کد خبر: ۸۲۲۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹

آغاز بهره‌برداری از ناریگان، بزرگترین معدن اورانیوم ایران در بافق

بزرگترین معدن اورانیوم کشور با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ناریگان بافق به بهره برداری رسید.
آغاز بهره‌برداری از ناریگان، بزرگترین معدن اورانیوم ایران در بافق
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی نوشت: همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان سفر محمد اسلامی به استان یزد، عملیات بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان در شهرستان بافق آغاز شد، فعالیت‌های اکتشافی این معدن، در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ انجام شده که حاصل آن شناسایی ۶ آنومالی اورانیوم است و باتوجه به بزرگتر بودن آنومالی ۳ این معدن، این آنومالی در اولویت اکتشافات تفصیلی قرار گرفت و با حفر ۲۸۱ حلقه گمانه اکتشافی به طول بیش از ۷۰ هزار متر، مدلسازی و تخمین ذخیره شد.

بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ فرآیند مطالعات، طراحی و تجهیز معدن شامل مطالعات طراحی، برنامه‌ریزی تولید، مطالعات گازخیزی، ژئومکانیکی، هیدروژئولوژی و مکانیابی کارخانه، طراحی و اجرای جاده‌های دسترسی و مطالعات ایجاد کانال انحراف آب آن انجام شده است.

در آیین بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان، احمدی، معاون سازمان و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور، اسلامی را همراهی کردند.

رونمایی و بهره‌برداری از سه محصول شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها شامل تولید نیمه صنعتی سوپرجاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودر بندآورده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، مقامات استانی و جمع از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی انجام شد.

معدن ناریگان در ۳۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم – مولیبدن کشور شناخته می‌شود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در جریان سفر خود به یزد معدن اورانیوم بافق را به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم مولیبدن کشور دانست و اظهار کرد: از اورانیوم این معدن برای خالص سازی و ساخت سوخت استفاده و به اصفهان ارسال می‌شود. مولیبدن نیز در صورت فرآوری در صنایع آلیاژی و متالوژی استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: ظرفیت سازی برای توسعه برق هسته‌ای و توسعه کاربرد پرتو اصلی‌ترین بخش برنامه امروز است که چرخه سوخت هسته‌ای کشور را بتواند تامین کند و یک سرمایه گذاری برای دستیابی به انرژی پاک به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: با توجه به بزرگتر بودن آنومالی سه، این آنومالی در اولویت اکتشافات تفصیلی قرار گرفت و با حفر ۲۸۱ حلقه گمانه اکتشافی به طول بیش از هفت هزار متر مدلسازی و تخمین ذخیره شد.

براساس گزارش خبرگزاری فارس؛ معاون انرژی اتمی کشور گفت: نتایج حاصل از تخمین ذخایر اکتشافی از وجود ۶۵۰ تن فلز اورانیوم و چهار هزار و ۶۰۰ تن فلز مولیبدن رده ذخایر قطعی و احتمالی خبر می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با توسعه طرح‌های فرآوری این معدن برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود. برای تجهیز و بهره برداری از این معدن بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است

اولین کارخانه تولید کاغذ بدون پساب در مهریز افتتاح شد

همچنین محمد اسلامی، عصر یکشنبه با حضور در شهرستان مهریز از یک واحد تولید کاغذ لاینر به عنوان اولین کارخانه تولید کاغذ بدون پساب، بهره برداری شد.

این پروژه که در سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به طور رسمی افتتاح شد.

در این واحد تولیدی که برای راه اندازی آن ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، برای ۶۰ نفر اشتغالزایی شده است.

راه اندازی این واحد یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.

رعایت استاندارد‌های زیست محیطی و کنترل بوی نامطبوع در هنگام تولید، از ویژگی‌های این واحد صنعتی است.

براساس گزارش خبرگزاری مهر؛ در مراسم بهره برداری از این واحد تولیدی، استاندار یزد، فرماندار مهریز و جمعی از مسئولان استان و شهرستان، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را همراهی کردند.

همچنین بزرگترین واحد تولید تجهیزات صافکاری نوین و تجهیزات تعمیرگاهی ایران امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افتتاح شد.

کار احداث این واحد تولیدی و صنعتی از سال ۱۴۰۰ با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شده است. در این واحد برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین