن جلوگیری کنند. همه ما در طول عمرمان حتما سوزش سر دل را تجربه کرده ایم که حالتی بسیار ناخوشایند است. در ایجاد و تشدید ترش کردن معده عواملی نقش دارند که خواهید خواند. زمانی که شما از ترش کردن مزمن معده رنج می برید، ممکن است که با بیماری رفلاکس معده همراه باشد. این شرایط می تواند در زندگی شما تاثیر بگذارد، یا که نیاز باشد که بعضی از غذاهای مورد علاقه تان را نخورید.سوزش سر دل یا ترش کردن معده، می تواند خوابتان را هم تحت تاثیر قرار دهد. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک نکاتی وجود دارد، که حتی با وجود درمان های پزشکی، باید از انجام آنها نیز اجتناب کنید.

پرخوری نکنید

وعده های غذایی بزرگ، شکم شما را بزرگ میکند و به اسفنکتر، مری پایین تر فشار وارد میکند که این موضوع میتواند منجر به ترش کردن معده شود. در عوض این راه حل را امتحان کنید: هر روز به جای سه وعده غذایی بزرگ شش وعده غذایی کوچکتر داشته باشید. این کار کمک میکند تا معده تان را بیش از حد پر نکنید و از تولید بیش از اندازه اسید معده جلوگیری کنید. سه وعده غذایی کوچک و سه میان وعده هم میتواند گزینه خوبی باشد.

خیلی سریع و با عجله غذا نخورید

زمانی که ما خیلی سریع غذا میخوریم، هضم آن برای دستگاه گوارش سخت تر میشود که میزان ابتلا به ترش کردن معده را افزایش میدهد. برخی از راه های کمک به کاهش سرعت غذا خوردن:

بین هر لقمه قاشق یا چنگال تان را زمین بگذارید.
قبل از بلعیدن ، غذایتان را کاملا بجویید. برای جویدن هر لقمه حداقل تا بیست بشمارید.
لقمه های کوچک تر بردارید.
غذا های که باعث ترش کردن می‌شود را نخورید
دلایلی وجود دارد که چرا برخی از غذا ها موجب ترش کردن می شود:

وقتی معده اسید بسیار زیادی تولید میکند.
هنگامی که اسفنکتر تحتانی مری تحت فشار قرار میگیرد.
برخی از مواد غذایی که احتمال ترش کردن معده را افزایش میدهند ، عبارتند از:

غذا های سرخ شده
گوشت با چربی بالا
سس
فراورده های لبنی پر چرب
شکلات
نوشیدنی های مانند نوشابه ، قهوه، چای، شیر کاکائو
غذا های ادویه دار
مرکبات و آب میوه های مثل پرتقال و گریپ فروت و محصولات حاوی گوجه فرنگی
هر غذایی را در رستوران نخورید

مهم است که در رستوران ها غذا نخورید و تا حد ممکن این کار را در خانه انجام دهید. شما باید بدانید که حاوی چه مواد غذایی است و از نحوه آماده سازی آن مطلع باشید. زمانی که در رستوران هستید چه گزینه های را میتوانید انتخاب کنید:

گوشت سفید
گوشت لخم
ساندویچ بوقلمون
گوشت چرخ کرده یا غذا های کبابی
سبزیجات بخار پز شده
سیب زمینی پخته شده با سس سالاد کم چرب
دسرهای سبک
غذا خوردن در رستوران های چینی، مکزیکی یا ایتالیایی ممکن است سخت تر باشد زیرا حاوی ترکیباتی است که بیشتر باعث ترش کردن معده می‌شود.

بلافاصله بعد از غذا خوردن، نخوابید

دراز کشیدن با یک شکم پر میتواند فشار بیشتری را بر اسفنکتر تحتانی وارد کند و احتمال رفلکس معده را افزایش میدهد. راه های برای جلوگیری از این عملکرد:

حداقل دو الی سه ساعت بعد از غذا بخوابید.
از خوردن هله هوله در آخر شب اجتناب کنید.
اگر میخواهید که یک وعده غذایی بزرگ و کاملتر داشته باشید ناهار را به جای شام انتخاب کنید.
سیگار نکشید

اگر سیگار میکشید، باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن میتواند مشکلات زیادی را برای سلامتی شما ایجاد کند که یکی از آنها ترش کردن می باشد. این موضوع درباره افرادی که به رفلکس معده مبتلا هستند نیز صادق است.

چند دلیل برای این که چگونه سیگار کشیدن احتمال ترش کردن را افزایش میدهد عبارت است از :

کاهش تولید بزاق: بزاق قلیایی است، بنابراین در خنثی کردن اسید معده تاثیر گذار است. همچنین میتواند اثرات رفلکس معده و بازگشت آن را کاهش دهد.
تغییرات در اسید معده: سیگار کشیدن میتواند تولید اسید معده را افزایش دهد.همچنین ممکن است حرکات نمک های صفراوی از روده به معده را گسترش دهد که این عمل اسید معده را مضر تر میکند.
آسیب به مری: سیگار کشیدن ممکن است به طور مستقیم بر روی معده تاثیر بگذارد و حتی آسیب ناشی از آن بدتر از رفلکس اسید باشد.
لباس های که خیلی تنگ هستند نپوشید

لباس های که به شدت تنگ هستند و اطراف شکم قرار میگیرند مانند کمربند های تنگ میتواند شکم را فشرده کند و غذا درون معده تحت فشار قرار بگیرد. این میتواند محتویات معده را به رفلاکس معده تبدیل کند.

تا حد ممکن استرس نداشته باشید

یکی از علائم استرس در واقع ترش کردن معده می باشد. در طول زمان های استرس زا، روال های روتین مختل میشود و ممکن است که شما از وعده های غذایی، ورزش کردن دور بمانید و همین موارد بر معده شما تاثیر میگذارد، پس مهم است که راه های برای کاهش استرس پیدا کنید.

بهداشت نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین